Ervaringen per seizoen

Plaats reactie
Luimaarsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:48

Ik was verkocht van de stromer en de ervaring die ik een week heb opgedaan met een st1. 30km enkele rit. Echter de omstandigheden waren dan ook ideaal. Het was lekker zonnig en droog weer. Nu het een paar dagen goed heeft geregend dacht ik terug aan de koude, winderige, natte en donkere wintermaanden en heb ik toch een beetje cold feet gekregen. Ik begrijp dat kleding key is maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende seizoenen, en met name de winter..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Belangrijkste tip: denk in laagjes. Het is een investering, maar daar kom je wel 365 dagen per jaar mee door:

Eén of twee paar sokken, schoenen, overschoenen (tegen neerslag/wind, vocht dat je schoenen in loopt).
Ondergoed, ademende onderlaag/longsleeve (b.v. merino), fleece, windjack en ademende regenjas (ook tegen wind).
Broek: zelfde idee. Lange onderbroeken zijn fijn.
Merino handschoenen en opnieuw een waterdichte handschoen er overheen. Zorg dat de eerste handschoen perfect past: geen overtollige lucht aan de vingertoppen, maar ook niet zo strak dat het de bloedsomloop verstoort.
Buff voor je mond en neus, mutsje onder je helm. Vizier of bril tegen koude wind in je ogen. Skibril kan ook.

Elke laag heeft zijn eigen functie: lichaamswarmte vasthouden, zweet afvoeren, regen en wind buiten houden etc.

Met de juiste kleding zijn regen en winter echt goed te doen hoor. Soms is het de eerste 10 a 15 minuten even afzien, maar als je eenmaal warm gedraaid bent is er niks meer aan de hand. En het is extra genieten 's morgens vroeg omdat veel mensen toch de auto of het OV pakken bij regen en kou. Alles is stiller.

Alleen bij glasheid/ijzel of een pak sneeuw stap ik niet op, want ze strooien hier de fietspaden in buitengebied nauwelijks.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wat betreft die investering: je bent zo een euro of 500 a 1000 lichter voor een goeie, volledige winteroutfit. Tenminste, als je in het wat hogere segment shopt. In diverse topics zijn ook geweldige tips voorbij gekomen in de midden- en lagere prijsklasse. Goedkoop is echt niet altijd raak, maar soms zitten er pareltjes tussen voor bizar weinig geld.

De tip komt nu niet echt gelegen, maar probeer je herfst-, regen- en winteroutfit aan het eind van de winter te kopen. Rond januari/februari wordt er sterk afgeprijsd. Helaas komen alle winterspullen as we speak de winkels binnen, dus je betaalt de volle mep. Voor zomer-outfits is het afprijzen net begonnen, dus eigenlijk is dit het moment om toe te slaan.

Zeker wanneer je een wat afwijkende maat hebt is aanbiedingen shoppen aan het eind van een seizoen ontzettend rendabel. Zit je in de middenmoot qua maat, dan is er soms al veel weg tegen de tijd dat de uitverkoop start, maar met een beetje efficiënt zoeken kom je een heel eind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens wat betreft de tips. Ik rijd ook het hele jaar door en vind het heerlijk. Persoonlijk vind ik de zomer vaker vervelend dan de winter (ik heb liever temperaturen onder 0 dan boven 30 graden Celsius.

In de herfst en winter fiets ik met goede, waterdichte schoenen, heb daarin dan wat dikkere sokken aan een heb zo nog nooit koude of natte voeten gehad (althans, vanaf het moment dat ik een regenbroek heb die lang genoeg is :lol: , ben daarvoor 1x op mijn werk aangekomen met een visvijver in mijn schoenen).
Verder fiets ik in wielerkleding: comfortabel en als het nat wordt is er niks aan de hand, ik kleed me toch om.

Verder heb ik voor het bovenlijf veel keuze in lagen en heb ik 3 verschillende paren handschoenen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Luimaarsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:48

Stromeur schreef: 13 jul 2020, 00:39 Belangrijkste tip: denk in laagjes. Het is een investering, maar daar kom je wel 365 dagen per jaar mee door:

Eén of twee paar sokken, schoenen, overschoenen (tegen neerslag/wind, vocht dat je schoenen in loopt).
Ondergoed, ademende onderlaag/longsleeve (b.v. merino), fleece, windjack en ademende regenjas (ook tegen wind).
Broek: zelfde idee. Lange onderbroeken zijn fijn.
Merino handschoenen en opnieuw een waterdichte handschoen er overheen. Zorg dat de eerste handschoen perfect past: geen overtollige lucht aan de vingertoppen, maar ook niet zo strak dat het de bloedsomloop verstoort.
Buff voor je mond en neus, mutsje onder je helm. Vizier of bril tegen koude wind in je ogen. Skibril kan ook.

Elke laag heeft zijn eigen functie: lichaamswarmte vasthouden, zweet afvoeren, regen en wind buiten houden etc.

Met de juiste kleding zijn regen en winter echt goed te doen hoor. Soms is het de eerste 10 a 15 minuten even afzien, maar als je eenmaal warm gedraaid bent is er niks meer aan de hand. En het is extra genieten 's morgens vroeg omdat veel mensen toch de auto of het OV pakken bij regen en kou. Alles is stiller.

Alleen bij glasheid/ijzel of een pak sneeuw stap ik niet op, want ze strooien hier de fietspaden in buitengebied nauwelijks.
Dank voor de tips. :ay :cool2:
Ben me er mentaal op ah voorbereiden. Misschien moet ik mezelf er ff overheen zetten om dan extra te genieten van de frisse koude lucht
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan alleen maar zeggen dat ik gezonde kou heerlijk vind. Snijdende kou en ijzel niet hoor, daar begin ik niet aan. Maar regen, beetje kou, beetje wind, het boeit me serieus niet. Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.

Natuurlijk wordt het anders wanneer je niet meer vrolijk in je t-shirt en korte broek de deur uit holt, het is even wennen. Goed aankleden kost meer tijd, ook het omkleden na aankomst op je werk. Maar pak er gewoon 10 minuten extra voor en je bent good to go.

Ik hou wel van de koude, natte wereld. Het is schoon, stil en en puur. In de herfst en winter krijg je een prachtige wereld cadeau met rijp op het gras, lage mist boven de weilanden en veel zuurstof in de lucht. (Dan worden benauwde overvolle fietspaden in de zomer vanzelf irritant ;-))
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

+1
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

De tip van Stromeur, kleed je aan in laagjes is de belangrijkste! Ik schaats veel en daardoor weet ik dat als je met -15 onderweg gaat en je krijgt het warmer je altijd een laag kan uit trekken. Op mijn oude fiets had ik ook winterbanden, vanaf december tot februari geeft dat een veilig gevoel in slechte weersomstandigheden en veel meer grip.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie