Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 22 apr 2021, 12:55 Vergelijk X Speed Alpha en ST5
Ik vind het ontzettend leuk dat je hier zo'n werk van hebt gemaakt :ay
MarcelH schreef: 22 apr 2021, 12:55 Ook het gevoel van de fiets scoort de kwaliteit van de ST5 vele malen beter, voelt stabieler aan en kwalitatief beter, bijvoorbeeld remmen met de voorrem voel je reactie in je stuur bij de Klever bij de stromer niet, ondanks dat die ankers veel enthousiaster zijn.
Ik ken de ST5 ook als een echte tank, ligt als een huis op de weg, razendsnel en niet van z'n stuk te krijgen. Het rijgedrag (wegligging, stuurgedrag, ondersteuning) van de X-Speed Alpha is vinniger (of zo je wilt onrustiger, het is maar net wat je zoekt). Ik ervaar het rijgedrag van de Alpha als een middenweg tussen mijn zeer geliefde ex-ST2 S met 26" wielen en de huidige Stromers met 27,5" wielen. Daarom ben ik juist enorm gecharmeerd van de Alpha.

Ik ben wel benieuwd waarin je het gevoel van kwaliteit vindt verschillen? In uiterlijk snap ik het wel, omdat Stromers een superstrak design hebben. Maar in het gevoel vind ik de Alpha helemaal prima. (Zeker als er andere banden op zouden liggen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 12:30 Ik ben wel benieuwd waarin je het gevoel van kwaliteit vindt verschillen? In uiterlijk snap ik het wel, omdat Stromers een superstrak design hebben. Maar in het gevoel vind ik de Alpha helemaal prima. (Zeker als er andere banden op zouden liggen.)
Voor mij is dat echt het strakke rijgevoel, echt heel solide op de weg, zowel in rechte lijn als in de bochten, de Klever voelt lichter en minder stabiel.
Daarnaast kan ik bij de ST5 vol in de letterlijke ankers en geen reactie in mijn stuur, bij de Alpha voelde ik als ik in de remmen ging een reactie in mijn stuur.

Niet omdat ik zaken aan de Alpha heb gehad die te maken zouden hebben met een mindere kwaliteit, want het zou me niks verbazen als hij op dat vlak beter gaat scoren dan de stromer....die hebben helaas ook wel eens een manco.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helder dank.

Allebei behoorlijk top-of-the-line afgemonteerd. Maar in ontwerp, rijgedrag en algehele 'feel' verschillen de ST5 en de Alpha onderling inderdaad behoorlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hij wordt eind volgende week weer opgehaald door Klever. Ik ga deze wel missen zeg.

Klever XSpeed Alpha.jpg
Klever XSpeed Alpha.jpg (269.22 KiB) 2168 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 19:16 Hij wordt eind volgende week weer opgehaald door Klever. Ik ga deze wel missen zeg.


Klever XSpeed Alpha.jpg
Ik kan het me goed voorstellen.....wordt tijd dat Ellio er dan volgende week in je tuin parkeert ;-)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of dat Sparta een M9B langsbrengt :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 19:16 Hij wordt eind volgende week weer opgehaald door Klever. Ik ga deze wel missen zeg.


Klever XSpeed Alpha.jpg
Einfach eins kaufen :bp:

Koop er gewoon een :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Serieus: als ik de specs had gelezen en 'm met mijn ogen dicht had kunnen testen, dan had ik Klever morgen een aanbod gedaan om deze Alpha te kopen.

Klever heeft met drie meest recente producten achter elkaar een hele goeie klapper gemaakt: de gebroeders X-Speed PINION en Alpha, en die 1200Wh accu. Allemaal mogen testen, allemaal goed bevonden :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 23 apr 2021, 21:00 Dat alles gezegd hebbende: hoe Stromer het gedrag van de ondersteuning heeft getuned is onovertroffen. Alles werkt intuïtief en spot-on.
Daar zou ik als opmerking aan willen toevoegen dat spot-on ook een min punt heeft, namelijk dat je bij stijgende weerstand (wind/helling) net het tegenovergestelde moet doen dan wat je normaal zou doen --> grotere versnelling kiezen ipv kleinere. Dat vind ik een heel onnatuurlijke manier van fietsen. Ik vind het fijn om met een cadans van 90 à 100 te rijden en dan moeten opschakelen terwijl ik instinctief wil terugschakelen... de omgekeerde wereld.
Het inhouden na stopen met trappen bij Klever is vervelend maar niet de schuld van de rotatiesensor omdat vanuit stilstand er direct ondersteuning is en niet na een seconde of zo. Voordeel van deze (Klever) ondersteuning is dat terugschakelen geen invloed heeft op de ondersteuning en dat de ondersteuning ifv cadans natuurlijker is/kan blijven, zeker bij verhoogde weerstand.
Zo heeft elk zijn pros en cons, er is geen "goed" of "slecht", ieder moet voor zichzelf uitmaken wat het belangrijkste voor hem/haar is.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Jins schreef: 26 apr 2021, 14:48 Het inhouden na stopen met trappen bij Klever is vervelend maar niet de schuld van de rotatiesensor omdat vanuit stilstand er direct ondersteuning is en niet na een seconde of zo.
Misschien heeft dit er mee te maken dat de software bij stilstand weet dat de trappers dus niet draaien en dan alleen de krachtsensor gebruikt om het motorvermogen te bepalen. We zullen het waarschijnlijk nooit weten want dat zit ergens diep in de Klever software.
Plaats reactie