Ervaringen met de ST2 met riem

V_Andy
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:52
Locatie: Belgium
Merk SP: Stromer
Km-stand: 500

Stromeur schreef: 29 apr 2021, 22:07
V_Andy schreef: 29 apr 2021, 21:05 FM raadde aan om op regelmatige basis te kalibreren.
Onzin. Kalibreren doe je alleen als de ondersteuning niet meer naar wens werkt en na een Firmware update.
V_Andy schreef: 29 apr 2021, 21:05 Kalibreren zonder iets aan te raken( had ik hier ergens gelezen dat dit een goei manier was).
Als je op je OMNI display kiest voor kalibreren dan verschijnt daar precies wat je moet doen bij het kalibreren. Dit werkt anders dan bij andere Stromers, want de ST2 heeft een riem en een andere TMM sensor.

Probeer dat eerst eens.

Als ik dit op voorhand had geweten had ik zeker niet op deze knop geduwd.
Kalibreren heb ik echt op alle manieren al uitgevoerd, alsook wat op het scherm komt. Dit is 1 a2x ronddraaien. Maar zelfs dit heeft geen effect.

Is er geen mogelijkheid om de sensor (offset)te resetten? In de service menu kwam ik wel TMM sensor tegen met waarden maar geen reset knop?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat je nog kunt proberen is om de kalibratie uit te voeren door niet langzaam de trappers te draaien, maar juist snel (een keer of tien rond).

Werk dat niet, controleer dan (of laat controleren) of de achterwiel-as wel op het juiste moment (28Nm) is aangedraaid. Dit doe je door de achterwiel iets te lossen en dan op het juiste moment aan te draaien.

Bij de test-ST2 die ik hier een paar weken heb gehad loste dit het probleem op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
V_Andy
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:52
Locatie: Belgium
Merk SP: Stromer
Km-stand: 500

Stromeur schreef: 29 apr 2021, 23:28 Wat je nog kunt proberen is om de kalibratie uit te voeren door niet langzaam de trappers te draaien, maar juist snel (een keer of tien rond).

Werk dat niet, controleer dan (of laat controleren) of de achterwiel-as wel op het juiste moment (28Nm) is aangedraaid. Dit doe je door de achterwiel iets te lossen en dan op het juiste moment aan te draaien.

Bij de test-ST2 die ik hier een paar weken heb gehad loste dit het probleem op.
Die kalibratie had ik ook al gedaan maar negatief☹️

Ik zal morgen nog eens horen bij de FM of ze eens willen kijken naar het achterwiel of deze goed is aangedraaid. Maar als ik hun nu zo hoor is de fiets nu normaal en was de vorige toestand een uitzondering🤔
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op een goed ingeregelde ST2 kun je, zonder tegenwind, redelijk eenvoudig 45-48km/u rijden.

Als je topsnelheid nu 45km/u is en eerder 48km/u én je komt nu moeilijker aan 45km/u (onder dezelfde omstandigheden en met 100% accu-lading), dan deed-ie het eerst goed en nu niet meer zo goed. Laat je niks wijs maken, je Stromer zelf heeft immers al bewezen dat-ie het kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromer moet echt werk maken van het TMM verhaal. Vorige week hier op het werk een binnenband van een Klever vervangen, achterwiel gewoon vast gezet zonder momentsleutel (momentsleutels hier beginnen vanaf 150Nm). HDMI-key erin, testrit, ondersteuning exact hetzelfde als er voor, niets kalibreren, collega super blij. En ook hier is er een TMM sensor. Zo moet dat, altijd goed, nooit kalibreren. Meer (instelmogelijkheden) is niet altijd beter...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De eerdere generatie TMM-sensoren (op de Stromers met 26" wielen) deden het nagenoeg perfect. Ik heb bij mij ST2 S nooit meer dan twee of drie keer per jaar hoeven kalibreren. En net als bij Klever: na het verwisselen van een band onderweg achterwiel-as 'op de hand' aangedraaid, zonder problemen met de ondersteuning. (Thuis pas weer op moment gezet.) TMM sensoren op deze generatie werden ook maar zelden vervangen.

De nieuwere generatie TMM-sensoren (gemonteerd op alle Stromers met 27,5" wielen, behalve de ST2) is inderdaad veel gevoeliger geworden, m.n. voor het aanhaalmoment en de manier waarop de sensor in het frame is gemonteerd.
Dit heeft trouwens niks met de instelmogelijkheden voor eindgebruikers te maken, het ligt puur aan de gevoeligheid sensor. (En in het Servicemenu hebben consumenten officieel sowieso niks te zoeken, dit is bedoeld voor de dealers en Stromer dus dat is ook geen instelmogelijkheid.)

Bij de ST2 is weer een andere TMM sensor toegepast, vanwege de SA hub en de riem. Zelfde verhaal: het aanhaalmoment komt erg nauwkeurig, anders ontstaan er problemen met de ondersteuning.


Het 'set and forget' principe van Klever werkt inderdaad veel beter. Als je een Stromer hebt, dan is een momentsleutel met een bereik tot 30Nm eigenlijk onmisbaar.
Waarbij de test-ST1 en test-ST2 die ik hier wekenlang heb gehad trouwens geen enkel probleem meer vertoonden zodra de achterwiel-as op het juiste moment waren gezet

Kalibreren is overigens ook geen 'instelmogelijkheid', maar een optie om problemen met de ondersteuning op te lossen. Ik vind het prima dat Stromer deze optie erop heeft gezet, het maakt eigenaren minder onafhankelijk van de dealer. Het mag alleen niet zo zijn dat mensen meerdere keren per maand moeten kalibreren om de ondersteuning op peil te houden. Dan wordt kalibreren een lapmiddel zonder dat de root-cause wordt opgelost. (Iets wat de minder goede dealers nogal eens vergeten..)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
V_Andy
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:52
Locatie: Belgium
Merk SP: Stromer
Km-stand: 500

Terug van de FM. Fiets is nog steeds niet zoals het moet zijn maar toch al iets beter als ervoor naar mijn gevoel. Fiets lijkt mij toch super gevoelig aan bepaalde instellingen.
Gaan komende week nog extra km’s doen om echt een verschil te merken.
Heb ook het verhaal gedaan van het achterwiel nog eens op 26nm vast te zetten maar denk niet dat ze hier tijd voor hadden dus hebben ze maar snel vertelt dat ze alles hebben vastgezet😂

Dus zal hier zelf wel eens naar kijken, enige tips voor een goede momentsleutel?
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

Klopt het dat je bij het schakelen best even niet trapt?
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
V_Andy
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:52
Locatie: Belgium
Merk SP: Stromer
Km-stand: 500

Stroomstoot schreef: 30 apr 2021, 13:45 Klopt het dat je bij het schakelen best even niet trapt?
Als ik niet trap tijdens het schakelen krijg ik een lichte terugval van motorkracht. Als je blijft doortrappen ondervind ik dit niet, dus ik blijf doortrappen wat toch prettiger aanvoelt tijdens het fietsen.
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

V_Andy schreef: 30 apr 2021, 14:11
Stroomstoot schreef: 30 apr 2021, 13:45 Klopt het dat je bij het schakelen best even niet trapt?
Als ik niet trap tijdens het schakelen krijg ik een lichte terugval van motorkracht. Als je blijft doortrappen ondervind ik dit niet, dus ik blijf doortrappen wat toch prettiger aanvoelt tijdens het fietsen.
Ok, hier had ik bij mijn testrit niet echt iets van gemerkt maar de fm had gezegd om best even niet te trappen. Waarom weet ik ook niet..
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
Plaats reactie