van harte gefeliciteerd met je aanschaf. Sinds kort heb ik, na twee Stromers, ook een Klevermgrmtk schreef: ↑09 mei 2021, 19:05 Functie is voor mij belangrijker dan modieuze of onpraktische accessoires. Standaardonderdelen van goede kwaliteit overtuigen mij meer dan onbekende, geïntegreerde, zeldzame OEM-onderdelen. Ik ben dus blij dat ik geen verborgen batterij, in het stuur geperste kabels, dure riemaandrijving of versnellingen, verouderde 3G-connectiviteit, kleurendisplay met touchscreen nodig heb.
Maar je anti-Stromer rant begrijp ik dan weer niet:
Hoe beoordeel je het verschil in kwaliteit tussen een in het frame geïntegreerde, uitneembare accu (Stromer) en een in het zicht gemonteerde accu (Klever)?
Wat bedoel je met 'in het stuur geperste' kabels? Stromer geleidt kabels gebundeld en waar mogelijk intern. Dat oogt netjes en vermindert kans op kabelbreuk. Als ik één minpunt aan mijn Alpha mag noemen, dan is wel de manier waarop Klever de kabels als spaghetti onder de stuurpen de stuurbuis in perst
Die dure riemaandrijving heeft Klever inmiddels ook, met nóg duurdere versnellingen: PINON C1.12.
3G valt vanzelf terug naar 2G en dat is geen probleem voor de functionaliteit van de Stromer OMNI. Klopt dat Klever geen verouderde connectiviteit heeft, die heeft nl. überhaupt geen connectiviteit. Ja, BlueTooth, maar die werkt niet tussen mijn Klever X Alpha 45 en Android 11 telefoon. Lees: de Klever software is dermate verouderd dat het helemaal niet functioneert, tenzij je een oude Android 9 bak of iPhone hebt. Ik mag nog minimaal een half jaar wachten op een oplossing vanuit Taiwan.
Touchscreen op een Stromer versus knoppendisplay op de Klever: werkt allebei prima, maar het menu van de Klever display is stroperiger, omslachtiger en de interface komt recht uit de jaren '80. Dat laatste past misschien beter bij m'n leeftijd, maar ik vind het écht minder mooi.
Dat is wel een ander verhaal met de 1200Wh accu. Die is zwaar en lastiger terug te plaatsen omdat je 'm de rail op moet kantelen. Die 850Wh accu van jou is inderdaad een prima ding. Niks mis met rijden met twee 850Wh accu's, want ze passen met gemak in je fietstas en dan kun je een serieus eind rijden.
Stuur, stuurpen, zadelpen etc. zijn bij Klever net zo OEM als bij Stromer. Zelfs de velgen van een Klever zijn OEM.
Als je bedoelt dat je geen behoefte hebt om extra te betalen voor de fancy afwerking van een Stromer: dat is een persoonlijke, maar goed te verdedigen keus. (Alleen niet op basis van bovenstaande argumenten.)