Samen fietsen met gewone ebike

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie weleens samen fietsen met gewone fietsers of gewone ebikes à 25km/u?
Dat betekent natuurlijk dat je ervoor moet kiezen om op fietspaden te rijden, waar je eigenlijk met de SP op de rijbaan zou moeten rijden.

Doen jullie dit vaak? Bijvoorbeeld meerijden om kinderen naar school te brengen? Stukje met vrienden of vrouw/man fietsen etc.?

Of is iedereen uiterst voorzichtig gezien het feit dat je je begeeft op een fietspad waar je eigenlijk niet mag rijden en er mogelijk juridische consequenties zijn als er een ongeluk zou ontstaan?

Ik ben benieuwd omdat ik graag een inschatting wil maken of een SP in ons huis ook breder gebruikt kan worden door mij behalve uitsluitend solo naar het werk te fietsen.

Groeten!
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op het fietspad rijden met een SP mag niet.
Een kind mee vervoeren op je Stromer mag ook niet.

Of het een probleem wordt als je dit toch doet hangt af van je eigen gedrag enerzijds (hoe gedraag je je als gast op het fietspad) en de mate van handhaving + het humeur van de handhaver anderzijds.

E.e.a. is ook nogal regionaal en tijdsgebonden: ga jij met je kind in een kinderzitje met 45km/u tijdens de spits door het Amsterdamse centrum over het fietspad jakkeren, dan heb je meer kans op problemen (boetes, ongelukken, aansprakelijkheidsproblemen) dan wanneer jij hier in Noord-West Friesland netjes met 25km/u naast je geliefde op een megabreed en stil fietspad rijdt.

Dus als je het wil doen, pas dan maatwerk toe en accepteer een eventuele boete zonder gemor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 06 okt 2020, 14:27 Op het fietspad rijden met een SP mag niet.
Een kind mee vervoeren op je Stromer mag ook niet.

Of het een probleem wordt als je dit toch doet hangt af van je eigen gedrag enerzijds (hoe gedraag je je als gast op het fietspad) en de mate van handhaving + het humeur van de handhaver anderzijds.

E.e.a. is ook nogal regionaal en tijdsgebonden: ga jij met je kind in een kinderzitje met 45km/u tijdens de spits door het Amsterdamse centrum over het fietspad jakkeren, dan heb je meer kans op problemen (boetes, ongelukken, aansprakelijkheidsproblemen) dan wanneer jij hier in Noord-West Friesland netjes met 25km/u naast je geliefde op een megabreed en stil fietspad rijdt.

Dus als je het wil doen, pas dan maatwerk toe en accepteer een eventuele boete zonder gemor.
Akkoord.

Zo hier op het platteland (want ja, zo noemt mijn familie uit Amsterdam alles wat op Brabant lijkt) zal het met die handhaving wel meevallen, denk ik. Al was het maar omdat ik hier nooit politie zie. Een boete van 95 euro is niet leuk, als je die heel sporadisch een keer pakt, dan is dat te overzien.

Ik doel vooral op juridische consequenties als er iets geks zoals een ongeluk gebeurt. Zijn jullie daar mee bezig? Zo zat ik op youtube wat filmpjes te kijken van deze Stromer-mannen. En die pakken toch regelmatig ook wel het fietspad, zie ik.

ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 06 okt 2020, 14:33 Ik doel vooral op juridische consequenties als er iets geks zoals een ongeluk gebeurt. Zijn jullie daar mee bezig? Zo zat ik op youtube wat filmpjes te kijken van deze Stromer-mannen. En die pakken toch regelmatig ook wel het fietspad, zie ik.
Ik ben na een minuut of 7 opgehouden met kijken. Die rijden kilometers lang met z'n tweeën naast elkaar illegaal over het fietspad, terwijl de rijbaan ernaast leeg is en je daar prima veilig (en conform de wetgeving) kunt rijden. Eerder bleven ze bij tegenliggers (wel legaal op het bromfietspad rijdend) lekker naast elkaar rijden in plaats van even fors in te dikken of achter elkaar te gaan rijden. En volgens mij halen ze andere fietsers onaangekondigd met z'n tweeën naast elkaar rijdend in. Ik hoor iig geen bel of toeter. Dit vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je je niet als SP-er gedraagt en dit is ook waarom andere weggebruikers een hekel aan ons krijgen...

Ik houd mezelf wel bezig met juridische consequenties. Je loopt risico op grote problemen wanneer je bij een ongeval betrokken raakt terwijl je ergens rijdt waar je niet mag rijden. Helemaal als de andere partij een "zwakke verkeersdeelnemer" is, en die kans is nagenoeg 100% op het fietspad. Als SP-er ben je brommer en dus geen zwakke verkeersdeelnemer. Maar veel mensen wuiven dit net zo lacherig weer weg.

Ik pak alleen het fietspad als ik vind dat dit noodzakelijk is voor mijn eigen veiligheid, dan pas ik mijn snelheid naar beneden aan en zodra het kan ga ik de rijbaan weer op. Ik gebruik mijn SP niet voor ritjes waar-ie (wettelijk) niet voor gemaakt is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 06 okt 2020, 15:35
Stijnemans schreef: 06 okt 2020, 14:33 Ik doel vooral op juridische consequenties als er iets geks zoals een ongeluk gebeurt. Zijn jullie daar mee bezig? Zo zat ik op youtube wat filmpjes te kijken van deze Stromer-mannen. En die pakken toch regelmatig ook wel het fietspad, zie ik.
Ik ben na een minuut of 7 opgehouden met kijken. Die rijden kilometers lang met z'n tweeën naast elkaar illegaal over het fietspad, terwijl de rijbaan ernaast leeg is en je daar prima veilig (en conform de wetgeving) kunt rijden. Eerder bleven ze bij tegenliggers (wel legaal op het bromfietspad rijdend) lekker naast elkaar rijden in plaats van even fors in te dikken of achter elkaar te gaan rijden. En volgens mij halen ze andere fietsers onaangekondigd met z'n tweeën naast elkaar rijdend in. Ik hoor iig geen bel of toeter. Dit vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je je niet als SP-er gedraagt en dit is ook waarom andere weggebruikers een hekel aan ons krijgen...

Ik houd mezelf wel bezig met juridische consequenties. Je loopt risico op grote problemen wanneer je bij een ongeval betrokken raakt terwijl je ergens rijdt waar je niet mag rijden. Helemaal als de andere partij een "zwakke verkeersdeelnemer" is, en die kans is nagenoeg 100% op het fietspad. Als SP-er ben je brommer en dus geen zwakke verkeersdeelnemer. Maar veel mensen wuiven dit net zo lacherig weer weg.

Ik pak alleen het fietspad als ik vind dat dit noodzakelijk is voor mijn eigen veiligheid, dan pas ik mijn snelheid naar beneden aan en zodra het kan ga ik de rijbaan weer op. Ik gebruik mijn SP niet voor ritjes waar-ie (wettelijk) niet voor gemaakt is.
Dank voor je reactie. Dat is helder, en ook zuiver.
Ben benieuwd of anderen er net zo scherp in staan als jij. Zelf neig ik ook die kant op, zeker sinds ik 4 jaar geleden vader werd. Toen veranderden er toch dingen voor me :bf:
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 06 okt 2020, 15:48 Ben benieuwd of anderen er net zo scherp in staan als jij.
Ik zit behoorlijk aan de scherpe kant van het spectrum inderdaad ;)

Er zullen vast ook mensen reageren die er wat anders in zitten en die met dezelfde vraagstukken als jij kampen (met partner op fietspad, kind naar school brengen e.d.) en die juridisch het probleem niet zien, want: what are the odds?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Stromeur schreef: 06 okt 2020, 15:35
Stijnemans schreef: 06 okt 2020, 14:33 Ik doel vooral op juridische consequenties als er iets geks zoals een ongeluk gebeurt. Zijn jullie daar mee bezig? Zo zat ik op youtube wat filmpjes te kijken van deze Stromer-mannen. En die pakken toch regelmatig ook wel het fietspad, zie ik.
Ik ben na een minuut of 7 opgehouden met kijken. Die rijden kilometers lang met z'n tweeën naast elkaar illegaal over het fietspad, terwijl de rijbaan ernaast leeg is en je daar prima veilig (en conform de wetgeving) kunt rijden. Eerder bleven ze bij tegenliggers (wel legaal op het bromfietspad rijdend) lekker naast elkaar rijden in plaats van even fors in te dikken of achter elkaar te gaan rijden. En volgens mij halen ze andere fietsers onaangekondigd met z'n tweeën naast elkaar rijdend in. Ik hoor iig geen bel of toeter. Dit vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je je niet als SP-er gedraagt en dit is ook waarom andere weggebruikers een hekel aan ons krijgen...

Ik houd mezelf wel bezig met juridische consequenties. Je loopt risico op grote problemen wanneer je bij een ongeval betrokken raakt terwijl je ergens rijdt waar je niet mag rijden. Hhelemaal als de andere partij een "zwakke verkeersdeelnemer" is, en die kans is nagenoeg 100% op het fietspad. Als SP-er ben je brommer en dus geen zwakke verkeersdeelnemer. Maar veel mensen wuiven dit net zo lacherig weer weg.

Ik pak alleen het fietspad als ik vind dat dit noodzakelijk is voor mijn eigen veiligheid, dan pas ik mijn snelheid naar beneden aan en zodra het kan ga ik de rijbaan weer op. Ik gebruik mijn SP niet voor ritjes waar-ie (wettelijk) niet voor gemaakt is.
Word eigenlijk alleen maar erger kunnen wel lesje in groep rijden gebruiken en ben benieuwd hoeveel bier ze aan het einde hebben gedronken ....
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik heb een aantal fragmenten bekeken ... ik ben blij dat ik bij een aantal manoeuvres geen kruisende / ingehaalde fietser was van deze "Kings Of The Road". :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Ligt eraan waar je woont of het als illegaal gezien kan worden.
Ik woon in de regio Rotterdam en mag daar met een ontheffing max 30 km per uur op elk fietspad rijden.
Nu zijn er hier heel veel paden voor zowel fietser als brommer dus daar is het zo en zo geen probleem.

Ik Fiets regelmatig met mijn vrouw samen tussen de 50 en 70km per keer en dat lukt prima in stand 1 en een klein verzet. Zij rijd dan wel altijd 22km/uur of harder en dat bevalt ons prima. Heb trouwens ook de indruk dat de politie in deze regio ook geen afkeer heeft van de SP want ze hebben nog nooit aangehouden en ik zie ze toch bijna dagelijks.
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Ochiba schreef: 06 okt 2020, 20:36 Ligt eraan waar je woont of het als illegaal gezien kan worden.
Ik woon in de regio Rotterdam en mag daar met een ontheffing max 30 km per uur op elk fietspad rijden.
Nu zijn er hier heel veel paden voor zowel fietser als brommer dus daar is het zo en zo geen probleem.

Ik Fiets regelmatig met mijn vrouw samen tussen de 50 en 70km per keer en dat lukt prima in stand 1 en een klein verzet. Zij rijd dan wel altijd 22km/uur of harder en dat bevalt ons prima. Heb trouwens ook de indruk dat de politie in deze regio ook geen afkeer heeft van de SP want ze hebben nog nooit aangehouden en ik zie ze toch bijna dagelijks.
Dan rij je dus ook buiten Rotterdam, neem ik aan? Maak je je daarbuiten geen zorgen, aangezien daar mogelijk geen ontheffingen zijn?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Plaats reactie