Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marijn schreef: 26 mar 2021, 08:52 De FM had wel nog enkele trauma's overgehouden aan de problemen met Klevers in 2019 en hij vroeg zich of de integratie van de pinkers, de nieuwe motor én de relatief nieuwe batterij in de Alpha ook niet tot 'ernstige kinderziektes' zou gaan leiden.
Elke SP fabrikant heeft kinderziektes geïntroduceerd. Daar kunnen mensen die een jaar of drie/vier geleden hun Stromer kochten over meepraten, en sommigen nu nog steeds..

Natuurlijk zijn kinderziektes uit den boze, zeker bij SP's in deze hoge prijsklasse. Maar het gaat niet alleen om de problemen; het gaat ook om hoe snel en efficiënt problemen door de dealer worden opgelost zodat jij weer op weg kunt. En net als Stromer leert Klever van gemaakte fouten.

Klever heeft momenteel behoorlijk wat vertrouwen in hun nieuwe producten. Anders hadden ze de X-Speed PINION, de 1200Wh accu en nu deze Alpha nooit aan de eigenaar van - toen nog - het Stromer Forum gegeven voor een intensieve duurtest.

Alle drie de tests zijn tot op heden nagenoeg probleemloos zijn verlopen. (De Klever Dashboard app kan nog niet met Android 11 overweg, en de eerste PINION had een aanlopend voorspatbord, maar de PINION daarna en deze Alpha niet).

Kies een ervaren dealer (goede aflevercontrole, bekend met eventuele problemen) met onderdelen op de plank en leen-SP's.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frank72 schreef: 26 mar 2021, 19:41 Stromeur, ik maak uit jouw verslag op dat de Alpha ongeveer dezelfde actieradius heeft als de X speed Pinion met een 600 w motor.

Ik had verwacht dat de actieradius van de Alpha hoger zou zijn dan zijn kleinere broer.
Hoe zie jij dit?
De Alpha heeft een krachtigere motor dan de PINION. Je zou dus verwachten dat de actieradius van de Alpha juist kleiner is. Ware het niet dat Klever heeft aangegeven met deze nieuwe motor te mikken op zuinigheid, omdat de X-Speed aan (top)snelheid niks te kort komt.

Maar deze Alpha rijdt wel degelijk (iets) sneller dan de PINION en hij blijft wat beter overeind bij wind tegen.

Ik heb de indruk dat Klever de sterkere motor van de Alpha optimaal inzet: iets meer ondersteuning bij wind tegen, zonder daarbij aan actieradius in te leveren. (Maar vraag me niet hoe ze het precies doen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 26 mar 2021, 20:04 Ik heb de indruk dat Klever de sterkere motor van de Alpha optimaal inzet: iets meer ondersteuning bij wind tegen, zonder daarbij aan actieradius in te leveren. (Maar vraag me niet hoe ze het precies doen.)
Over het algemeen het vermogen vloeiender opbouwen waarschijnlijk. Door wellicht lagere verliezen in deze motor over het algemeen een lager verbruik. Maar ik gok dat als je beide fietsen test met een bak wind tegen (windkracht 6 of zo) dat die Alpha dan toch echt wat meer slurpt. Meer ondersteuning in extreme situaties moet ergens vandaan komen...

Ofwel: mijn inschatting is dat over het algemeen de actieradius is toegenomen maar dat de worst case actieradius is afgenomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 26 mar 2021, 20:31 Ofwel: mijn inschatting is dat over het algemeen de actieradius is toegenomen maar dat de worst case actieradius is afgenomen.
Nou, dan gaan we dat maar eens testen en noteren de komende weken op steeds dezelfde route. Wind zat hier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geen review of test, maar gewoon een productpresentatie.

Ik heb de Alpha hier nog niet op de weegschaal gezet, maar ik lees in dat artikel een gewicht van 36,5 kg. Hij is inderdaad loeizwaar, had ik ook al gemerkt. Dat zal vooral in de accu en de motor zitten. Daarnaast kijkt geen enkele SP-fabrikant (op Trek met de Allant+ 9.9S met carbon frame na) op een grammetje meer of minder, want de motor doet zijn werk wel. Maar al die grammetjes samen worden vanzelf heelveel kilo's als je echt helemaal nergens meer op let.

Geeft op zich niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden, b.v. wanneer je er zoals ik een granieten drempel van een centimeter of 25 mee op moet en 'm tegelijkertijd door een klein gangetje de hoek om probeert te frummelen.

Geen bike die je even in je nek legt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Bestaan er fietsdragers die twee van zo’n monsters kunnen dragen en daarbij de kogeldruk van een doorsnee trekhaak niet overschrijdt?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ja hoor, geen probleem ... batterij eruit natuurlijk !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yup.

De 1200Wh accu heb ik hier al wel op de weegschaal gehad. Die weegt 7,4kg. Zonder accu kom je op papier dus op 29,1kg per Alpha.

Ik zal de Alpha binnenkort ook eens nawegen, want meten blijft toch weten. (Plus specs drager en kogel erbij pakken natuurlijk.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie