Ervaringen met de nieuwe ST1 tot nu toe

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Herken ik. Bij mij nadat ik een andere cassette heb laten monteren (shimano 11-25). Schakelen van 14 naar 13 lukt soms niet of gaat na enige vertraging. Ik schakel eerst naar de 12 en schakel dan terug naar de 13. Afstellen brengt geen soelaas. Ik overweeg een andere ketting, bijv een Wippermann.
Een eerste actie is de derailleur proberen af te stellen. (Dit punt ben ik voorbij)
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Zou misschien ook slijtage van ketting / cassette kunnen zijn. Ik moet ook zeggen dat het schakelen iets minder vlot gaat na 3500km, maar wel niet zo erg als wat jij beschrijft.
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Mijn eerste ingeving zou ook zijn dat je ketting aan vervanging toe is en wellicht je cassette.
Ik had hetzelfde probleem op mijn ST1 (model 2016) na 4000 km en na vervanging schakelde alles weer goed.

Je kan de slijtage (uitrekking) van je ketting meten met een slijtagemeter. Deze kan je al voor € 4,95 kopen.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Ik zal op korte termijn de ketting/cassette eens laten checken. Hoop dat ik dit dan gelijk met het monteren van winterbanden kan doen. Daar wacht ik nog even op.
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Ochiba schreef: 29 okt 2020, 22:55 Ik zal op korte termijn de ketting/cassette eens laten checken. Hoop dat ik dit dan gelijk met het monteren van winterbanden kan doen. Daar wacht ik nog even op.
Je kan intussentijd proberen met een geactiveerde clutch te rijden, mss helpt dat.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Ehhhhh geactiveerde clutch :shock: en nou voor de leek wat meer uitleg graag
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ochiba schreef: 30 okt 2020, 19:22 Ehhhhh geactiveerde clutch :shock: en nou voor de leek wat meer uitleg graag
Het schakelaartje op je derrie op aan zetten :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mamojula
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 aug 2020, 19:15
Merk SP: Stromer ST7 Dark Platinum
Km-stand: n.a.

Ik heb mijn ST1-2020 vanaf juli dit jaar. Gebruik 'm nagenoeg alleen voor woon-werk (totaal ca. 26km/dag) en nu ruim 1600km gereden.

Accu:
De accu is de standaard (paarse) van 618Wh. Bereik valt iets tegen, ik rij op max. ondersteuning zo rond de 35km met deze accu (dus stand 3 en sensor op bijna maximaal, op 1 streepje na). Ik heb een aardige heuvel onderweg die ik elke dag op fiets (kruisberg nabij Maastricht: 1.5 kilometer lang, 54 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 3.8%)
De terugweg is omhoog (vals plat) gedurende zo'n 7 km en ALTIJD wind tegen....

Schakelen en rijgenot:
Ik heb overwogen om de ST1 om te ruilen voor en ST3: die heeft toch een iets sterkere motor, maar uiteindelijk besloten om de ST1 te houden en een grotere accu (983Wh) aan te schaffen en dan te gaan rijden met de sensor ook op maximaal. Het is echt een genot om hier op te rijden: ik baal als ik thuis (moet) werken en niet kan rijden.....
Ketting regelmatig reinigen en smeren werkt prima. Schakelen verloopt tot nu toe probleemloos.

Banden:
Banden zijn ondanks het kouder worden nog steeds prima, de ST1 'plakt' echt aan de weg is mijn gevoel. Bandenspanning is ong. 2.8 bar waarmee ik rij.

Lak:
Zoals ik hier al vaker gelezen heb is de lak van de Stromer erg (te) zacht. De fietstassen (in dit geval ook Ortliebs) beschadigen de bike nogal snel. Gelukkig op tijd bescherming aangebracht, maar eigenlijk zou dit voor zo'n dure fiets niet nodig hoeven te zijn....

Resumé:
Ik ben nog steeds erg happy met deze bike en heb toe nu toe nog geen dag spijt gehad van deze, toch redelijk dure, aanschaf. Elke keer weer rij ik met een BIG Smile rond!! :D

Voor de liefhebbers of mocht je het gemist hebben: ik plaats af en toe filmpjes van mijn ritten met de ST1-2020 op mijn YT kanaal.


Stromer ST7 Dark platinum -- CYCL WingLights 360 Magnetisch -- Verende zadelpen -- Ortlieb tassen -- Stromer Berlin Trunkbag -- Spatbordverlengers
Lazer Urbanize MIPS - Lazer Anverz NTA MIPS
Veloce750ss
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:46
Km-stand: 2500

Beste allemaal,

we zijn nu een tweetal maanden verder sinds ik mijn ST1 2020 in ontvangst heb genomen en een kleine 1000km ver daarom is het tijd voor de "ervaring tot nu toe".
Allereerst wil ik melden dat dit mijn eerste SP is en mij zeer goed bevalt en deze via Broere Fietsen in Etten-Leur heb gekocht.
Gedurende de eerste 2 weken had ik tijdens elke rit wel een keer een hick-up omdat de fiets door een ongelijkheid in het wegdek spontaan uitviel. Daarnaast kon ik de accu niet opladen via de aansluiting in het frame en moest deze dus elke keer eruit halen. Dit is best een uitdaging als je interne oplaadpoort het niet doet. Ook kreeg ik geen gevoel en daarom geen vertrouwen in de VeeTires. Bij menig bocht voelde ik de banden wringen en piepen met verschillende drift/slides tot gevolg. Ik heb contact gezocht met de FM welke mij meteen aanbood de fiets op te komen halen en te ruilen voor een leenfiets. Aangezien de tweede lock-down voor de deur stond zag ik mijn geest al gaan met als gevolg dat ik net na de kerst mijn ST1 weer kon ophalen.
Het probleem met het uitvallen is opgelost door rubbers te plaatsen in het frame zodat de accu goed op zijn plaats blijft zitten. Het oplaad probleem zou verholpen moeten zijn door een software update en de VeeTires zijn ingeruild voor Pirelli Cycle- C WT. Nou rijden maar.

Frame: vanaf dag één had ik de stuurpen reeds laten flippen en een rechterstuur erop laten zetten voor een sportievere zit. Dit bevalt meer dan prima. Ik fiets naast de SP ook nog op een MTB en racefiets en gebruik de Stromer voor WW verkeer. De bouw voelt zeer solide aan en geeft vertrouwen.

Accu: ik heb een 814Wh accu en rij gemiddeld 60km/dag. De capaciteit is voldoende ook al heb ik een paar keer mogen ervaren hoe een laatste 2km best zwaar zijn zonder ondersteuning. Ik haal op mijn werk de accu eruit en leg deze in de nabijheid van de verwarming. Zo voorkom ik spanningsverlies bij lage temperaturen want dat ik menig maal nu mogen ervaren. Nu fiets ik in 's morgens meestal in stand 2 naar het werk (28-33km/u gem) en 's middags in 3 terug (35-40km/u gem). Meestal heb ik dan nog tussen de 10 en 25% batterij over bij thuiskomst.
Regelmatig maak ik met mijn vrouw die een "normale" E-bike heeft een rondje om de kerk van zo'n 40 tot 60km en heb dan vaak nog 40 tot 50% over en zij veelal 0-5%.
Voor mijn dagelijks gebruik voldoet de accu heb al menig maal met een stevige ZW'n wind richting het werk mogen vechten en dan is diezelfde ZW'er lekker in de rug bij het naar huis gaan.

Banden: zoals reeds gemeld liggen er nu Pirelli Cycle-E WT banden onder en die liggen lekker op de weg, sturen heerlijk en geven veel vertrouwen. De zomer variant van Pirelli (ST3/5) komen er dit jaar ook onder en hoop dat ik daar net zoveel plezier van heb als deze winter variant.

Zadel/zadelpen: ook vanaf de eerste dag heb ik een Brooks Cambium C15 zadel erop. Heerlijk zadel maar vond toch dat het totale plaatje bij de snelheden die je met een Stromer mag rijden best stug en redelijk wat klappen maakte. Naar wat speurwerk gekozen voor de Cane Creek Thudbuster ST. Deze zit er nu een dikke week op en echt een aanrader. Het haalt net het venijn eruit zonder merkbaar energieverlies.

Allerlei: gezien het feit dat de fiets kuren had in het begin, uitval, heb ik een extra lamp in de vorm van Knogg PWR Road erbij geplaatst. Als je fiets in het donker uitvalt heb je lig geval nog licht en ben je verder ook nog zichtbaar. Ook een Knogg bel erbij want de claxon vind ik voor normaal gebruik wat overdreven. Ook heb ik een opzet stuur erop gezet zodat ik lekker kan liggen en ook stiekem weer kan wennen aan een tijdrij houding voor het, hopelijk, nieuwe triatlon seizoen.
Ortlieb fietstassen erbij en het plaatje is voor mij nu wel af. Wel idd even wat zwarte isolatietape op de "schuurplekken" geplakt tegen verdere beschadigingen.

Resumé: absoluut geen spijt van mijn aankoop, meer dan tevreden. De nodige zaken "getweaked" maar dat maakt het ook meteen mijn fiets. Ik hoop nog vele veilige en fijne km's te maken door weer en wind.

Be safe and Healthy,

Sportieve groet, Hugo

Afbeelding
Bijlagen
IMG_2502.jpg
IMG_2502.jpg (3.59 MiB) 3031 keer bekeken
#Stromer ST1 2020 814Wh #Canecreek Thudbuster ST #Brooks Cambium C15 #3x60kmWW
Plaats reactie