Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Nieuws van en over Stromer.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1681
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Stromend »

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Stromeur »

Eens! (En niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen, zéker ook de ouderen.)
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

LNY
Veteraan
Veteraan
Berichten: 307
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door LNY »

Ingewikkeld!!

Aan de ene kant denk ik zeker dat het slim is. Want het kan zeker enorm leed voorkomen.

Aan de andere kant....wanneer kom je op het punt dat je doorslaat met het nemen van veiligheidsmaatregelen?
De straat oversteken bij een zebrapad heeft ook een bepaald risico in zich. En het wandelen over een pad met niet helemaal gelijkliggende klinkers ook. Moeten we dan als voetganger op termijn ook een helm op?

Nou snap ik ook wel dat dit een nogal krankzinnige vergelijking is. Maar ik vind dat het afwegen van kans maal effect (=risico)wel in alle redelijkheid moet worden gedaan.
Dát er een kans of een effect is, betekent niet direct dat je maatregelen móet nemen. Een beperkt risico kan best acceptabel zijn. Maar voordat je dat weet moet je dat zorgvuldig en betrouwbaar analyseren. En daar schort het blijkbaar nog aan als ik het artikel lees.

En waarom kinderen wel, maar bejaarden niet,
En wat doen we met snorfietsers? En e-steps, segways, etc?
Alles met een hulpmotortje een helmplicht geven? Ongeacht de snelheid? Goed plan! Gelijk overal een kenteken op met een verzekering. En stuur ze ook allemaal maar naar de rijbaan. Inclusief elektrische fietsen. Dan maak je de fietspaden weer veilig voor kinderen zonder helm :ck:
ST3 cool white - sport - 983Wh

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Stromeur »

LNY schreef:
30 jun 2020, 15:00
Maar ik vind dat het afwegen van kans maal effect (=risico)wel in alle redelijkheid moet worden gedaan.
Dat is dus ook gedaan:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromend
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1681
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Stromend »

Helmplicht voor e-bikers vermindert niet alleen een tiental verkeersdoden per jaar maar ook een paar duizend gevallen van niet aangeboren hersenletsel.
Daarnaast stijgt het aantal eenzijdige ongevallen van ouderen met E-bikes en daarmee ernstige verwondingen bij deze groep, de laatste jaren sterk.
Willen we onze ouderen vitaal en gezond houden, dan kan helmplicht hier een belangrijke rol vervullen.
Overigens rijden er steeds meer ouderen op fietsen vrijwillig met helmen rond.

Helmplicht is een eenvoudige, goedkope en handhaafbare maatregel waarmee snel miljoenen euro's aan zorgkosten en verminderde kwaliteit van leven worden bespaard.

Ik ben voor.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020

Edgecrusher
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Edgecrusher »

Je fiets op een e-Bike nauwelijks harder dan op een gewone fiets, dus die dan ook maar?
En als je een viaduct af fietst zelfs veel sneller.

LNY
Veteraan
Veteraan
Berichten: 307
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door LNY »

Stromeur schreef:
30 jun 2020, 15:21

Dat is dus ook gedaan:
Dat vraag ik me af, want ze willen een helmplicht voor kinderen tot 12 jaar, maar iets verderop blijkt de groep 10 tot 14 jaar de meest kwetsbare groep te zijn.
ST3 cool white - sport - 983Wh

Gebruikersavatar
Slowracer
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Slowracer »

Verplicht stellen is 1, handhaven is 2. In tegenstelling tot Stromend ben ik er nog niet van overtuigd dat dit makkelijk zal zijn (als ik zie hoe veel fietsers ik nog met smartphone in de hand zie fietsen, dan denk ik dat het met de helm hetzelfde zal gaan).
ST1X Sport Ocean 983 Wh

Gebruikersavatar
Slowracer
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Slowracer »

Overigens ben ik niet tegen het idee van helm dragen door kinderen en e-bikers, maar dan op een wat meer "vrijwillige" basis. Kijk naar wielrenners, de meesten rijden met helm terwijl dit niet verplicht is.
ST1X Sport Ocean 983 Wh

Edgecrusher
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Re: Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Bericht door Edgecrusher »

Stromend schreef:
30 jun 2020, 15:55
Daarnaast stijgt het aantal eenzijdige ongevallen van ouderen met E-bikes en daarmee ernstige verwondingen bij deze groep, de laatste jaren sterk.

en

Helmplicht is een eenvoudige, goedkope en handhaafbare maatregel waarmee snel miljoenen euro's aan zorgkosten en verminderde kwaliteit van leven worden bespaard.
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de enorme toename van e-bikes?
Er worden steeds minder gewone fietsen verkocht.
Dus is het hierdoor geen verschuiving van gewone fietsers naar e-bikes?
(zonder dat de e-bike aantoonbaar de boosdoener is)

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En wordt er juist door de e-bikes ook niet meer gefiets? (i.pv. niets doen of met de auto gaan)

Ben benieuwd als je de aantal ongevallen tegen de gereden aantal kilometers uit zet, of je dan wel een stijging ziet.

Plaats reactie