Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 24 dec 2020, 09:03
Lexveen schreef: 23 dec 2020, 21:51 De electronica in de motor lijkt alleen met klodders kit te zijn beschermd, maar of dat voldoende is om dataverbindingen te beschermen vraag ik me af.
Die "klodders" zijn er niet om elektronica te beschermen tegen wat dan ook. Dat is 2 componenten lijm om de hall sensoren op zijn plaats te houden en daar wordt het heel warm.
Lexveen heeft het volgens mij over deze 'klodders', niet over de zwarte prut bij de Hall-sensoren:

Afbeelding
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 24 dec 2020, 07:59 Ik heb nog een ST1X motor gevonden die compleet is, maar ook compleet onbruikbaar doordat hij in een sloot heeft gelegen. Dat was kort, maar voldoende. De fiets was nieuw, hij had na aflevering nog maar 31 km afgelegd.....
Oei, een klassieker helaas. Schuiver gemaakt op de eerste rit waarschijnlijk.

Gaaf dat je 'm op de kop hebt kunnen tikken. Mijn interesse gaat vooral uit naar de mogelijkheid om de lagers zelf te vervangen. En dan horen we heel graag van mboelis wat het beste alternatief is :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Kunnen we met deze info niet naar Stromer toe om hen als producent te wijzen op een gebrekkige constructie die door lagerfalen dikwijls niet de economisch levensduur haalt waar het uiteindelijk voor gekocht wordt..... Vermits het verkochte artikel meestal gebruikt wordt als vervanger voor de auto om ww mee te doen mag je toch verwachten dat de lagers makkelijk een 40 000km aankunnen ....Ik denk dat hier toch wel iets inzit om Stromer tot iets te bewegen voor mensen die buiten de garantie met lagerprop.kampen.... :?:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jovdt schreef: 24 dec 2020, 12:17 Kunnen we met deze info niet naar Stromer toe om hen als producent te wijzen op een gebrekkige constructie die door lagerfalen dikwijls niet de economisch levensduur haalt waar het uiteindelijk voor gekocht wordt.....
Dat konden eigenaren sowieso al.

Als lagers het begeven na 25.000-35.000km in relatief korte tijd (dus na een jaar of 2 a 3), dan zit een Stromer nog lang niet aan de te verwachten economische levensduur. Zelfde geldt b.v. voor niet-slijtageonderdelen zoals een OMNI display of controller die na 2,5 jaar ineens de geest geven. Als het mij zou overkomen en er kwam geen passende oplossing vanuit de dealer, dan zou het laatste woord hier niet snel over gezegd zijn.

Maar van alle eigenaren die hier komen klagen en aan wie we hebben geadviseerd om er, gewapend met een jurist, werk van de te maken, horen we vervolgens nooit meer wat. Volgens mij vaak omdat mensen graag Stromer willen aanpakken, terwijl ze juridisch gezien bij de dealer moeten beginnen. Dat vinden mensen lastig, want die zien ze face to face en ga er dan maar eens 'hard' in. Plus het gaat een hoop tijd en energie kosten, ook dat valt ze tegen.



Als je het wil gooien op een gebrekkige constructie, dan zal er bovendien eerst een causaal verband aangetoond moeten worden tussen de constructie, gevoeligheid voor vocht en vroegtijdige slijtage van de lagers. Die bewijslast ligt vanaf 6 maanden na aankoop bij de consument. Wie weet brengt het project van Lexveen ons nog iets op dit vlak. (Al gaat het hier wel - opnieuw - om een motor van een EOL model, maar er rijden er wel heel veel van rond.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

De Stromerfietsen kennen qua vormgeving -in mijn ogen- geen gelijke. Het concept met de achterwielmotor, ingebouwd display, internetverbinding is ook prima. En ze rijden ook nog eens fantastisch. Maar het is inderdaad niet goed dat zo’n kostbare gebruiksartikel niet volledig bestand is tegen de omstandigheden waarin het wordt gebruikt. Zeker bij een elektrische fiets zou je verwachten dat waterbestendigheid voldoende aandacht krijgt. En ik ben er zeker van dat met kleine ontwerpwijzigingen deze onvolkomenheden kunnen worden weggenomen.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

EOL?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lexveen schreef: 24 dec 2020, 12:40EOL?
End Of Life. De ST1x wordt niet meer gebouwd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

FreddyH schreef: 24 dec 2020, 12:56
Lexveen schreef: 24 dec 2020, 12:40EOL?
End Of Life. De ST1x wordt niet meer gebouwd.
Zelfde constructie en problemen bij de ST3....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind dat wat kort door de bocht.

Mij is b.v. meermaals verteld dat de ST3/ST5-motoren andere/betere lagers hebben dan eerdere modellen. Ik heb vooralsnog ook niet de indruk dat de vochtproblemen met deze motoren zich ophopen. Het zijn incidenten.

Dat zeg ik niet om issues goed te praten, want het mag gewoon niet voorkomen. Maar ik probeer e.e.a. wel in het juiste perspectief te blijven zien.

Om de constructie goed te kunnen beoordelen moeten we ook een geopende ST3/ST5 motor zien ter vergelijk. Al verwacht ik dat e.e.a. voor wat betreft afdichting wel hetzelfde is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

EOL, weer wat geleerd. Bij Defensie noemen we dat ELOT=End Life Of Type.

Zaterdag heb ik een ST1X motor (met waterschade....), maar als iemand een defecte ST3 of 5 motor heeft, dan breid ik het onderzoek met liefde uit.

Ik heb ook al een idee voor het toevoegen van keerringen in beide deksels zonder aanvullende bewerkingen, maar moet ik nadat ik de motor heb nog even uitvogelen of die qua maat verkrijgbaar zijn.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie