Test Klever X Speed

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 19:05 Functie is voor mij belangrijker dan modieuze of onpraktische accessoires. Standaardonderdelen van goede kwaliteit overtuigen mij meer dan onbekende, geïntegreerde, zeldzame OEM-onderdelen. Ik ben dus blij dat ik geen verborgen batterij, in het stuur geperste kabels, dure riemaandrijving of versnellingen, verouderde 3G-connectiviteit, kleurendisplay met touchscreen nodig heb.
van harte gefeliciteerd met je aanschaf. Sinds kort heb ik, na twee Stromers, ook een Klever :)


Maar je anti-Stromer rant begrijp ik dan weer niet:

Hoe beoordeel je het verschil in kwaliteit tussen een in het frame geïntegreerde, uitneembare accu (Stromer) en een in het zicht gemonteerde accu (Klever)?

Wat bedoel je met 'in het stuur geperste' kabels? Stromer geleidt kabels gebundeld en waar mogelijk intern. Dat oogt netjes en vermindert kans op kabelbreuk. Als ik één minpunt aan mijn Alpha mag noemen, dan is wel de manier waarop Klever de kabels als spaghetti onder de stuurpen de stuurbuis in perst

Die dure riemaandrijving heeft Klever inmiddels ook, met nóg duurdere versnellingen: PINON C1.12.

3G valt vanzelf terug naar 2G en dat is geen probleem voor de functionaliteit van de Stromer OMNI. Klopt dat Klever geen verouderde connectiviteit heeft, die heeft nl. überhaupt geen connectiviteit. Ja, BlueTooth, maar die werkt niet tussen mijn Klever X Alpha 45 en Android 11 telefoon. Lees: de Klever software is dermate verouderd dat het helemaal niet functioneert, tenzij je een oude Android 9 bak of iPhone hebt. Ik mag nog minimaal een half jaar wachten op een oplossing vanuit Taiwan.

Touchscreen op een Stromer versus knoppendisplay op de Klever: werkt allebei prima, maar het menu van de Klever display is stroperiger, omslachtiger en de interface komt recht uit de jaren '80. Dat laatste past misschien beter bij m'n leeftijd, maar ik vind het écht minder mooi.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 19:05 De batterij kan routinematig worden geplaatst en verwijderd en valt op door het praktische formaat
Dat is wel een ander verhaal met de 1200Wh accu. Die is zwaar en lastiger terug te plaatsen omdat je 'm de rail op moet kantelen. Die 850Wh accu van jou is inderdaad een prima ding. Niks mis met rijden met twee 850Wh accu's, want ze passen met gemak in je fietstas en dan kun je een serieus eind rijden.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 19:05 Functie is voor mij belangrijker dan modieuze of onpraktische accessoires. Standaardonderdelen van goede kwaliteit overtuigen mij meer dan onbekende, geïntegreerde, zeldzame OEM-onderdelen.
Stuur, stuurpen, zadelpen etc. zijn bij Klever net zo OEM als bij Stromer. Zelfs de velgen van een Klever zijn OEM.


Als je bedoelt dat je geen behoefte hebt om extra te betalen voor de fancy afwerking van een Stromer: dat is een persoonlijke, maar goed te verdedigen keus. (Alleen niet op basis van bovenstaande argumenten.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ook die velgen worden ingekocht bij een fabrikant, alleen is merkloos waarschijnlijk goedkoper dan als er nog bijvoorbeeld een Mavic logo o.i.d. op moet staan.
(beide gevallen zijn OEM, de ene alleen geen label, de andere het label van de leverancier of het kan ook nog een brand label variant van het eindproducent zijn)
Het zegt alleen niet direct iets over de kwaliteit.
mgrmtk

Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 Hoe beoordeel je het verschil in kwaliteit tussen een in het frame geïntegreerde, uitneembare accu (Stromer) en een in het zicht gemonteerde accu (Klever)?
Een fiets moet licht en compact zijn. Om esthetische redenen verspillen geïntegreerde batterijen gewicht en omvang. De poging om de elektrische aandrijving te verbergen mislukt volledig en vooral bij de Stromer. Bovendien sluit de klep niet wanneer de batterij wordt verwijderd, zodat sommige eigenaars hun eigen oplossing hebben geknutseld. Batterijen moeten een robuuste behuizing hebben, er is geen reden om er een tweede omheen te bouwen, wat ook het verwijderen bemoeilijkt.
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 Wat bedoel je met 'in het stuur geperste' kabels? Stromer geleidt kabels gebundeld en waar mogelijk intern. Dat oogt en vermindert kans op kabelbreuk. Als ik één minpunt aan mijn Alpha mag noemen, dan is wel de manier waarop Klever de kabels als spaghetti onder de stuurpen de stuurbuis in perst
Elke kabel heeft een minimale buigradius en het is belangrijk deze in acht te nemen. Een speed pedelec vereist een bijzonder groot aantal kabels. Voor mij ziet dit er heel netjes uit bij Klever. Ik daag mezelf uit om reparaties uit te voeren of zelfs het stuur te vervangen. Met kabels in het stuur is de inspanning onvergelijkbaar groter. Hiervoor zou ik niet extra willen betalen, aangezien het geen praktische voordelen biedt.
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 Die dure riemaandrijving heeft Klever inmiddels ook, met nóg duurdere versnellingen: PINON C1.12.
Natuurlijk. Voor mij persoonlijk volstaat een Deore XT derailleur perfect.
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 3G valt vanzelf terug naar 2G en dat is geen probleem voor de functionaliteit van de Stromer OMNI. Klopt dat Klever geen verouderde connectiviteit heeft, die heeft nl. überhaupt geen connectiviteit. Ja, BlueTooth, maar die werkt niet tussen mijn Klever X Alpha 45 en Android 11 telefoon. Lees: de Klever software is dermate verouderd dat het helemaal niet functioneert, tenzij je een oude Android 9 bak of iPhone hebt. Ik mag nog minimaal een half jaar wachten op een oplossing vanuit Taiwan.
Bosch heeft nog meer speelgoed. De smartphone kan als display worden gebruikt. Met in-app aankopen kunnen functies van de motorbesturing ontgrendeld worden.
De Klever app werkt met mijn iphone. Het toont gegevens van het systeem, zoals temperaturen, cadans. Maar zelfs dat heb ik niet per se nodig.
Wat er niet is, kan niet gebroken worden.
Taiwan is trouwens een heel mooi land. Welkom in een geglobaliseerde wereld.
Waar gebruiken ze de internetverbinding van hun Stromer voor?
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 de Klever display is stroperiger, omslachtiger en de interface komt recht uit de jaren '80. Dat laatste past misschien beter bij m'n leeftijd, maar ik vind het écht minder mooi.
Ik zie het niet op die manier. Het scherm is functioneel.
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 Stuur, stuurpen, zadelpen etc. zijn bij Klever net zo OEM als bij Stromer. Zelfs de velgen van een Klever zijn OEM.
ja, je kunt niet zonder. Ik had de indruk dat Stromer meer OEM is. Repareren onmogelijk.
Stromeur schreef: 09 mei 2021, 19:18 Als je bedoelt dat je geen behoefte hebt om extra te betalen voor de fancy afwerking van een Stromer: dat is een persoonlijke, maar goed te verdedigen keus. (Alleen niet op basis van bovenstaande argumenten.)
Dat was geen argument.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Een fiets moet licht en compact zijn. Om esthetische redenen verspillen geïntegreerde batterijen gewicht en omvang.
Zowel de Klever X-Speed als b.v. de nieuwe Stromer ST1 wegen rond de 28/29kg excl. accu.

Stromer 983Wh accu: 4,5kg.
Klever 850Wh accu: 5,1kg.
Klever 1200Wh accu: 7,4kg.

Dat is bij Klever exclusief de BMS. Bij Stromer is de BMS ingebouwd in de (toch al veel lichtere) accu.
Onder de streep zijn Klevers zwaarder dan Stromers. (Mijn X Alpha 45 spant met dik 35kg de kroon.)

Het rijgedrag van de X-Speed is wel lichtvoetiger dan dat van de huidige generatie Stromers. Maar "licht en compact" zijn Klevers en Stromers allebei ab-so-luut niet. In tegendeel.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Bovendien sluit de klep niet wanneer de batterij wordt verwijderd, zodat sommige eigenaars hun eigen oplossing hebben geknutseld.
Dat probleem is twee jaar geleden opgelost met de nieuwere generatie Stromers.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Batterijen moeten een robuuste behuizing hebben, er is geen reden om er een tweede omheen te bouwen, wat ook het verwijderen bemoeilijkt.
De behuizing van een Stromer accu is van alu. De behuizing van een Klever accu is van plastic en heeft ter versteviging een inwendig metalen skelet. Daardoor zijn ze zwaarder.

Het uitnemen van een Stromer accu gaat eenvoudig. Daar is (sinds 3 jaar) niet eens een sleutel voor nodig. Klever werkt met een sleuteltje en je moet ervoor bukken, maar dat is niet mega dramatisch.

Dat wordt het wel met de Klever 1200Wh accu: die moet je bij terugplaatsen de rail op kantelen (te weinig ruimte in het frame om te schuiven), waarbij je met 7,4kg in de hand blind de rail moet zien te vinden. Het went, maar ik laat 'm lekker zitten.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Elke kabel heeft een minimale buigradius en het is belangrijk deze in acht te nemen.
In de vier jaar van het bestaan van dit forum hebben we nog nooit melding gehad van een interne kabelbreuk bij een Stromer. (Op een slechte batch motorkabels na, jaren geleden en waren voor montage al niet goed.)

Ik zal morgen een foto posten van hoe Klever de bekabeling bij het stuur van de Alpha heeft georganiseerd, qua minimale buigradius. Je schrikt je een hoedje.
Kabelgeleiding heeft Stromer al jaren beter voor elkaar dan welk merk ook. Dat is algemeen bekend.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Ik daag mezelf uit om reparaties uit te voeren of zelfs het stuur te vervangen.
Voor vervangen van het stuur maakt interne kabelgeleiding niks uit. De kabels gaan n.l. niet het stuur in, maar de stuurpen/vorkbuis.
Vervangen stuur: spullenboel aan het stuur los draaien, klemming stuurpen los draaien, oud stuur eruit trekken, nieuw stuur erin schuiven, spullenboel weer vast draaien. (Of af fabriek meteen het juiste stuur erop laten zetten.)

De elektronica (motor, controller, accu, bijbehorende kabelbomen etc.) is door de consument, noch bij Klever noch bij Stromer, zelf te servicen.

'Old school' fietsonderhoud is voor de meesten beter te doen met een derrie + ketting dan met riem en hub. Dat heeft niks te maken met de keus tussen een Stromer of een Klever.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 De Klever app werkt met mijn iphone. Het toont gegevens van het systeem, zoals temperaturen, cadans. Maar zelfs dat heb ik niet per se nodig.
Wat er niet is, kan niet gebroken worden.
Bij mijn Klever is het al gebroken.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Taiwan is trouwens een heel mooi land. Welkom in een geglobaliseerde wereld.
Of die app nou in Harlingen of Taiwan wordt gemaakt maakt niet uit; ik zit, samen met alle Android-gebruikers vanaf Android 10 (release in september 2019..) nog minstens een half jaar zonder app.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Waar gebruiken ze de internetverbinding van hun Stromer voor?
- 'Over the air' Firmware updates. Hoef je niet voor langs je dealer.
- Prestaties en foutcodes op afstand uitlezen door de dealer of Stromer i.v.m. foutanalyse. Hoef je ook niet voor langs. Handig met een dealer op 100km afstand.
- Stromer motor en bediening zijn op afstand (via de app) te blokkeren als-ie gestolen is.
- Een gelockte Stromer stuurt een SMS en e-mail naar de eigenaar wanneer er aan de bike gemorreld wordt.
- GPS voor het lokaliseren van de positie van de Stromer als-ie gestolen is (wordt elke 10 seconden uitgepeild na melding van diefstal).

Die anti-diefstalfuncties vond ik persoonlijk niet echt belangrijk (wel nice to have), want ik woon in een buitengebied. Maar firmware updates en Stromer laten uitlezen op afstand: super.
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 ja, je kunt niet zonder. Ik had de indruk dat Stromer meer OEM is. Repareren onmogelijk.
Geen enkel verschil met Klever. Bovendien staat OEM niet gelijk aan 'repareren onmogelijk'.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik lees heel veel "smoesjes" om een aankoop goed te praten. Is helemaal niet nodig: als jij blij bent met je X-Speed dan ga dat helemaal prima.
Leven en laten leven :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Exact.

Ik ben een sucker voor mooie spullen en Stromer = heeeele mooie spullen. Toch heb ik de Alpha gekocht, want hij past me als een handschoen, is voor 90% afgemonteerd naar mijn wensen en hij rijdt als een jekko :az
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ach, jouw Alpha heeft in elk geval nog design... Mijn fiets is langs alle kanten lelijk, maar toch vind ik het al 7 jaar een geweldig ding.

Er zijn dingen die Stromer en Klever beter doen dan wat Bulls op mijn fiets deed, maar uiteindelijk gaat het om het totaal pakket van wat een fiets biedt en wat jij belangrijk vindt. Het mooie van persoonlijke keuzes is dat eenieder die voor zichzelf mag maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Stromeur schreef: 09 mei 2021, 23:51
hij rijdt als een jekko :az
Dat is waar het om draait! De rest is bijzaak, nog steeds belangrijk, maar net ietsjes minder...
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 19:05 in het stuur geperste kabels
mgrmtk schreef: 09 mei 2021, 22:20 Elke kabel heeft een minimale buigradius en het is belangrijk deze in acht te nemen.
Re Klever:
:bn:

detail 1.jpg
detail 1.jpg (207.05 KiB) 2543 keer bekeken
detail 2.jpg
detail 2.jpg (182.08 KiB) 2543 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wat mij op dat gebied erg negatief opviel was die handrem kabel. maar ook dat de kabels gewoon de helve knipperlichten bedekte....jammer hoeft volgens mij niet veel geld te kosten en het ziet er gelijk een stuk hoogwaardiger uit......maar het functioneerde wel allemaal :ay
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie