E-bike of speed-pedelec

mickey_b
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2021, 13:52

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik rij ondertussen al 6 jaar met een gewone fiets naar mijn werk in alle weersomstandigheden.
Enkele rit is 9 km...

Nu wil ik mezelf eens verwennen met een elektrische fiets, graag met alle 'luxe-opties', dan denk ik aan riemaandrijving, veringen, hydrolische schijfremmen, zwaarste accu (zodat deze met regeneratie toch nog lang meegaat),....

Vraag is alleen: e-bike 25 km/u of SP 45 km/u.
Op een afstand van 9 km vermoed ik dat ik ongeveer 5 minuten sneller zal zijn met een SP tov. een e-bike.
Is dit dan de meerprijs waard?
Bij de e-bikes heb ik vb. een Kalkhoff image 5.b belt van 4000 euro op het oog en bij SP de Stromer ST2, deze kost met vering zadel, vork en zwaarste batterij 7600.
Toch wel een verschil van 3600 euro... (Kun je nog een gewone e-bike voor bijkopen)

Natuurlijk is het waarschijnlijk wel leuker op een SP, zelfs al is het korte afstanden.
Een collega die een SP heeft zei me eens als je een SP hebt je niet altijd max. snelheid moet rijden. Feit dat je boven 25 kan als je wil, dit al leuk is. vb. om 35 te rijden.

Zijn er hier mensen met een SP op korte afstand of die niet altijd op max rijden?
Ik hoor graag jullie standpunten eens...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

mickey_b schreef: 03 mei 2021, 14:54Op een afstand van 9 km vermoed ik dat ik ongeveer 5 minuten sneller zal zijn met een SP tov. een e-bike. Is dit dan de meerprijs waard?...
mickey_b schreef: 03 mei 2021, 14:54...Toch wel een verschil van 3600 euro... (Kun je nog een gewone e-bike voor bijkopen)...
Als je het geld makkelijk kunt missen, dan is zo'n vergelijking in mijn ogen totaal irrelevant. Dat je de vergelijking maakt, zegt eigenlijk al genoeg. Bij een SP heb je ook nog te maken met "de jaarlijkse kosten van je kentekenplaat".

Veel belangrijker is de route die je wilt afleggen. Met een e-bike mag je op de fietspaden, met een SP mag dat niet overal.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mickey_b schreef: 03 mei 2021, 14:54 Zijn er hier mensen met een SP op korte afstand of die niet altijd op max rijden?
Die zijn er wel hoor, een SP is ook een leuk hebbeding.

Belangrijkste overweging is dat je met een speed pedelec een andere juridische positie hebt. Dit betekent dat je op bepaalde routes de rijbaan op moet (ook als je liever langzaam rijdt), verplicht een helm moet dragen en een verzekering moet afsluiten.

Bovendien kun je voor de prijs van een middenklasse SP een topklasse e-bike kopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 03 mei 2021, 16:31 Met een e-bike mag je op de fietspaden, met een SP mag dat niet overal.
Je bedoelt: met een SP mag het zo goed als nergens. Als in: de default is: het mag nergens, maar er zijn een paar uitzonderingen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

TS is een Belg, er zijn dus wel wat verschillen ... ik zou ze zeker alle twee testen op de woon-werkroute.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Henry schreef: 03 mei 2021, 16:31 Bij een SP heb je ook nog te maken met "de jaarlijkse kosten van je kentekenplaat".
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is je kentekenplaat een eenmalige kost.

Persoonlijk zou ik voor die 9km met een gewone fiets blijven rijden. De kost van aanschaf, extra onderhoud, lagere betrouwbaarheid zouden die paar minuten niet compenseren. Maar ik snap dat je deze keuze niet met je verstand wil maken. Is de aanschaf enkel voor w-w of wil je er ook andere uitstappen mee maken? In het 1e geval is de grootste akku zeker niet nodig. Gewoon alle 3 dagen opladen als je niet full blast gaat. Tenzij je fysiek het niet meer toelaat, zou ik passen voor een gewone elektrische fiets. Je gaat niet sneller op je werk zijn dan met een gewone fiets. Alleen misschien iets frisser.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JDNY schreef: 03 mei 2021, 23:46 Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is je kentekenplaat een eenmalige kost.
In NL ook, Henry kletst maar wat :bj
Nee hoor, het staat bewust tussen quootjes: hij doelt op de kosten die "wij met kenteken" wel hebben en "zij zonder kenteken" niet: verzekering.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mickey_b
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2021, 13:52

JDNY schreef: 03 mei 2021, 23:46 Je gaat niet sneller op je werk zijn dan met een gewone fiets. Alleen misschien iets frisser.
Dit is een van de redenen waarom ik mij wil 'verwennen' met wat meer luxe om naar mijn werk te gaan.
Ik heb eens een 25/u e-bike kunnen gebruiken om naar mijn werk te rijden en het is gewoon leuk om zonder veel inspanningen en zweet op uw werk toe te komen.
Op dagen dat je jezelf al eens moet pushen om die fiets te nemen (winter, regen, wind), is een e-bike wel een verademing denk ik dan...
Je kan als het ware zonder sportkledij maar met gewone kledij rijden, regelrecht naar een vergadering.
Tijd is inderdaad geen beweegreden, want met die e-bike was ik max. 5 minuten sneller.

Maar ik laat graag mijn wagen thuis op de oprit en vind dat ik als alternatief mezelf wel wat mag permitteren dan. Geld is geen probleem, alleen wil dit niet zeggen dat ik onbesuisd ermee ga gooien. Zo vind ik bijv. wel een Stromer ST5 tov. een ST1 in prijs fenomenaal verschillen en dan vraag ik mij af waar de grote prijsverschillen in de praktijk op neerkomen... Een ST5 heeft wel de prijs van een kleine wagen. En ok, heeft een zwaardere motor, maar dan denk ik dat een ST1 toch ook voldoende zwaar is...
En dan is het prijsverschil e-bike met SP ook fenomenaal en eens het overdenken waard, vandaar deze discussie.
Ik hoor graag eens andere meningen.

Feit is, dat ik fysiek in staat ben om met een gewone fiets te rijden. Maar naast sportief, hou ik ook wel van wat luxe (mag al eens op mijn leeftijd).
Vandaar als ik een e-bike / SP koop, dit al wat meer dan een basisversie mag zijn.
Moet alleen nog mijn wederhelft thuis wat over de streep krijgen (tips ook welkom :lol: )
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Freddy, Over de kosten van de kentekenplaat: precies! Daar komt nog eens bij dat TS uit België komt en ik dus niet precies weet welke zaken er in België misschien nog meer bij komen.

Heel erg veel vroeger had ik mijn mountainbike laten laten "elektrificeren". Hierdoor kon ik weer met gemak vijf dagen in de week mijn woon-werk afstand afleggen (jazeker, met de jaren bleken mijn spieren meer hersteltijd nodig te hebben, waardoor ik op een gegeven moment de woon-werk afstand slecht drie keer in de week kon afleggen, naast de zondagse rit met het wielren-vriendenclubje). De maximum snelheid was bij die omgebouwde mountainbike begrensd op 32 km/uur (ik vond een begrenzing op 25 km/uur te laag, zonder elektrische ondersteuning fietste ik immers al harder). Na zo'n 8 jaar zo rond te hebben gereden, werd ik plotseling ingehaald door mensen die harder konden op hun "e-bike". Omdat ik dat ook graag wilde heb ik uiteindelijk (na 2 jaar toekijken via de zijlijn) een ST3 aangeschaft. De belangrijkste reden voor mij: de grotere wielen van de ST3 t.o.v. de toen leverbare ST1, ST1X en ST2 modellen.

Ik heb geen moment spijt van gehad van die aanschaf. Ik kan je niet aan tips helpen om je vrouw te overtuigen, ik heb mijn vrouw niet overtuigd dat ik die fiets moest hebben, ik heb hem gewoon gekocht. Voor haar was het een gevalletje "fait accompli". Zij had al jaren het voordeel van het kunnen rijden in de grotere luxe gezinswagen (lease auto behorende bij mijn functie) in plaats van haar kleinere boodschappenwagen.

Niet alleen de hogere maximum snelheid van een SP is "kicken" (op mijn woon-werk traject scheelt het me minimaal 20 minuten aan tijdwinst en dus alleszins de moeite waard), maar ook de veel bredere/dikkere banden en het hogere gewicht zorgen voor een de stabielere wegligging. Dit is een genot om te ervaren.

Daar waar ik bij mijn geëlektrificeerde mountainbike nog wel eens in staat was om de 35 km/uur aan te tikken (omdat ik nog kracht over had om door de begrenzing van 32 km/uur te trappen), dat lukt me bij de grens van 45 km/uur niet. In het eerste geval leverde me dat wel een bezweet wielrenshirt op, in het tweede geval ga ik het niet eens meer proberen omdat het me naast een bezweet wielrenshirt me geen hogere maximum snelheid oplevert.

Door de grootste accu erbij aan te schaffen, creëer je voor jezelf een grotere actieradius. Daar waar ik op mijn geëlektrificeerde mountainbike nog wel eens met een lege accu door kon fietsen, dat is bij de ST3 echt niet meer te doen. De vrijloop van de motor is behoorlijk zwaar.

Al met al, de voordelen van een SP (de ST3) voor mij op een rijtje:
- de kick van de hogere snelheid,
- een veel stabielere wegligging,
- de tijdswinst op het woon-werk traject,
- op een recreatieve rit kom ik in dezelfde tijd veel verder, dus de rondjes worden groter/leuker.
Witte ST3 van maart 2019
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De veel dikkere banden en stabielere frames hebben hun weg ook gevonden naar diverse 25km/u varianten, mocht dat een argument zijn, dan is dat ook wel te vinden in 25km/u.

Veel persoonlijke voorkeur bij het maken van een keuze, zou het beide eens testen, 1x een high end e-bike en 1x een new St1 bijvoorbeeld als vergelijking.
Plaats reactie