Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 31 jul 2020, 00:42 Het voorwiel verloor in een vrij flauwe bocht te snel de grip; ik voelde deze wegschuiven. Slechts door corrigerend ingrijpen bleef de fiets overeind.
"Flauw" is een subjectief begrip. En het zegt nog minder zonder informatie over snelheid en de conditie van het wegdek. Wanneer je zelfs in de zomer liever op winterbanden rijdt om grip te houden, dan vraag ik me af of je niet een tikkie te wild rijdt.

Een glijpartij is altijd te wijten aan een combinatie van drie factoren: omstandigheden, vaardigheden van de berijder en kwaliteit van de banden. Maar meestal krijgen de banden meteen de schuld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 01:34"Flauw" is een subjectief begrip. En het zegt nog minder zonder informatie over snelheid en ...
Je vergeet de vierde (wel eerder door je benoemde) factor: snelheid.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 31 jul 2020, 08:34 Je vergeet de vierde (wel eerder door je benoemde) factor: snelheid.
Die zat verstopt in "omstandigheden" ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

@ The Swinging Chef

Waarom start je niet op de standaard Vee-tyre banden? Als beginnend rijder zal je toch rustig aan moeten doen.
Wellicht bevallen ze prima. Mocht dit niet zo zijn dan kan je t.z.t. overstappen naar de Pirelli Cycl-e ST.

Er zijn al een aantal forum leden die dit hebben gedaan en die zijn er tevreden over. Ze worden ook door diverse dealers als update verkocht (hoewel de maatvoering toch anders is).

Zelf vind ik de wegligging van mijn ST3 met Pirelli banden beter dan die van de ST1 met Vee-tyre banden. Dit kan natuurlijk ook aan de fiets liggen.

Overigens lees je over beide banden dat ze in natte omstandigheden niet zo goed presteren. Winterbanden zullen dat beter doen maar die zullen in zomerse omstandigheden dan minder presteren.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 31 jul 2020, 08:34
Stromeur schreef: 31 jul 2020, 01:34"Flauw" is een subjectief begrip. En het zegt nog minder zonder informatie over snelheid en ...
Je vergeet de vierde (wel eerder door je benoemde) factor: snelheid.
Die valt voor mij onder vaardigheden van de berijder (tijdig snelheid minderen wanneer de situatie daar om vraagt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
The Swinging Chef
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2020, 15:09
Locatie: Noord-Holland
Merk SP: Stromer ST1

Taxi driver schreef: 31 jul 2020, 10:04 @ The Swinging Chef

Waarom start je niet op de standaard Vee-tyre banden? Als beginnend rijder zal je toch rustig aan moeten doen.
Wijze woorden. Dank voor het advies. Ga ik opvolgen. Over een verende stuurpen neem ik ook later een beslissing. Eerst maar eens gaan fietsen...
ST1
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

The Swinging Chef schreef: 30 jul 2020, 23:44 Dank voor je reactie!
mboelis schreef: 30 jul 2020, 23:34 Heb je gevraagd waarom?
De Cycle E banden zouden niet passen op de ST1. De Vee Tire winterband lijkt echter dezelfde maat als de Pirelli Cycle E te hebben... :ck:

Gegeven de ietwat negatieve reviews hier van die standaard Vee Tire band, lijkt een andere band mij meer vertrouwd fietsen...
Dat past prima hoor. Ik heb ze ook op mijn st1 én gemonteerd door mij fm. Achter de accuklep zit ook een sticker waarom staat dat deze maat (57-584) erop past.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
The Swinging Chef
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2020, 15:09
Locatie: Noord-Holland
Merk SP: Stromer ST1

Inmiddels een paar honderd km op de ST1 gefietst, in diverse omstandigheden (warm, droog, nat, regen, storm). De eerste noodstops (auto's die je snelheid verkeerd inschatten) gemaakt en dus de banden ook kunnen 'voelen'. De standaard VeeTires geven toch een oncomfortabel gevoel. Ik rijd nu nog super defensief, en heb in zowel droge als natte omstandigheden al moeten corrigeren in bochten omdat de fiets begint te glijden. Daarom in overleg met FM en toevallig aanwezige Stromeraars gekozen voor de VeeTire winterbanden. Die zouden onder alle omstandigheden meer grip hebben (en beter lekbestendig zijn) dan de standaard banden. Het zal mij benieuwen.
ST1
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

The Swinging Chef schreef: 02 sep 2020, 09:00 Inmiddels een paar honderd km op de ST1 ... De eerste noodstops (...) gemaakt
The Swinging Chef schreef: 02 sep 2020, 09:00 Ik rijd nu nog super defensief
Klinkt tegenstrijdig :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

The Swinging Chef schreef: 02 sep 2020, 09:00 Die zouden onder alle omstandigheden meer grip hebben (en beter lekbestendig zijn) dan de standaard banden.
Die zogenaamd betere lekbestendigheid van de VEE winterbanden blijkt alvast niet uit Het Grote Lekke Band Overzicht :

- de VEE zomerband : 2 lekken op 5950 km geregistreerd (lees : gemiddeld 1 lek alle kleine 3000 km)

- de VEE winterband : 12 lekken (!) op 14400 km geregistreerd (lees : gemiddeld 1 lek alle 1200 km)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie