Keuzehulp fietsjas

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een fysieke winkel heeft ook kosten; voor het pand, personeel, inrichting etc. Als je daar bewust heen gaat om kleding te bepotelen, terwijl je op voorhand al weet dat je er niks koopt omdat een online dozenschuiver goedkoper is, dan jaag je die fysieke winkel net zo goed op onnodige kosten.

Als je principieel wil doen, trek het dan door naar de consequenties van opportunistisch consumentengedrag in het algemeen. Ik vind het namelijk oprecht vreemd dat je het één zo sterk veroordeelt en het ander met hetzelfde gemak "ok" noemt, terwijl het precies hetzelfde is: hier kijken, daar kopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Het principe is helemaal niet vergelijkbaar.

Je probeert het nu goed te praten door er andere dingen bij te betrekken. Beoordeel wat je doet gewoon op zich.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik vind het allebei een beetje onzuiver. Ik koop fysiek de zaken die ik eerst wil zien / passen , zal nooit in een fysieke winkel gaan kijken, voelen, proberen, passen als ik tevoren al weet dat ik het online ga aanschaffen. Die meerprijs heb ik er dan voor over.
Meerdere maten bestellen doe ik af en toe wel, ook omdat dat regelmatig expliciet wordt aangeboden. Leuke actie vind ik een korting op een volgende bestelling als je van een eerdere bestelling neits hebt geretourneerd (heb ik net van Pearl-Izumi shop, is van Shimano) gekregen na aanschaf van een lekker jasje. Maar bij een webshop alleen om de maat Te bepalen een bestelling doen en alles terugsturen zou ik nooit doen.
Voor de duidelijkheid: dat is MIJN keuze. Zolang de winkels het aanbieden, is het niet oneerlijk om dingen te bestellen warvan je weet dat ze worden geretourneerd.

Dat geldt voor mij niet voor het proberen in een fysieke winkel met de vooropgezette bedoeling om daar neit te kopen, daarmee ben je er mede verantwoordelijk voor dat die winkels uit het straatbeeld verdwijnen en je zaken nit meer kan voelen/passen voor aanschaf. Ik vind dat jammer.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 08 sep 2020, 11:44 Het principe is helemaal niet vergelijkbaar.

Je probeert het nu goed te praten door er andere dingen bij te betrekken. Beoordeel wat je doet gewoon op zich.
Je betrok het er zelf bij.

Als je "hier kijken, daar kopen" in de ene situatie goedkeurt en in een andere situatie veroordeelt, dan meet je met twee maten. Daarin zie ik geen basis voor een inhoudelijk gesprek over marktwerking (daar ben ik voor in), maar een persoonlijke aanval aan mijn adres (daar bedank ik voor :bn:).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Doe er mee wat je wilt.
Ik vind het niet kies. Jij mag iets anders vinden.
Alleen zou ik het jammer vinden als iedereen die jouw bericht leest deze manier van kopen blind overneemt
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 08 sep 2020, 12:16 Alleen zou ik het jammer vinden als iedereen die jouw bericht leest deze manier van kopen blind overneemt
Nobele missie, maar het is een feit dat deze optie bij online winkels massaal wordt gebruikt, aldus ook jouw kennis:
LNY schreef: 08 sep 2020, 11:06 Een kennis heeft een webshop met kleding. Het retourpercentage ligt op 40%. Het grootste deel van die retouren zijn artikelen die in meerdere maten besteld zijn.
Logisch natuurlijk, maar door dat grote aantal retouren (lager dan het gemiddelde) staat het hele verdienmodel enorm onder druk
Als het verdienmodel van een online winkel niet meer werkt, dan moet het bedrijf daarop anticiperen. Net als dat fysieke winkels een antwoord moesten formuleren op "hier passen, online kopen". Iets wat jij helemaal oké vindt, terwijl dit gedrag online dozenschuivers zoals jouw kennis in het zadel heeft geholpen ten koste van de lokale middenstand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bjornl
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:38
Merk SP: Stromer ST1 2020 dark grey

Ik merk wel na wat zoekwerk dat de webshops die de lage prijzen hanteren vaak niet kosteloos retourbeleid hebben en dat je ook verzendkosten betaald.
De webshops die iets duurder zijn kunnen daardoor misschien ook wel het kosteloos bezorgen en retourneren waarmaken.
bjornl
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:38
Merk SP: Stromer ST1 2020 dark grey

Stromeur schreef: 07 sep 2020, 22:10 Ik shop alles online. Liefst bij winkels met betaling achteraf (via Afterpay o.i.d.) en gratis retourrecht. Kun je je financieel geen buil aan vallen. Ik pas sowieso liever thuis dan in een winkel. In winkels hebben ze meestal bijna niks in mijn maat en ik heb geen verkoper nodig. Ik heb hier soms wel vijf pakjes tegelijk liggen, uiteindelijk kies ik er één uit en de rest gaat keurig weer terug.

Maar de winkels met het meest interessante assortiment als je liever in rekken bladert en het wel prettig vindt om advies te vragen: Bever met filialen in heel NL, en specifiek De Zwerfkei in Woerden.
Toevallig ben ik laatst bij Bever in Deventer geweest, die hadden wel 2 jassen hangen, een Vaude en een Gore, beide niet de jas die ik zocht.
Vandaar mijn zoektocht verder vervolgd, ik denk dat ik ook online wat soorten ga bestellen en hiermee ga ervaren hoe ze zitten, en hoe warm ze aanvoelen etc,
Is er ook ergens een overzichtje toevallig van webshops welke dit soort jassen in het online assortiment hebben en die ook de afterpay functie bijvoorbeeld hebben?
Ik zag wel een aantal webshops die creditcard accepteren, hiermee zou je ook kunnen betalen, dit word dan gereserveerd op je creditcard, en indien je in dezelfde periode retourneert dan word dit van de reservering verminderd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 08 sep 2020, 11:51 Ik vind het allebei een beetje onzuiver. Ik koop fysiek de zaken die ik eerst wil zien / passen , zal nooit in een fysieke winkel gaan kijken, voelen, proberen, passen als ik tevoren al weet dat ik het online ga aanschaffen. Die meerprijs heb ik er dan voor over.
Meerdere maten bestellen doe ik af en toe wel, ook omdat dat regelmatig expliciet wordt aangeboden.
+1

Mijn visie is simpel: gun de winkel die jou een service verleent ook de omzet. Als dat door omstandigheden niet kan (verkeerde kleur, maat niet op voorraad, etc) dan is dat jammer voor de winkel, maar anders koop ik het gewoon daar.

Bij een grote fotozaak waar ik vroeger regelmatig kwam was het beleid in die laatste situatie overigens erg netjes: als je naar de winkel gekomen bent voor iets wat net niet op voorraad is dan wordt het je zsm zonder verzendkosten toegestuurd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bjornl schreef: 08 sep 2020, 12:47 Toevallig ben ik laatst bij Bever in Deventer geweest, die hadden wel 2 jassen hangen, een Vaude en een Gore, beide niet de jas die ik zocht.
Ik denk wel dat dit een combinatie is van COVID-19 en het feit dat we aan het einde van het zomerseizoen en het begin van het winterseizoen staan. Over een paar weken hangt die winkel tjokvol met de wintercollectie.
bjornl schreef: 08 sep 2020, 12:47 Is er ook ergens een overzichtje toevallig van webshops welke dit soort jassen in het online assortiment hebben en die ook de afterpay functie bijvoorbeeld hebben?
Niet op dit forum nee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie