Accu revisie: algemene informatie

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
harryS5
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door harryS5 » 10 nov 2019, 08:58

FreddyH schreef:
10 nov 2019, 07:42
Er zijn best wel wat verklaringen te bedenken hoor.
- fiets is 2e hands, bij FM ingeruild op een ander model. Vorige eigenaar heeft accu gereviseerd
- fiets is demo geweest, iemand heeft test gereden en zijn eigen, minder goede accu terug ingeleverd

Of als jij jouw fiets nieuw gekocht hebt:
- FM heeft bij het onderzoek naar het probleem bij een andere klant even de accu uit deze fiets gepakt en de verkeerde achter gehouden

In geen van deze gevallen zijn er slechte bedoelingen van de FM.
Volgens mij ruilt Qicq niets in. Verkopen en/of leasen ze alleen.
ST1 25km (35km) versie 17", 618Wh (gereviseerd) bodyfloat, shockstop, 52 tnd voor, dagelijks 2x37km

kay
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 sep 2017, 19:14

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door kay » 15 nov 2019, 23:24

Ter info: Akkuplus.de biedt nu ook revisies voor de St2+ accu’s aan.

https://akkuplus.de/Akkureparatur-Zelle ... i-Ion-Akku

Peerke1960
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Peerke1960 » 16 nov 2019, 00:04

Dus ook voor de ST1, ST3 en de ST5.......
Mmmm, betrouwbaar :oops: ??
St 1 2019

Wim_B
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019, 18:34

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Wim_B » 16 nov 2019, 11:26

Stromeur schreef:
27 aug 2019, 20:54
Van de oude ST1-accu wisten we al dat revisie waarschijnlijk wel zou kunnen, er was alleen niemand actief op het forum die het daadwerkelijk had gedaan.

Interessanter is wie de eerste ST1 X/ST2/ST2 S/ST3/ST5/nieuwe ST1-accu succesvol laat reviseren. Daar rijden er veel meer mee rond en tot nu toe heeft geen enkel revisiebedrijf zich eraan gewaagd.
Ik heb op 18/10/2019, na 25.000 km, mijn ST1 522 Wh accu laten reviseren bij "Bikebat" (http://www.bikebat.be), een bedrijf in Puurs-Sint-Amands gespecialiseerd in revisie van accu's. Zij werken mi in onderaanneming voor heel wat fietshandelaars in België (zie hun website).
Ik heb dezelfde cellen genomen als deze die er al in zaten nl. 36V 14,5 Ah, wat mij opnieuw 522 Wh oplevert.
De accu werkt terug perfect. Het BMS geeft het juiste restpercentage aan.
Bikebat levert een testrapport af en geeft één jaar garantie.
Stromer ST1 (mei 2014) - 33.000 km

harryS5
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door harryS5 » 18 nov 2019, 12:49

Na 3 volledige ladingen verreden te hebben met de gereviseerde accu (618Wh) lijkt het erop dat deze goed werkt.

Wel heb ik het idee dat de capaciteitsmeter (nog) niet goed aangeeft wat er over is. Zoals gisteren na een rit gaf de fiets aan nog 45% rest capaciteit te hebben. Na een uurtje wachten was dat 58%. De accu recupereert na enige tijd rust voor ongeveer voor 13-14% ! Voorheen was dat hoogstens 3-5%. Iemand een idee wat dit betekent?

Ik heb ook eenmaal de accu geprobeerd leeg te rijden totdat deze afslaat. Eenmaal op 0% sloeg de accu na 13 kilometer nog niet af! Toen ben ik maar gestopt want die rondjes rond de kerk (letterlijk!) begon er wel heel vreemd uit te zien :lol: Heeft er iemand weleens de accu zover leeg gereden dat deze afsloeg?
ST1 25km (35km) versie 17", 618Wh (gereviseerd) bodyfloat, shockstop, 52 tnd voor, dagelijks 2x37km

Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Jorismak » 18 nov 2019, 15:53

harryS5 schreef:
18 nov 2019, 12:49
Heeft er iemand weleens de accu zover leeg gereden dat deze afsloeg?
Dat de ondersteuning stopt? Ja. Dat de lamp stopt en de Omni niet meer werkt, nee.

Zelfs nadat de ondersteuning stopte heb ik kwartier a 20 minuten gefietst om thuis te komen, de lampen werkte nog gewoon.

De 10 minuten met m'n zoontje zittend op het zadel lopend naar huis heeft ie ook nog gewerkt.

Bram Roose
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Bram Roose » 18 nov 2019, 16:49

Jorismak schreef:
18 nov 2019, 15:53
harryS5 schreef:
18 nov 2019, 12:49
Heeft er iemand weleens de accu zover leeg gereden dat deze afsloeg?
Dat de ondersteuning stopt? Ja. Dat de lamp stopt en de Omni niet meer werkt, nee.
Ik zou niet weten waarom je dat zou (willen) doen. Bij mijn vorige fiets kon je dit instellen: lichtreserve (beetje accucapaciteit voorbehouden voor verlichting) sparen of niet. Bij de stromer lijkt het erop dat je dat niet kan afzetten, wat ik persoonlijk alleen maar een goede zaak vind.
ST3 black 983wh

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 10402
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Stromeur » 18 nov 2019, 17:17

Jorismak schreef:
18 nov 2019, 15:53
Zelfs nadat de ondersteuning stopte heb ik kwartier a 20 minuten gefietst om thuis te komen, de lampen werkte nog gewoon.
Dat is omdat de motor dan als dynamo gaat werken.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1556
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door Henry » 18 nov 2019, 17:29

Waarom wil je je accu zo graag in een diepte-ontlading-toestand brengen?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3975
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven

Re: Accu revisie: algemene informatie

Bericht door FreddyH » 18 nov 2019, 18:05

Henry schreef:
18 nov 2019, 17:29
Waarom wil je je accu zo graag in een diepte-ontlading-toestand brengen?
Dat is geen diepte ontlading, dat is gewoon een lege accu :roll:

Even voor de duidelijkheid: een Li-Ion cel heeft een nominale spanning van ongeveer 3,6V*. Helemaal vol is de spanning ongeveer 4,2V en de meeste systemen vinden dat de cel leeg is als deze een spanning van 3,2 tot 3,3V heeft.

Als je de cel dus belast tot het systeem vindt dat deze leeg is dan heeft deze dus nog behoorlijk wat capaciteit. Mijn lader kan mijn accu opladen zolang de celspanning hoger is dan 2,5V, daaronder kan ik mijn accu dus niet meer laden hetgeen de accu effectief onbruikbaar maakt. Dit noemen we diepteontlading.

Als je je accu dus “leeg” rijdt dan is deze dus nog prima bruikbaar. Pas als je daarna de accu nog lange** tijd laat liggen komt de accu in diepteontlading.

*) 48V systemen hebben 13 cellen in serie staan, dus om tot accuspanningen te komen moet je alle waarden vermenigvuldigen met 13. 36V systemen hebben 10 cellen in serie.
**) het is slecht te voorspellen wat precies “lang” is, maar als je de accu binnen een paar dagen oplaadt is er niks aan de hand.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten