Di2: hoe vaak opladen?

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik geloof dat ik dus iets te enthousiast ben in mijn oplaadfrequentie :D Ik doe dit elke 1500 km, sinds ik in het eerste weekend dat ik mijn ST5 had, met een lege Di2 accu werd geconfronteerd tijdens een fietsrit.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan is je dealer gewoon vergeten om 'm voorafgaand aan aflevering op te laden ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 26 jul 2020, 14:38 Dan is je dealer gewoon vergeten om 'm voorafgaand aan aflevering op te laden ;)
Klopt. Zij gingen er tot dan toe niet vanuit dat ie (vrijwel) leeg afgeleverd. Ze zouden voortaan bij aflevering de accu opladen. Het was blijkbaar tot dat moment nog niet eerder voorgekomen bij een klant.

Ik wilde er iig mee aangeven dat ik ervaren heb hoe onprettig het is om zonder schakelmogelijkheden te zitten en ik daarom wellicht iets te enthousiast ben in mijn oplaadfrequentie.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt bijna niks meer met een lege Di2 nee. Het blijft vreemd dat Stromer er bij de Vijf voor gekozen heeft om de display niet te monteren, zodat je nooit weet hoe vol die accu nog is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Terry.BetterShifting
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2020, 10:57

Normaal gesproken zou ik zeggen elke 2000 moet makkelijk kunnen - zeker als je geen voorderailleur hebt... maar elke 1500 kan ook geen kwaad. Volgens Shimano* kan je een Di2 accu 500 hele laadcycli laten doorlopen voordat de prestaties achteruit gaan.. dus als je het elke week zou doen dan kan je 'm alsnog 10 jaar lang blijven gebruiken.

(*ze gaan natuurlijk ook wel eens eerder kapot.. maar dit is wat Shimano ervan zegt ;))
*doet iets met een Di2 website en Di2 spulletjes
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Terry.BetterShifting schreef: 28 jul 2020, 16:22 Volgens Shimano* kan je een Di2 accu 500 hele laadcycli laten doorlopen voordat de prestaties achteruit gaan..
Stromer raadt aan om alle 2500 km op te laden ... alle 1.250.000 km een andere batterij dus ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 02 aug 2020, 18:03 Stromer raadt aan om alle 2500 km op te laden ... alle 1.250.000 km een andere batterij dus ... ;)
Er zijn dagen dat ik niet zover fiets :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zoals gezegd 2 keer opgeladen in ruim 15.000km en dit was vlgs indicatie beide keren niet nodig maar hij hing toch voor wat onderhoud- en poetswerk dan maar meteen lader erop.


Als je zo vaak moet laden is er of een defect aan lader, batterij, bedrading of een stappenmotor die veel te veel stroom vraagt.

knopje 0,5 sec. ingedrukt houden.
Zolang groene ledje constant brandt is de ladingstoestand nog 100% (2 seconden)
Groen knipperen 50% (5 keer)
Rood constant 25% (2 seconden)
Rood knipperen 0% (5 keer)
Zo gauw de rode led constant brandt is het aan te raden zsm. op te laden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
speedy
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2020, 23:36
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 15600

Stromeur schreef: 15 jul 2020, 00:16 Het is aan je FM om dit probleem op te lossen. 1-3 keer per jaar opladen is echt de max. Meer km's om de Di2-accu nog sneller leeg te rijden krijg je niet eens weggereden per jaar, ook niet op een Stromer.
Ik ben nog niet naar de FM geweest, en verwacht dat die het wel zal proberen op te lossen. Maar ik moet zeggen voor het bedrag wat ik voor mijn ST5 heb moeten neerleggen, en de maandagmorgen problemen heb gehad ligt dat niet in balans. Vanaf het begin:
- algemene storingsmelding: bleek een stofje tussen accu en contacten in fiets. Perfect door mijn FM opgelost.
- achterrem leek ergens te lekken en dus leeg te lopen. FM kon dit niet makkelijk oplossen, omdat ze geen reserve hadden, en Stromer vroeg om eerst op te sturen voordat ze een nieuwe kunnen sturen. Dan was ik mijn fiets wel heel lang kwijt. FM heeft hem ban een nieuwe ST5 gedemonteerd en bij mij erop gezet. FM weer mooi opgelost.
- voor de di-2 hebben ze de draden gecontoleerd. En die zaten wel heel strak in het stuur. Losser gemaakt, maar niet geholpen, helaas. Helaas weer terug naar FM, die zal het wel weer oplossen, maar eigenlijk wil je daar alleen voor de controles, en koffie komen.😊
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een stofje ergens daar kan echt niemand wat aan doen.

Een lekkend remsysteem komt zelden voor en gebeurt eigenlijk nooit "vanzelf". Het lek was er dus al bij levering en dan heeft je dealer dit over het hoofd gezien bij de aflevercontrole of er is daarna wat mis gegaan.

Als het probleem met de Di2-accu inderdaad te wijten is aan de aanleg (geen idee), dan is dat inderdaad geen goeie zaak.

Maar zeker irritant ja, als je het één na het ander aan je bike hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie