Hoi Sylvia,
Erg leuk dat je dit forum hebt opgericht. Inderdaad iets wat ik ook miste.
Ik heb mijn ST1X op vrijdag 12 mei mogen ophalen. Dat was na 5 weken wachten.
Een genoegen was het zeker.
Mijn eerste ervaringen waren als volgt:
Mijn vorige speedbike was een Sparta e-speed Bosch Nuvinci 2015. Deze heeft zijn diensten bewezen, maar wat mij betreft was deze mechanisch eigenlijk niet geschikt voor deze snelheid. Veel onderhoud was nodig.
Andere verwachtingen bij de Stromer ST1X.
Maandag begon mijn eerste werkrit. 's Ochtends naar mijn werk gefietst met zeer veel genoegen. Wat een fiets en wat een ervaring! Heerlijk. Het gemiddelde tempo gaat van 30km/h naar 37km/h ... met dezelfde inspanning. Maar met heel veel meer genot. Daar is het om begonnen!
Eenmaal op kantoor, moest ik vroeg in de middag bij mijn klant op bezoek (10 km verderop). Hiervoor moest ik door een drukke stad fietsen. Prompt leidend tot een ongeluk op mijn eerste dag ... jawel!
Een fietser meende plots naar rechts af te moeten buigen tegen de richting in (mijn richting wel te verstaan). De persoon in kwestie reed met haar hoofd naar de straat gericht en keek niet op of om. Ik was zo dichtbij dat ik geen mogelijkheid meer had uit te wijken. Frontale botsing.
Mijn fiets viel op de grond. Haar fiets ging ook tegen de grond, echter met een behoorlijk verbogen wiel. Mijn gevoel: paniek ... mijn fiets ligt op de grond ... wat zal er aan mankeren. Uiteindelijk opgepakt. Mijn stuur stond net niet recht. En bij het fietsen zag ik dat er een lichte slag in het wiel zat.
Inmiddels is mijn stuur weer recht gezet en het slag er uit gehaald (gratis). Ik heb geluk gehad dat mijn fiets verder geen enkele schade heeft. Ik denk met name door de Ortler fietstas waarop de fiets gevallen is. Ik voel nu een enorme opluchting dat er zo weinig schade is aan mijn fiets. De Stromer is een robuuste fiets. De fiets van de tegenpartij mag je total-loss noemen.
De rest van de week heerlijk kunnen fietsen. De derailleur vraagt wel het nodige onderhoud. Maar dat is weer erg leuk om te doen, omdat ik het een geweldige fiets vind. De Stromer heeft een zeer hoge fun-factor.