fietststrook alleen voor fietser

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

gerardlieshout schreef: 20 aug 2020, 08:07 Ik heb nu al bijna 8 maanden mijn Stromer.
Door een aantal bijna ongelukken/incidenten ben ik er achter gekomen dat menig automobilist mij en mijn speedpedelec niet als zodanig herkent (ondanks mijn fel gele jasje met reflectiestrepen). ...
Je zult het zo wellicht niet bedoelen, maar je schrijft het volgens mij wel. Het voeren van een fel geel jasje met reflectiestrepen is niet verplicht als je op een speed pedelec fietst. Dat menig automobilist jou en je speed pedelec niet als zodanig (als een speed pedelecer) herkent, snap ik wel. Pas nadat deze uiterlijke kenmerken verplicht gekoppeld worden aan een speed pedelec en daar een fatsoenlijke communicatie over is geweest, kun je je pas verbazen over het feit dat... etc..

De verplichte uiterlijke kenmerken zijn o.a. het voeren van een helm, het aanwezig zijn van een spiegel en zijreflectoren. Deze uiterlijke kenmerken zijn niet uniek voor een speed pedelecer, want ik zie bijvoorbeeld vele mensen met een helm fietsen en vele mensen (met name op een 25 km/uur e-bike) hebben een spiegel gemonteerd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een willekeurige automobilist een speed pedelecer herkent als hij deze van de voorkant nadert.

Terug naar het openingstopic. Je kunt wel altijd en overal je recht wel willen halen, maar soms (heel vaak) is het gewoon verstandig om dat niet te doen. In je recht staan en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Omdat ik me op mijn speed pedelec bewust ben van mijn kwetsbare positie in het verkeer, zal ik zelden mijn recht afdwingen.

Just my 2 cents.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

De strook is alleen voor fietsers en niet voor ons. Overigens hou ik mij er NIET aan. Zoals jullie beschrijven heeft men geen notie wat er op hen afkomt. Dus safety first. Ik rij liever een fietser omver hoe erg dat ook is, dan dat ik mij te pletter rijd tegen een auto.
Als de politie mij aanhoudt en bekeurd, neem ik mijn verlies. Als het druk is met zuto's en ik zie een leeg fietspad, dan pak ik dat. We zijn zo snel dat we ook zo weer van die paden af zijn haha.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Even inhouden en de auto voor laten gaan is ook een optie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

Genoeg verstand hier aanwezig. De reflecterende kleding draag ik omdat ik vaak ‘s ochtends vroeg en laat in de avond fiets. Niet omdat ik een speedpedelec rijd.
Het verbaast mij telkens weer dat menig automobilist nog volledig onbekend is met de regelgeving omtrent de speedpedelec op de openbare weg.
Vaak ga ik na een bijna ongeluk of aanrijding wel in gesprek met de automobilist om ze uit te leggen dat ik geen fietser ben maar een brommer met trapondersteuning. Veel van deze gesprekken zijn gewoon vriendelijk en hoop ik dat de automobilist iets meer bekend is met het fenomeen speedpedelec. Aard van het beestje, zeg maar.
Ik zal nooit mijn recht op voorrang nemen. Daar is mijn vege lijf mij iets te kostbaar voor.
Maar enige voorlichting geven zie ik wel als mijn taak als fervent woon-vriendin Stromer gebruiker. Hoop dat het iets uit maakt. En die 45 km sticker ga ik op mijn Stromer plakken en ervaren of het enig verschil gaat maken!
Dank voor alle reacties!
Stay safe. Keep calm and enjoy your numerous Stromer speedpedelec rides!!!
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

gerardlieshout schreef: 20 aug 2020, 16:39 Het verbaast mij telkens weer dat menig automobilist nog volledig onbekend is met de regelgeving omtrent de speedpedelec op de openbare weg.
Waarom verbaast je dat? Er is precies 0 aandacht aan gegeven vanuit de overheid. Automobilisten vinden steevast dat ze fantastische automobilisten zijn en dat ze de regels beter dan gemiddeld kennen. Waarom zouden ze dan veranderingen bij gaan houden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wat is dat eigenlijk voor iets, zo een "fietststrook alleen voor fietser" ? ... je moet jezelf eens inbeelden dat mensen binnen x-tijd op zoek gaan naar correcte info, denk je dat ze dan op zoek gaan naar info over een fietststrook ? :shock:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ocra

@gerardlieshout, wat ik me afvraag is of er voordat je de bebouwde kom inrijd een fietser op de weg staat (dus waar het nog niet rood is). Als dat niet het geval is dan is het een suggestie fietstrook en moet je daar in principe rijden, is namelijk onderdeel van de weg en wij dienen zo rechts mogelijk aan te houden. Nu ligt dat ding echt super onhandig want als het dus een suggestie strook is voorafgaand aan de drempel heeft de strook naast de drempel volgens mij geen enkele wettelijke basis als fietspad tot aan het bord (en fietser op de weg) en dat is dus halverwege dat ding.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er staat niet alleen een fiets op de strook naast de wegversmalling, er is ook een doorgetrokken streep. Iedereen die geen fietser is heeft daar niks te zoeken.

Ik snap het probleem niet. Gewoon je ruimte pakken in aanloop naar de versmalling, maar direct defensief gaan rijden als je ziet aankomen dat een automobilist het niet "snapt": even wat inhouden, auto voor laten gaan, en door.

Als iemand met een SP de fietsstrook als allerlaatste uitwijkmogelijkheid moet gebruiken om te voorkomen dat-ie met z'n snuit op de motorkap van de tegenligger belandt, dan is het juridisch misschien niet die iemand zijn schuld, maar rijdt-ie wel wat assertiever dan gezond is (qua gelijk hebben en gelijk halen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

ocramarco schreef: 20 aug 2020, 20:31 @gerardlieshout, wat ik me afvraag is of er voordat je de bebouwde kom inrijd een fietser op de weg staat (dus waar het nog niet rood is). Als dat niet het geval is dan is het een suggestie fietstrook en moet je daar in principe rijden, is namelijk onderdeel van de weg en wij dienen zo rechts mogelijk aan te houden. Nu ligt dat ding echt super onhandig want als het dus een suggestie strook is voorafgaand aan de drempel heeft de strook naast de drempel volgens mij geen enkele wettelijke basis als fietspad tot aan het bord (en fietser op de weg) en dat is dus halverwege dat ding.
Je hebt wel een punt, op streetview is buiten de bebouwde kom niets hiervan te zien.
Bij het ingaan van de bebouwde kom zijn er 3 rijstroken met dezelfde kleur met afscheidingen er tussen.
Pas vanaf 3/4 is het symbool aangegeven.
Voor de wegversmalling alleen gestippelde lijnen zonder gekleurde vakken.
Lijkt niet helemaal goed over na gedacht/ niet goed aangegeven.
Vanuit de bebouwde kom ben je het fiets symbool al een paar keer tegen gekomen.
ocra

Stromeur schreef: 20 aug 2020, 20:56 Er staat niet alleen een fiets op de strook naast de wegversmalling, er is ook een doorgetrokken streep. Iedereen die geen fietser is heeft daar niks te zoeken.

Ik snap het probleem niet. Gewoon je ruimte pakken in aanloop naar de versmalling, maar direct defensief gaan rijden als je ziet aankomen dat een automobilist het niet "snapt": even wat inhouden, auto voor laten gaan, en door.

Als iemand met een SP de fietsstrook als allerlaatste uitwijkmogelijkheid moet gebruiken om te voorkomen dat-ie met z'n snuit op de motorkap van de tegenligger belandt, dan is het juridisch misschien niet die iemand zijn schuld, maar rijdt-ie wel wat assertiever dan gezond is (qua gelijk hebben en gelijk halen).
Ik heb ook geen probleem de vraag was volgens mij hoe het precies zit en daar ben ik dan ook benieuwd naar.

Zonder fietssymbool en/of zonder bord is het gewoon onderdeel van de weg en mag je daar dus volgens mij rijden zonder deze tekens word er namelijk geen juridische status meegegeven aan dat strookje.
Plaats reactie