Onverzekerd om gewetensbezwaren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En met als gevolg dat de rechter het zielig vindt dat de dader alles uit eigen zak terug moet betalen, waardoor die er verder vanaf komt met een taakstrafje i.p.v. een gevangenisstraf. Niet fijn voor de nabestaanden. Onderdeel van straf is niet alleen dat iemand gestraft wordt voor zijn misdaad, onderdeel van straf is ook een vorm van genoegdoening voor de nabestaanden.
Mooiweerfietser schreef: 20 nov 2020, 15:26 Veel misplaatste en onjuiste reacties hier...
Niks misplaatst. Het mag dan legaal zijn (dat ontkent niemand), maar dat maakt het niet normaal, laat staan wenselijk. Het is krankzinnig dat dit in Nederland nog mogelijk is.

Bovendien is het hypocriet, want kennelijk viel het met dat bezwaarde gemoed van de dader ook wel mee toen hij met 65km/u door rood reed en daarmee een jonge moeder dood reed. Of dat moet ook gepast hebben bij zijn religie...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Inderdaad.

En het waarborgfonds wordt (indirect) betaald door iedereen die zijn voertuig wel laat verzekeren.

Wij dus.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 20 nov 2020, 16:07 Niks misplaatst. Het mag dan legaal zijn (dat ontkent niemand), maar dat maakt het niet normaal, laat staan wenselijk. Het is krankzinnig dat dit in Nederland nog mogelijk is.

Bovendien is het hypocriet, want kennelijk viel het met dat bezwaarde gemoed van de dader ook wel mee toen hij met 65km/u door rood reed en daarmee een jonge moeder dood reed. Of dat moet ook gepast hebben bij zijn religie...

Het is inderdaad blijkbaar legaal (in NL) dat is door een democratisch verkozen regering zo geregeld, dat je het er niet mee eens bent is een andere zaak. Maar financieel blijft het voor de weduwe het zelfde, dat is bij wet zo bij jullie geregeld. En als hij verzekerd was maakt dat ook geen verschil voor het slachtoffer.

Iemand doodrijden doe je echt niet expres, ik kan best aannemen dat iemand even onoplettend is, iedereen heeft wel eens een "dat ging maar net goed" momentje en soms gaat het dan net niet goed in dit geval met verstrekkende gevolgen. Ik ken natuurlijk de situatie niet en de persoon al helemaal niet maar ik neem aan dat hij niet elke week voor de politie rechtbank staat. Mijn inziens is deze man wel voor de rest van zijn leven een doodrijder en dat veeg je niet uit met een cel of taakstraf.
Wat ik wel hypocriet vind is dat hij geen verzekering wil maar wel financiële hulp van zijn kerkgenoten aanvaard om dergelijke sommen te kunnen terugbetalen. Dit komt dus eigenlijk op een verzekering neer.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik probeer al jaren gemoedsbezwaarde te worden voor de loonheffing.....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Wiebe schreef: 20 nov 2020, 19:06 Ik probeer al jaren gemoedsbezwaarde te worden voor de loonheffing.....
Ik vrees dat je daar geen democratische partij voor vindt. 😁😁
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Het waarborgfonds is zover ik weet een pot van de verzekeringsmaatschappijen onderling om het effect van fraude en verzekeringscrimaliteit te beheersen, ook schades die veroorzaakt zijn waar bij de dader onbekend is kunnen er uit betaald worden.
Ik wist niet dat je straffeloos onverzekerd kunt rijden en je dan op gewetensbezwaren kunt beroepen, zal dit even navragen bij het gezag 8-)

Wel heb ik in mijn wegenwachter periode op een zondag een pechklant gehad die geen lid was (met gezin in de auto), hij had toegezegd aan de telefoniste dat zij lid zouden worden, eenmaal ter plaatse begon hij nerveus te prevelen over het feit dat zijn geloof het het eigenlijk niet toestond een lidmaatschap af te sluiten..........ik heb de schijnheilige boon duidelijk te verstaan gegeven dat hij kon kiezen of delen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 20 nov 2020, 18:16 Het is inderdaad blijkbaar legaal (in NL) dat is door een democratisch verkozen regering zo geregeld, dat je het er niet mee eens bent is een andere zaak. Maar financieel blijft het voor de weduwe het zelfde, dat is bij wet zo bij jullie geregeld. En als hij verzekerd was maakt dat ook geen verschil voor het slachtoffer.
Dat hij er bij de rechter vanaf komt met een taakstraf i.p.v. een gevangenisstraf omdat hij het fonds terug moet betalen, dan maakt voor de weduwe wel degelijk uit. Dat stond in het deel van mijn post die je niet quote.
Tony Mb schreef: 20 nov 2020, 18:16 Iemand doodrijden doe je echt niet expres, ik kan best aannemen dat iemand even onoplettend is, iedereen heeft wel eens een "dat ging maar net goed" momentje en soms gaat het dan net niet goed in dit geval met verstrekkende gevolgen.
Met 65km/u in de bebouwde kom waar 50 is toegestaan, 6 seconden lang niet opletten en vervolgens door rood rijden met een bus-aanhanger-combinatie: dat is geen kort momentje van onoplettendheid. Dat is puur roekeloos rijgedrag.
Op dodelijke verkeersongelukken waarbij sprake is van ernstige schuld staan doorgaans gevangenisstraffen van een half jaar. De rechtbank besloot op advies van de reclassering geen celstraf op te leggen, zodat hij zijn bedrijf kan voortzetten en als kostwinner voor zijn grote gezin kan blijven zorgen.
Jezus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Heb het stukje even goed gelezen en het gezag geraadpleegd je bent dus wel strafbaar als je onverzekerd rijd ook die mensen dus hun gemeenschap draait gezamenlijk voor de kosten op die in eerste instantie betaald worden door het waarborgfonds (daar is het dus niet voor bedoeld...moet maar zien als er vijf van die gevallen op rij plaatsvinden)

Sorry dat ik nogal fel reageerde...mijn partner heef wel eens met de gevolgen te maken van dit soort acties.....kinderen die een bepaalde medische handeling onthouden wordt waar zij uiteindelijk door kunnen overlijden mits ze tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet worden je wil niet weten wat er dan over tafel gaat.......als elke seconde telt.....de waanzin.

Ik zwijg er verder maar over voordat ik op tenen trap.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Het zou inderdaad voor de weduwe een gevoelsmatig verschil kunnen maken als de dader een gevangenisstraf zou krijgen.
En je zou ook kunnen redeneren dat de kerkgemeenschap dan maar voor het gezin moet zorgen als de man in de gevangenis zit. Maar hoe lang zet je die man dan gevangen om voldoende genoegdoening voor de nabestaanden te bewerkstelligen... Bottem line, de vrouw is dood en komt niet meer terug, of hij nu verzekerd is of niet, of hij een taakstraf doet of naar de gevangenis gaat en daar is die man rechtstreeks verantwoordelijk voor

Ik heb eigenlijk geen benul wat er moet gedaan worden op zo'n taakstraf. Ik mag hopen dat dit dan op een één of andere spoed afdeling van een ziekenhuis moet gebeuren en niet bladeren rijven in een parkje. In het eerste geval zou ik dit als nabestaande zeker zinvoller vinden dan een gevangenisstraf... (denk ik, ik ben gelukkig nog niet rechtstreeks in zo een zaak verwikkeld geraakt en hoop dat dit ook nooit gebeuren gaat)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 20 nov 2020, 20:23 Bottem line, de vrouw is dood en komt niet meer terug, of hij nu verzekerd is of niet, of hij een taakstraf doet of naar de gevangenis gaat en daar is die man rechtstreeks verantwoordelijk voor
Waar het mij om gaat, is dat hier normaalgesproken een half jaar gevangenisstraf op staat, en nu niet omdat-ie het fonds terug moet betalen en een groot gezin moet onderhouden (vrouwlief zal wel niet mogen werken) en dat-ie dan onverzekerd en tóch roekeloos rondrijdt. Die combinaties gaan er bij mij niet heel lekker in.

Dat hij verder moet leven in de wetenschap dat hij iemand dood heeft gereden, dat klopt. Maar hier is geen sprake van een ongeval door een stom moment van onoplettendheid, tegenzittende omstandigheden zoals slecht weer, of pure pech, toeval etc. Hier is sprake van roekeloos rijgedrag (door de rechtbank gecategoriseerd als "ernstige schuld").

Dat doet mijn medelijden met deze dader wel wat slinken. Sorry.
Tony Mb schreef: 20 nov 2020, 20:23 Ik heb eigenlijk geen benul wat er moet gedaan worden op zo'n taakstraf. Ik mag hopen dat dit dan op een één of andere spoed afdeling van een ziekenhuis moet gebeuren en niet bladeren rijven in een parkje.
De doorsnee tot taakstraf veroordeelde zet je niet in een zorgberoep neer. In Nederland is het veelal: bladeren vegen, trappenhuizen schilderen, gemeentelijke reiniging, van die kannietfout-werkzaamheden. Waar ik woon zijn ze allemaal schoffelaars, je pikt die groepjes met taakstraf plus opzichter er zo uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie