Ervaringen met de ST2 met riem

Bartmarcus
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 01:47
Locatie: Geel
Merk SP: Klever X-speed
Km-stand: 12000

Dank Stromeur, heel interessante info, ben ik heel wat mee!
Nog een vraagje over dat bereik.
Op de Klever heb ik eigenlijk weinig 'speelmogelijkheden': stand 2 & 3 geven niet echt voelbaar verschil, niet in snelheid, niet in actieradius. Stand 3 accelereert enkel wat sneller. Maar stand 1, dat is een groot verschil, véél trager (en dus ook meer bereik).
Ik heb in stand 3 nu telkens een gemiddelde van 31 à 34 km/h over m'n 62km (veel korte stukken en scherpe bochten, dus vaak vertragen).
Met die snelheid doe ik de verplaatsing in minder dan 2u, en dat is m'n doel, onder de 2u blijven.
Ik vraag me af: is de St2 goed te 'tunen', zodat je je ondersteuning wat aanpast, je bereik daardoor iets 'pimpt', en toch met een aanvaardbare snelheid in de winter 62km zou kunnen halen denk je?
Ik zou namelijk veel liever met slechts 1 batterij rijden, ipv telkens te moeten wisselen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, de ondersteuning van een Stromer ST2 is beter te tunen dan die van je Klever.

Een Stromer heeft drie ondersteuningsstanden, die onderling behoorlijk verschillen. Tussen deze drie standen kun je kiezen tijdens het rijden via de knoppenring op het stuur.

Daarnaast kun je bij Stromer de gevoeligheid van de trapsensor aanpassen. Die gevoeligheid geldt dan voor alle drie de ondersteuningsstanden. Scheelt fors in actieradius. De X-Speed PINION die hier heb staan voor een beta test voelt alsof-ie continu op 150% staat. Daarom (en vanwege de net wat hogere topsnelheid dan de meeste Stromers) is het verbruik relatief hoog en daar kun je als eigenaar niks aan veranderen. Een X-Speed rijdt gewoon altijd als een jekko ;)

Tot slot heeft stand twee uitgebreide tuningsmogelijkheden via "motor tuning" in de OMNI App. Deze heeft een aantal vooringestelde profielen waarbij visueel wordt weergegeven wat de consequenties zijn voor de verhouding ondersteuning en actieradius, en je kunt daarnaast ook handmatig tunen op drie vlakken: snelheid, koppel en beweeglijkheid.

Als je met deze instellingen gaat spelen, dan moet het geen probleem zijn om de actieradius naar de 62km te krijgen. Moet je alleen zelf wel wat meer bijtrappen, maar dat is logisch en het is met deze instelmogelijkheden bijna naadloos te doseren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PS: Je weet dat Klever sinds december 2020 een 1200Wh accu leverbaar heeft? Info:

viewtopic.php?f=36&t=4112

Actieradius van deze 1200Wh accu in de Klever X-Speed PINION is 1 op 1 vergelijkbaar met de actieradius van een nieuwe Stromer ST2 met 983Wh accu. Deze nieuwe Klever accu is - met aanpassing van de accu-rail - backwards compatible met oudere Klever modellen (iig de X-Speed en de B-Speed).

Je zou dus ook nog kunnen kiezen voor een 1200Wh accu (en eentje in je tas mee just in case, verkoop je je andere accu) en betere banden onder je X-Speed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bartmarcus
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 01:47
Locatie: Geel
Merk SP: Klever X-speed
Km-stand: 12000

Ja, ben op de hoogte van die 1200 accu.
Dit is het derde jaar dat ik rijd met de Klever, en in de afgelopen 2 jaar & 12.000km ben ik in totaal 17 keer bij de FM geweest met problemen.
Toegegeven, er daar zit wel 3x bij voor een band, en verder een keer voor een lader die stuk was, drie keer voor een kapotte batterij, twee keer voor vervangen van de cassette + ketting, een keer een spatbord dat op m'n achterwiel hing waarbij ik met geen mogelijk aan de bevestigingsschroef geraakte, een slepende achterrem, problemen met het voortandwiel (4x ketting eraf op 1 rit), een pedaal die telkens los kwam, kromgetrokken achtervelg, foutcode achterrem, stroom die uitvalt (beide batterijen), foutcode 'no acces'.
Los van de problemen, ben ik heel tevreden van de Klever, maar toch, m'n goesting is over. Destijds deed ik twee proefritten, één met een Stromer, één met de Klever. Vond ze allebei echt de moeite! Stromer zelfs iets beter, maar koos voor de X-Speed enkel o.w.v. de extra batterij die ik handig zou kunnen meenemen en wisselen onderweg.
Was ook verbaasd dat een cassette zo snel verslijt: maakte die al regelmatig proper, maar nu nog vaker, in de hoop wat meer km ermee te doen. Eerste keer vervangen na 6000km, hetgeen normaal is voor een sp, zei de FM, tweede keer al na 4000km. Dus nu: vaak volledig proper maken en opnieuw inoliën.
Ik moet wel zeggen: het aandrijfsysteem wordt serieus op de proef gesteld in dit herfst-winterweer: ik rijd geen off-road, maar kom op de rustige weggetjes toch vaak veel vuiligheid tegen, en regelmatig regen, dus er komt veel brol tussen de tandwielen.
Dus ben overtuigd van het nut van een riem! :D
Deze ervaringen tesamen: ik ga voor een Stromer en ik ga voor een riem! :bp:
Dank voor je bericht over de instelmogelijkheden. Had er op dit forum al heel wat over gelezen, en het geeft mij vertrouwen dat ik vast een instelling vind waarbij ik - ook in de winter - op m'n werk geraak met slechts 1 batterij. Scheelt weer heel wat gedoe.
Nog een vraagje over de banden: stel dat ik winterbanden kies, kan ik daar ook in de zomer mee rijden, of zijn daar dan veel nadelen aan?
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Ge kunt dat, maar net zoals met een auto zal het verbruik wat stijgen en zijn die doorgaans ook van een andere compound dan zomerbanden en dus wat zachter met een hogere slijt als gevolg...
WattsUp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 nov 2020, 20:35
Locatie: Beringen

Bartmarcus schreef: 13 jan 2021, 09:27 Dit is het derde jaar dat ik rijd met de Klever, en in de afgelopen 2 jaar & 12.000km ben ik in totaal 17 keer bij de FM geweest met problemen.
Los van de problemen, ben ik heel tevreden van de Klever, maar toch, m'n goesting is over.

Die twee zinnen tesamen, ik moest toch even ferm fronsen amai!

17 keer, ik werd al foxwild als mijn fiets 3 keer bij een FM stond, djeeezes...
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

WattsUp schreef: 13 jan 2021, 10:54
Die twee zinnen tesamen, ik moest toch even ferm fronsen amai!

17 keer, ik werd al foxwild als mijn fiets 3 keer bij een FM stond, djeeezes...
17 keer is sowieso teveel, maar ik lees toch ook veel redenen die gewoon aan slijtage of weinig geluk kunnen te wijten zijn en niet persé aan de Klever zelf ;)
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

17-3 = 14 (band) ... 14-2 = 12 (cassette) ... dus, effectief 12 keer binnen geweest voor problemen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Veel binnen geweest bij de fm dus :cry:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Over de banden gesproken, in deze winterse omstandigheden geven ze nog steeds veel vertrouwen. Woensdagochtend vroeg een bevroren landweggetje met wat modder, een kleine stuurbeweging maar dat was het :ay nog niet eens een voet aan de grond. Accu blijft rond de 55% over 27km :d3: gemiddelde van 38km/u
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie