Petitie "Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving"

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben lang voor keuzevrijheid voor SP-ers geweest, maar inmiddels zie ik dat anders:


- De diversiteit aan SEV's (small electric vehicles) zal blijven toenemen en in de 'ruzie om het fietspad' zijn alleen maar verliezers. Deze ontwikkeling vergt oplossingen die meer recht doen aan SEV's die, nét als de fiets, een milieuvriendelijk en gezond alternatief zijn voor de auto.

- De wet die speed pedelec promoveerde tot brommer is inmiddels meer dan vier jaar oud. Mensen die nu een SP kopen weten waar ze aan beginnen en steeds meer automobilisten raken aan onze aanwezigheid op de rijbaan gewend.

- De fietsinfrastructuur is lang niet overal geschikt voor grote onderlinge snelheidsverschillen. Zelfs met 'gematigde snelheid op het fietspad' hebben we het over 30 a 35km/u voor een SP'er tegenover ca. 22-25km/u voor de gemiddelde stadsfietser/e-biker.


Mijn mening:

Huidige wetgeving in stand houden, maar wel met a: brede voorlichting over Speed Pedelecs en b: regionaal maatwerk met uitzonderingstrajecten waar de SP het fietspad op mag. Bijvoorbeeld omdat de rijbaan te gevaarlijk is (veel rijbanen, hoge snelheden, extreme drukte) of omdat er al een hoogwaardige snelfietsroute is aangelegd. Dit gebeurt ook in steeds meer regio's.

Voor de lange termijn hoop ik op een drastische herindeling van met name de grootstedelijke infrastructuur, met aparte banen voor langzaam en snel fietsverkeer. Dat mag ten koste gaan van ruimte die nu wordt ingenomen door vervuilende vervoermiddelen (rijstroken/parkeerplaatsen). Bovendien wil ik oplossingen die toegespitst zijn op hoeveel personen je in een baanvak kunt laten doorstromen, in plaats van hoeveel auto's.


Tot slot vind ik deze petitie, hoewel ongetwijfeld gestart met de beste bedoelingen, slecht opgesteld in titel, tone of voice en illustraties. Er wordt een gefragmenteerd/eenzijdig beeld geschetst en ik voel mij hier niet door gerepresenteerd.


Dus nee, ik teken niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Stromeur schreef: 22 mar 2021, 19:58 (Rest van de tekst samengevoegd)
...
Dus nee, ik teken niet.
Heel goed verwoord.
En sta ik ook achter.
Roofless
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:42
Locatie: Hellevoetsluis
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 1000

Persoonlijk denk ik dat het heel veel uitmaakt waar je woont, en hoe je de Speed Pedelec gebruikt.
Wij gebruiken de SP puur voor de fun.
Dus hoef geen prooi te worden voor de niet begrijpende automobilist.
Wij rijden haast nooit 45km/h meest 30 -35, dat is voor op de openbare weg te langzaam.(ik ga daar dus ook niet rijden)
En de bekeuring neem ik wel op de koop toe.
Niemand kan mij verplichten om op de openbare weg 45 km/h te gaan rijden omdat ik anders de automobilist in de weg zou zitten.

Ik heb dus wel getekend.
Stromer ST1 Deep red, Kinekt zadelpen, Kinekt stuurpen
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Goed verwoord Stromeur. Mij zie je ook steeds meer op de weg. Dan frons ik af en toe een wenkbrauw omdat ik weer een SP tegenkom op het fietspad. Dat geeft verwarring. Die Belgische regel zie als helder aangehaald in de petitie, zaait juist verwarriing.... En idd, ik krijg tegenwoordig minder negatieve reacties mede omdat ik steeds meer mijn plaats opeis op de weg. Ik teken niet.

Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 22 mar 2021, 17:12 Ik wil helemaal het fietspad niet op met gepaste snelheid. Dan had ik net zo goed een gewone ebike kunnen kopen.

En de SP rijder de keuze bieden om te kiezen voor de weg of het fietspad levert denk ik alleen maar problemen op mbt acceptatie onder automobilisten. Want hoe zal een automobilist op mij reageren als ik naar zijn mening niet snel genoeg ga? Vast dat ik van de weg moet en op het fietspad moet.

Ik merk juist dat ander verkeer steeds vaker begrip toont voor mij op de weg dan 2 jaar geleden. Laten we dat koesteren en uitbouwen
Deels snap ik het en ga ik hierin mee. Maar tegelijkertijd heb ik een stukje waar ik op de rijbaan moet, waar gemiddeld grof sneller dan 50 gereden wordt (eerder 60-70) en waar ik met flinke wind tegen in open gebied net aan de 40 kom. Naast die weg ligt een fietspad van ± 3 meter breed waar tijdens de spits bijna niemand komt... Op die plek zou ik graag op het fietspad blijven! Een ander stuk (van Zijtaart naar Mariahout, waar ik bijna nooit kom) buiten de bebouwde kom met ook daar naast de weg een fietspad. Op die plek mag men 60 km/h maar daar wordt eerder 80-90 km/h gereden. Daar moet ik dus ook op de weg :bc
Op de meeste andere plekken is de rijbaan de betere plek voor ons (zeker als auto's zich echt aan de geldende 50 km/h houden).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Dat soort situaties herken ik zeker!!!!

Maar die moeten niet leidend zijn voor een algehele wetswijziging. Voor dat soort situaties moet er maarwerk komen: rijbaan aanpassen zodat de snelheid naar beneden gaat, of van het fietspad een bromfietspad maken bijvoorbeeld.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens.

Maar dit gaat wel allemaal uit van SP's die onder normale situaties echt 45 km/h halen. Hoe denk jij erover als jouw accu bijna leeg is, of als je een storing hebt en je moet op eigen kracht over de rijbaan? En voor al die mensen met een Bosch SP die met een briesje tegen al naar 35 km/h terugzakken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Eens met Stromeur.....teken niet.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Als de meningen al zo erg verschillen binnen de SP rijders, zal een regelgeving waar iedere SP rijder blij van wordt nog wel erg ver weg zijn. En een 4-baans fietspad zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen SpeedPedelec-forum,

ik teken niet. De wetgeving stuurt ons nu de rijbaan op en da's inderdaad soms lastig.
Veel lastiger/onhandiger vind ik dat nog steeds niet alle technische veranderingen daarvoor zijn ingericht. Nog steeds kom ik bij verkeerslichten welke met lussen (die voelen dat er een auto aankomt en dan op groen springt) die nog niet zijn afgesteld voor de SP-lichtgewicht (t.o.v. auto's/motoren). Het is daar heeeeeeel lang wachten. Ik rijd dus op dit moment iedere dag door rood.
En zo zijn er meer zaken die nog niet geïmplementeerd zijn. Gelukkig zie ik ook heel goede activiteiten zoals bordjes "speed pedelec welkom/toegestaan" op bepaalde fietspaden omdat de ernaast liggende rijbaan gewoon gevaarlijk voor een SPer is. Het KAN dus wel.

Als ik nu teken wordt wetgeving teruggedraaid terwijl ik het volle effect van rijden op de rijbaan nog niet heb ondergaan. Er is t.o.v. een aantal jaar geleden al veel verandert in acceptatie maar vooral herkenning door rijbaan-gebruikers. In het begin heb ik van alles naar m'n kop gekregen en nu is dat sporadisch. Nog steeds mag ik (bij het volgende verkeerslicht) zo'n toeteraar aanvullend verkeersles geven dus ik ondersteun de oproep tot een officiële nationale campagne.

En in de tussentijd blijf ik gewoon m'n koppie gebruiken. Nog niet misschien dat ik in Arnhem op de Burgemeester Matserlaan ga rijden op de rijbaan (daar zie je trouwens ook geen enkele brommer die dat ook zou moeten......gek he). Dus tezamen met de brommers rijden we daar "gezellig" op het fietspad.

Veel veilige kilometers toegewenst.
Grtz, Reinout
Plaats reactie