In het wiel hangen

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
Plaats reactie
Ambiorix
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39

In het wiel hangen

Bericht door Ambiorix » 07 jan 2019, 19:45

Het jaar goed ingezet en al elke dag gestromered naar het werk :D

Vandaag toevallig, net als ik hier thuis vertrek, passeert mijn collega die ik af toe onderweg tegenkom. Het was nog donker maar ik sluit aan (hij ging niet hard want ik woon in het centrum) en zeg goedendag en wens een prettig nieuwjaar. Aangezien mijn collega een ST2 heeft en hij dus een iets hogere kruissnelheid heeft, rij ik altijd achter hem zodat ik in zijn slipstream mee kan. Ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn maar we doen dit enkel op rechte wegen waar zeer weinig verkeer komt en je een goed zicht hebt wat er voor je hangt en wat je tegemoetkomt. Op fietspaden of op drukkere plaatsen doe ik dit natuurlijk niet en neem ik de nodige afstand.

Wat me vandaag opviel (het was eerste keer dat we vanaf mij thuis samen gereden hebben - ongeveer een 26 KM waarvan ik schat een 20-tal in het wiel gehangen) was hoeveel verschil dit slipstreamen maakt voor het batterijverbruik. Normaal als ik op werk aankom heb ik nog 60-65% en nu 75%.
Ik ben in mijn vrije tijd ook een wannabee wielertoerist en weet dus dat het een groot verschil maakt als je kop moet trekken of in het wiel kan hangen, maar dat dit zo'n groot verschil maakt, wist ik niet.

Groeten en veel Stromerplezier dit jaar !
Ambiorix

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2472
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: In het wiel hangen

Bericht door Tomasj » 07 jan 2019, 20:26

Ambiorix schreef:
07 jan 2019, 19:45
Wat me vandaag opviel (het was eerste keer dat we vanaf mij thuis samen gereden hebben - ongeveer een 26 KM waarvan ik schat een 20-tal in het wiel gehangen) was hoeveel verschil dit slipstreamen maakt voor het batterijverbruik. Normaal als ik op werk aankom heb ik nog 60-65% en nu 75%.
Ik ben in mijn vrije tijd ook een wannabee wielertoerist en weet dus dat het een groot verschil maakt als je kop moet trekken of in het wiel kan hangen, maar dat dit zo'n groot verschil maakt, wist ik niet.
Het verschil is groter op de Stromer omdat je een grotere CX hebt (meer luchtweerstand), en ook sneller rijdt dan met de koersfiets.

Dan moet je eens gaan zwemmen, dan is het verschil nog veel groter :mrgreen: .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3559
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: In het wiel hangen

Bericht door FreddyH » 07 jan 2019, 20:51

Tomasj schreef:
07 jan 2019, 20:26
Dan moet je eens gaan zwemmen, dan is het verschil nog veel groter :mrgreen: .
Daar kan een Stromer niet tegen ;p
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2472
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: In het wiel hangen

Bericht door Tomasj » 07 jan 2019, 20:55

FreddyH schreef:
07 jan 2019, 20:51
Tomasj schreef:
07 jan 2019, 20:26
Dan moet je eens gaan zwemmen, dan is het verschil nog veel groter :mrgreen: .
Daar kan een Stromer niet tegen ;p
Ik zwem wel af en toe tegen de stroom. :bj
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten