Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Interessant verslag!

Het lijkt erop dat het ondersteuningsgedrag van de Ellio een bepaalde manier van gebruiken en gewenning vraagt. Dat heb ik ook eerder gelezen van anderen. De bike denkt voor je, of met je mee, afhankelijk van hoe je dit ervaart en hoe je ermee omgaat. Als dit teveel ingaat tegen wat wij als fietsers intuïtief doen en verwachten, dan is dat best raar.

Heeft de Ellio een walk-assist of garage-functie? Dus op wandelsnelheid autonoom rijden? In dat geval is voortduwen geen probleem. Dan blijft alleen het optillen van de voorkant een dingetje, bij mij thuis ook omdat ik een hoge granieten drempel op moet om mijn bike binnen te krijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

"Heeft de Ellio een walk-assist of garage-functie?" Ja dat is aanwezig. Inderdaad de ondersteuning is een ander concept dan bij Stromer. Fietsers=Stromer.....autoverlaters met weinig fietservaring=Ellio(wat kort door de bocht...) maar in grote lijnen mijn gevoel.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Bestekurt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2020, 17:25
Locatie: Blankenberge
Merk SP: Riese&Muller
Km-stand: 7000

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en nu lid geworden om mijn bevindingen van een testrit van ongeveer 0,5 uur die ik vandaag heb gedaan met de Ellio comfort. Ik rij woon-werk met een Riese en Muller Nevo fiets, ongeveer 5000 km/jaar. Ik sta achter het concept van de Ellio en ging op afspraak en vol goede verwachting een testrit maken. De fiets ziet er best groter uit dan verwacht op basis van de foto's. Voelt stevig en robuust aan. Ik vind hem mooi. Ik wou hem echt kopen na alles wat ik heb gelezen.

Ik ben 1, 85m en 115 kg. Het zadel kon ik op hoogte plaatsen met ongeveer 2 cm over van het maximum. Maar het comfort stuur staat voor mij veel te laag. Ik ruste op mijn polsen en daardoor voelde ik ook alle oneffenheden van het wegdek. Het fietspad en dus ook de rit was wat hobbelig. Ik zat niet comfortabel en vond mijn draai niet op de fiets.

De ondersteuning is wisselvallig. Het op snelheid komen heeft zijn tijd nodig, tenzij je zelf hard trapt en aangeeft aan de Ellio dat je vooruit wil. Dit gebeurt dan ook. Je hoort de motoren hun werk doen en snel tik je de 50 km/h aan. Daarna kan je rustig meetrappen om rond de 45 km/h te blijven. Goed voor lange wegen, maar mijn woon-werk is toch een groot deel door de stad en dus wisselende snelheden. De snelheid is goed te zien op het display, maar alles er rond niet op deze zonnige dag. Het is anders rijden en je hebt niet een directe actie zoals bij de klassieke Bosch motoren. Je moet de Ellio even laten denken en dan zijn werk doen. Toch een aangepaste rijstijl die tijd nodig heeft om gewoon te worden.

Ik had helaas geen smile tot achter mijn oren na de testrit, maar eerder een teleurstelling dat dit geen fiets is voor mij. Spijtig.

Ik heb ook al een testrit met een Stromer ST1 gedaan en dit voelde beter fietsen. Maar ook daar moet voor mij het stuur iets hoger en aanpassen is mogelijk. Ik kijk uit naar de ST2, want riemaandrijving is wel een must voor mij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik las de verkorte versie van je ervaring al op onze FB-pagina. Leuk dat je je ook op ons forum zelf hebt aangemeld voor een uitgebreid verslag. Dank voor het delen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Vandaag voor het eerst een Ellio in het wild gespot : een rode, rond 17 uur, in Zandhoven ... we zaten op een bank naar de "avondspits" op het jaagpad langs het Albertkanaal te kijken.

De Ellio was zeker niet de stilste die voorbij kwam (motoren) en het viel ons op dat de fiets stevig zwalpte.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bestekurt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2020, 17:25
Locatie: Blankenberge
Merk SP: Riese&Muller
Km-stand: 7000

Stromeur schreef: 04 sep 2020, 21:35 Ik las de verkorte versie van je ervaring al op onze FB-pagina. Leuk dat je je ook op ons forum zelf hebt aangemeld voor een uitgebreid verslag. Dank voor het delen!
Graag gedaan. Ik vind het forum en nu ook de FB-pagina super informatief. TOP!
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Laatste update.... Regen ....een ideale partner om het weggedrag te kunnen beoordelen. Mijn ww. route ken ik op mijn duimpje, weet elke bocht liggen en ook de snelheid waarmee ik zonder prob. door de bocht kan. Reeds bij de eerste bocht van 90° voel ik de banden lichtjes schuiven (ondanks een reeds teruggeschroefde snelheid tegenover de Stromer) Ik verdenk de fiets niet....wel de Schwalbes die op de fiets standaard zitten ..hetzelde profiel als de big bens..... Nu ik de fiets beter ken en de ondersteuning op mijn maat heb afgesteld rijdt de Ellio het traject af met dezelfde snelheid als de Stromer .Het optrekken is minder maar eenmaal op kruissnelheid is de Ellio goed. Het lawaai van de motor dat me bij de eerste test opviel is er nog steeds maar valt minder op in het verkeer. De afstand was een 30 km( enkel met 300hoogtem) en heen en terug op max snelheid zou ik net niet halen ...met de Stromer ondertussen 2jaar en 14000KM haal ik het ook net niet en soms wel. Het gewicht zal daar in het nadeel spelen van de Ellio. Na twee dagen Ellio kan ik wel een balans maken van de plus- en minpunten in vergelijk met mijn ST2.
Wat in het nadeel speelt of mindere punten zijn wat mij betreft:
Gewicht op het voorwiel(stad en borduren )
Vanuit stilstand optrekken ...en op kruissnelheid komen.
Kleine wielen en de lage grondspeling.
Slechte banden .
Luidruchtige motor.
Wat zoeken voor de juiste instelling .
Bergop teveel terugval....ook bij sterke tegenwind.
De positieve punten waar Stromer iets mee kan
Degelijke afwerking...poederlak van frame
Degelijke plaatsing van de elektronica (geen vocht)
Onderhoudsarm ....riemen
Nieuwe technieken uit de autowereld.
Lader en laadsysteem....keuze uit 3manieren.
.....ik vergeet er nog wel wat.....
Als eindconclusie blijf ik bij mijn eerste ervaring....iemand die uit zijn auto stapt om zijn ww. met de fiets te doen zal de Ellio waarderen . Iemand met veel fietservaring en zeker Stromerervaring zal het moeilijk hebben met de kleine grondspeling en de lage ondersteuning bij optrekken . Wat ik als eerste zou veranderen aan de fiets zijn de banden ....geen kl.....waard zelfs gevaarlijk voor wie geen fietservaring heeft in de regen .
Hopelijk heb ik een paar mensen wat wijzer gemaakt in hun zoektocht.....maar het blijft een persoonlijke mening die door iemand anders volledig anders ervaren kan worden. ;)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

jovdt schreef: 05 sep 2020, 10:52 Wat ik als eerste zou veranderen aan de fiets zijn de banden
Die Schwalbes boezemen me ook maar weinig vertrouwen in en dat blijkt na het lezen van jouw ervaringen niet onterecht te zijn ... in de door Ellio gemonteerde bandenmaat (20 x 2,40 = 62-406) is er op dit moment maar één alternatief (uiteraard met ECE-R75 keurmerk) en das de CST Brooklyn Pro : https://cst.nl/brooklyn-pro/

Continental produceert niets onder de 26 inch (fietsbanden).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Bedankt voor de testen....voor mij zijn vooralsnog de looks al een flinke min, maar nu jouw ervaringen zie ik helemaal geen voordelen in deze fiets....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel jovdt voor je uitgebreide en eerlijke, persoonlijke verslaglegging. Zeer bruikbaar materiaal voor velen. Het klinkt toch vooral alsof je de Ellio uitgebreid moet testen om 'm écht te leren kennen, en om te bepalen of het wat is. Ik ben er nog altijd erg benieuwd naar en hoop volgend jaar op een kans om 'm te testen en mijn ervaringen langs de jouwe te leggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie