Tijd voor nieuwe speed pedelec ?

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Klever X-speed 850Wh.
Stand 3 bij slechte omstandigheden nog steeds 40km, betere omstandigheden richting 50km.
Stand 1 al enkele ritten gedaan van 79.5km met 17% over en een gemiddelde van 35km/h, vertrek en aankomst op dezelfde plaats dus de wind van alle kanten gehad. Dat wil zeggen dat 90km moet kunnen.
Veel hangt af hoeveel je zelf doet, je kan 50W trappen maar ook 200W.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22824
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Er zat wel voorvering op en dat was volgens de verkoper niet echt nodig en ook niet echt aangeraden bij de Stromers wegens ook het onderhoud.
Belgische fietspaden blinken niet uit in kwaliteit. Dan kan zo'n geveerde voorvork best prettig zijn. Dat onderhoud valt ook allemaal wel mee.
Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Verende zadel raadde hij wel aan.
Een geveerde voorvork ontlast je polsen en schouders, een geveerde zadelpen je achterwerk en lage rug. Het één kan het ander niet vervangen of uitsluiten.
Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Dan met de ST2. Hier merkte ik direct toch een serieus verschil in minder krachtvol dan de Klever. In vergelijking met de Klever moest je hier toch wel trappen om vooruit te komen en ook sneller terugschakelen om terug op snelheid te komen na bv een scherpe bocht. Ook wind op kop voelde je dat de ST2 hier meer last van had. Ik kan hier wel 45km/u mee rijden wind op kop maar dan moet je zelf wel werken
Klinkt alsof de ST2 die je getest hebt niet goed was afgesteld. De X-Speed trekt heftiger op en heeft een iets hogere topsnelheid, maar ook met de ST2 rij je met het grootste gemak 45-47km/u op de display.

Bij wind tegen zou de terugval bij de ST2 vergelijkbaar moeten zijn met de Klever (of zelfs net wat minder).
Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Ik vond de ST1 aangenamer rijden dan de ST2 en ik denk dat dat voor een deel met de riem van de ST2 te maken heeft. Heeft deze nu een veel grotere weerstand een ketting, misschien ligt het daaraan.
Nee, daar ligt het niet aan. Mijn ervaring is dat de ondersteuning van de ST1 en de ST2 vergelijkbaar is.
Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Als ik moest kiezen zou ik direct voor de Klever gaan maar er is één groot nadeel aan namelijk de batterij. De verkoper zei al dat dat momenteel nog een nadeel is van Klever en dat al die kracht batterij vreet. Indien dit niet zo was zouden er ook veel meer Klevers verkocht worden volgens hem. Volgens hem deed je met de Klever op vol vermogen met de 1200w batterij maar 40 km.
Ik heb de 1200Wh accu getest met de Klever X-Speed PINION (die is wel iets anders dan de traditonele X-Speed):

https://ww.speedpedelecreview.com/viewt ... 99e#p94388

Kwam ik een kilometer of 65 ver mee.

Ik vraag me af: had de dealer geen zin om jou een Klever te verkopen?
Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Wat ik me afvraag bij de Klever is het prijsverschil tussen de X speed(€5999) en de X speed original(€4999).
Ze hebben beiden een 600W motor maar bij de X speed staat high power 600W en bij de original staat dan 600w motor. Het zal wel dezelfde motor zijn veronderstel ik maar is het verder de moeite waard om €1000 mee te geven voor de X speed ?
De verschillen staan keurig op de website van Klever.

De motoren zijn identiek.
De X-Speed heeft een betere (luchtgeveerde) voorvork, Magura MT5e remmen met dubbele zuigers voor en een (veel) betere koplamp met grootlichtfunctie.

Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Wij raden sowieso aan om de X-Speed Pure, Pinion of Alpha te nemen, deze hebben de allerlaatste nieuwe versie van de software, motor en sturing.
De X-Speed original beschikt over generatie 2018 software en hardware en verkopen we niet in onze winkel.
Volgens mij kan de software gewoon geupdate worden (door de dealer wel te verstaan). 100% zeker ben ik niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Karine schreef: 18 mei 2021, 11:52 Als ik moest kiezen zou ik direct voor de Klever gaan maar er is één groot nadeel aan namelijk de batterij.
Valt nog mee qua nadelen denk ik dan ?

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 421#p98421
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

De fietsenmaker had zeker geen voorkeur voor Stromer of Klever.
Ik heb bij twee fietsenmakers geinformeerd en beide gingen ze uit van een 45km met de 1200Wh batterij op maximale ondersteuning.
Uiteraard zijn er nog tal van factoren die meespelen gaven ze mee :
-Gewicht en postuur van de rijder
-Parcours: altijd rechtdoor of door dorpskernen waar je continu moet afremmen/optrekken
-Snelheid: de fiets haalt +- 47km/u des te harder je gaat rijden des te sneller is de accu leeg
-Tegenwind
-Bandenspanning (zéér belangrijk)
Ik kan begrijpen als je met de Klever constant 47km/u gaat rijden en dan nog wat tegenwind en dan nog zo goed als niet meetrappen je de batterij snel gaat leegtrekken maar uit de ervaringen hier lees ik toch dat je zelfs met een 850Wh batterij 40 tot zelfs 80 km kan halen. Het grote voordeel vond ik toch dat je op stand 2 hetzelfde of zelfs een beter gevoel had dan de ST1, ST2 op stand 3.
Samengevat kan ik met de 1200Wh batterij en dan nog wat spelen met de instellingen en rijden in stand 2 die 50 km wel overbruggen lijkt me. In stand 2 naar het werk rijden en in stand 3 terugkomen zou ook al een optie kunnen zijn.
Ook zou er met de Klever zonder ondersteuning nog redelijk mee gereden kunnen worden.
Ik ga dus voor de Klever X Speed met de 1200Wh batterij. :ay

Het is wel opvallend dat de fietsenmakers nogal los over de prijzen van deze fietsen gaan. Alsof €7500 heel normaal is voor een fiets en dit voor iedereen haalbaar is. :?:
In ieder geval zal het een hele verbetering zijn tegenover mijn huidige Specialized Vado 5 waar je na een rit zwetend vanaf komt en daarnaast nog batterijen, tandwielen en kettingen vreet.

Misschien nog één vraag en dat is wat jullie ervaring is met het BIACTRON V2 systeem ? Laadt dit effectief merkbaar de batterij bij op of kan je het evengoed uitzetten ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22824
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Ik kan begrijpen als je met de Klever constant 47km/u gaat rijden en dan nog wat tegenwind en dan nog zo goed als niet meetrappen je de batterij snel gaat leegtrekken maar uit de ervaringen hier lees ik toch dat je zelfs met een 850Wh batterij 40 tot zelfs 80 km kan halen. Het grote voordeel vond ik toch dat je op stand 2 hetzelfde of zelfs een beter gevoel had dan de ST1, ST2 op stand 3.
Ik heb de Klever X Speed PINION, Klever X Alpha 45, Stromer ST1 en Stromer ST2 hier allemaal gehad voor een uitgebreide duurtest. Dus: zelfde persoon, zelfde gewicht, zelfde bandendruk, alleen soms iets frisser en meer wind. Onder de streep kom je met de X Speed (PINION/Alpha) met 1200Wh accu ongeveer even ver als met een ST1/ST2 met 983Wh accu. (In mijn geval, een klein vedergewicht dat stevig door trapt: dik 65km zolang het niet vriest of stormt.)
Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Samengevat kan ik met de 1200Wh batterij en dan nog wat spelen met de instellingen en rijden in stand 2 die 50 km wel overbruggen lijkt me. In stand 2 naar het werk rijden en in stand 3 terugkomen zou ook al een optie kunnen zijn.
Bijladen op je werk blijft de beste optie. Het is beter voor Li Ion accu's. Maar inderdaad: zodra je de ondersteuning terugschroeft neemt je actieradius enorm toe en op dat vlak heeft een Klever meer 'headroom' dan een Stromer, omdat de Klever motor in maximale ondersteuningsstand erg gretig reageert (zowel in optrekken als topsnelheid).
Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Ook zou er met de Klever zonder ondersteuning nog redelijk mee gereden kunnen worden.
Kan met een Stromer ook. Het worden allebei gewoon hele zware fietsen.
Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Ik ga dus voor de Klever X Speed met de 1200Wh batterij. :ay
Aha, leuk. Gefeliciteerd!
Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Het is wel opvallend dat de fietsenmakers nogal los over de prijzen van deze fietsen gaan. Alsof €7500 heel normaal is voor een fiets en dit voor iedereen haalbaar is. :?:
Als je in die prijsklasse gaat shoppen, zullen dealers er vanuit gaan dat je het kunt betalen. Maar voor de ene klant is zo'n bedrag niks, voor de ander is het al z'n spaargeld. Je hebt helemaal gelijk hoor: het is krankzinnig veel geld voor een 'fiets' . Je hebt alle gelijk van de wereld dat je hier lang en grondig over nadenkt, en al je vragen beantwoord wil hebben voordat je bestelt.
Karine schreef: 18 mei 2021, 21:59 Misschien nog één vraag en dat is wat jullie ervaring is met het BIACTRON V2 systeem ? Laadt dit effectief merkbaar de batterij bij op of kan je het evengoed uitzetten ?
Ik rij zelf pas sinds kort met een Klever. Hiervoor had ik twee Stromers (vorige generatie met 26" wielen). Mijn ervaring in (relatief) vlak landschap: lekker uitzetten. Het is alleen effectief als je onderweg serieuze afdalingen hebt. Anders drukt het alleen maar op de prestaties van je motor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Dat gevoel van het BIACTRON systeem had ik vanmorgen ook al.
Nogmaals bedankt voor de input.
Boete
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mar 2021, 16:04
Locatie: Lokeren
Merk SP: Flyer

Stromeur stelt dat recuperatief remmen op de motor de prestaties naar beneden trekt. Kan iemand dat verklaren?
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Je voelt wanneer je stopt met trappen de motor lichtjes afremt en dus snelheid verliest.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22824
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik merk toch ook op als je dergelijke dure fiets gaat kopen, ga bij verschillende fietsenmakers informeren.
Ik heb zelf met twee handelaars contact gehad en één van hen probeerde me zelfs wijs te maken dat de X-Speed original beschikt over generatie 2018 software en hardware en ze deze niet verkopen in hun winkel.
Plaats reactie