Verende voorvork / verhoogde stuurpen: ervaringen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 23 jul 2019, 01:01 Je hebt mensen die hiervan niet willen horen, even goede vrienden. je hebt mensen die vinden dat ik uit mijn nek klets, even goede vrienden. Je kan echter niet om de realiteit hoe lang je die ook wil verbergen/tegenhouden.
Ik volg je afsluiter even niet.

Ik was oprecht benieuwd of je praktijkervaring had opgedaan met deze banden. Het geval wil namelijk dat er, op wat frequenter lek rijden en teveel spray van de Pirelli op de ST3 na, bar weinig door gebruikers wordt geklaagd over de Pirelli's. Al helemaal niet op het gebied van comfort en wegligging. Dit sluit ook aan bij mijn persoonlijke ervaring (duizenden km's gestromerd met de Schwalbe BB's en CTCII ter vergelijking). Dat was bij de BB's eerder wel anders. Dat is de realiteit.

Er komt toch een moment waarop je je theorie (Stromer heeft het niet begrepen) aan de praktijk/realiteit wil toetsen, zeker als de ervaringen met het huidige product prima zijn? :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Na nog wat km met de verende voorvork op de st3 moet ik eigenlijk besluiten dat de wegligging nog stabieler is geworden. Ik ben geen veelfietser of specialist maar voel het aan alsof de fiets minder moeite heeft met het asfalt, er stiller en makkelijker over glijdt. Daarbij de fiets volledig stabiel houdend.

Wellicht is het zo: de voorkant van de fiets heeft nu meer continu contact met de grond terwijl het wiel voorheen af en toe lichtjes versprong bij put of steentje.

Moet dat ding standaard? Uit mijn ervaring zeg ik nee. Het is echt een andere rijstijl geworden. Je moet de keuze hebben.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik denk dat Stromeur en Jins een klein beetje langs elkaar heen praten. Ze hebben IMHO allebei gelijk, maar hebben het over twee verschillende zaken.
Jins schreef: 23 jul 2019, 01:01 Ik zeg niet dat het slechte banden zijn, enkel dat met vering EN demping de wegligging verbeterd als de omstandigheden slechter worden, lees weers omstandigheden/slechter wegdek.
Hier staat natuurlijk geen letter verkeerd geschreven. Vering en demping zijn twee verschillende dingen. Een vering zonder demping wordt een deinende schuit; de demper dempt de vering en zorgt dat hij niet na blijft deinen.
Het belang van vering&demping neemt toe naar mate de ondergrond beroerder wordt. Op normaal Hollands wegdek zijn de verende eigenschappen van de Pirelli meer dan voldoende en zal een vering eerder efficientie kosten dan iets opleveren. Op een standaard Waals fietspad (of standaard Waals wegdek :mrgreen: ) zal een goede vering&demping je zeker iets opleveren.
Allesstroomt heeft het goed beschreven:
allesstroomt schreef: 23 jul 2019, 07:17 Wellicht is het zo: de voorkant van de fiets heeft nu meer continu contact met de grond terwijl het wiel voorheen af en toe lichtjes versprong bij put of steentje.
Toen bij de ATB's de volgeveerde fietsen kwamen werd er gesuggereerd dat dat vooral voor de downhillers nuttig zou zijn. Echter, een goede afgestelde achtervering zorgt ook voor significant meer tractie en controle ivm het meer contact met de ondergrond.

Ik hoef geen vering op mijn Stromer; wegdek is hier in de regio ruimschoots goed genoeg om alle benodigde comfort uit de banden te halen. Op mijn Spesh Epic heb ik voor- en achtervering (super, maar wel met automatische lockout om zichzelf uit te kunnen schakelen indien niet nodig) en op de racefiets is het gewoon spartaans koersen. Daar vind ik vering zoals bijv $pecialized dat heeft toegevoegd aan de nieuwe Roubaix gewoon kolder.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Vindt het principe van de Future Shock wel interessant. Bijna soort geveerde stuurpen.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... YqNhmpG09M
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Cannondale had ooit al de headshock, prima voor een MOUNTAINBIKE! Niet voor op een racefiets.
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Is er iets geweten hoeveel druk de vering best moet staan voor bepaalde rijdersgewichten?

Blijkbaar kan je deze harder zetten door lucht toe te voegen?
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Is niet gekoppeld aan gewicht, maar afhankelijk van de belasting van het stuur, de kwaliteit van het wegdek/de ondergrond en door de berijder gewenste vering. Zie verder:

viewtopic.php?f=8&t=5&hilit=geveerde+voorvork+st1+x#p8
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Allesstroomt, beweegt bij jou het voorspatbord ook een beetje naar voor en achter als je eraan komt of zit dit muurvast??
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Blue schreef: 28 okt 2020, 21:17 Allesstroomt, beweegt bij jou het voorspatbord ook een beetje naar voor en achter als je eraan komt of zit dit muurvast??
Muurvast! Ik denk dat het spatbord mee vervangen is op moment dat er een verende voorvork op mijn st3 kwam.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

allesstroomt schreef: 29 okt 2020, 14:38
Blue schreef: 28 okt 2020, 21:17 Allesstroomt, beweegt bij jou het voorspatbord ook een beetje naar voor en achter als je eraan komt of zit dit muurvast??
Muurvast! Ik denk dat het spatbord mee vervangen is op moment dat er een verende voorvork op mijn st3 kwam.
Dat klopt: het spatbord dat bij de geveerde poot zit heeft een extra stabilisatiestang. Dat andere spatbord zit ook in de officiele Stromer geveerde voorvork kit (of hoe dat heet). Als je een geveerde voorvork hebt maar je hebt maar 1 stabilisatie stang dan heb je of niet de officiele Stromer kit of de dealer heeft lopen prutsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie