Stromeur schreef: ↑08 jun 2021, 23:17
Een Stromer motor is geen slijtage-onderdeel. Li Ion cellen zijn dat wel. We hebben het bovendien bij jouw accu niet over een termijn van twee jaar, maar over zes jaar.
De oplossing voor zo'n termijn zit niet in een ander merk cellen zoals je opperde (daar is in het geval van Stromer namelijk niks mis mee), maar in een compleet ander type accu.
Ik ben daarom nog steeds benieuwd welk merk speed pedelec jij adviseert dat accu's heeft die langer meegaan en waar de fabrieksgarantie ruimer is. In elk geval zo ruim dat de accu na zes jaar wél nog steeds aan jouw wensen voldoet.
Goed punt. Ik heb mijn fiets dan ook gekocht met minder dan 1000km in 5 jaar tijd. Bij aankoop was de accu nog 98%, uitgelezen door een Stromer dealer. So far - so good. Ik heb geen idee wat de capaciteit nu is, daar doelde ik ook niet op.
Ik vind het alleen wel ernstig dat als je hem dagelijks intensief gebruikt, dat je na 2 jaar al aan een nieuwe accu van 2000 euro zit... Dan is er toch iets niet oke aan het battery management. Ik mis ook gewoon echt de optie om hem op te laden tot max 80-90%. Iets dat iedere elektrische auto wel kan, ik kan me niet voorstellen dat dit moeilijk is. Eigenlijk overal waar ik parkeer is een laadpunt, dus ik plug hem zo vaak mogelijk in na 20-25km lange ritten, kortstondig om hem niet steeds naar 100% te jakkeren (4.2V cell voltage - het percentage waar ze het snelst degraderen, idealiter blijf je onder de 4.05V)
En nee ik heb geen ervaring met alle merken speed pedelecs, hoewel ik wel een Sparta heb van dezelfde leeftijd, ook hier geen issues met de batterij capaciteit (in tegendeel, 60-65km op een volle lading met veel hulp in de rug wil wel lukken) - recent ook een retourtje Arnhem-Nijmegen op de zondagavond gedaan, 45km in een wat lagere ondersteuningsstand, dat kostte me maar 35%
En tsja, volgens mij is een motor bij een Stromer wel een slijtage onderdeel, gezien het ding lagers bevat. Elk lager dat je gebruikt is onderhevig aan slijtage, zo ook wiellagers bij auto's. Laten de TDCM motoren van stromer nu een behuizing hebben die vakkundigheid en de nodige tools vereist om dit te openen (terwijl deze lagers ook makkelijker te benaderen hadden kunnen zijn)
Nogmaals, ik heb niks tegen Stromers, ook niet tegen Stromeur, noch tegen elke andere speed pedelec - maar ik vind het wel belangrijk, zoals vaker gezegd, dat er transparantie is in producten en dat repareerbaarheid en kwaliteit/duurzaamheid een belangrijk speerpunt vormt in deze producten
Mijn auto is 10 jaar oud, heeft 280.000km gelopen en heeft behalve regulier onderhoud niets bijzonders nodig gehad. Dan praat je over 10 jaar lang bovengemiddeld veel rijden. Nu weet ik wel; het zijn appels en peren, maar ik zou graag zien dat de batterij, zo ook de lagers langer mee gaan.
(en yes het is een jonge fabrikant, dus het zal vast flink verbeteren - maar ik zou graag zien dat ik mijn fiets gewoon probleemloos met de tuinslang kan afspoelen, terwijl ik me nu zorgen moet maken over de controller) //mijn scooter/motoren kregen na een zoutdouche op de weg altijd een grondige wasbeurt
EDIT: betekent trouwens niet dat ik het gebruik van de pedelec wil ontmoedigen. In tegendeel, ik ben laaiend enthousiast over de (mijn) Stromer... Een Li-ion accu produceren kost ca 60-100kg CO2 per kWh, dus zeg dat de Stromer accu iets van 70kg CO2 uitstoot bij productie, in gebruik is het verwaarloosbaar wat je dagelijks gebruikt, dus deel ik 70 door 2.7kg (per L diesel) dan is het 29L diesel,
rijdt je auto ongeveer 1 op 20 dan heb je die uitstoot na 580km dieselen in de auto al veroorzaakt Iets anders dan 30.000km stromeren!