problemen met Stromer ST1 X uit 2017

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Interessante stap. Ik ben heel benieuwd naar hoe je dit aanpakt en hoe het verloopt.
stromerstx1 schreef: 01 jul 2020, 22:18 Stromer adverteert met Zwitserse kwaliteit, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
Wat betekent "Zwitserse kwaliteit" volgens jou?
Volgens mij heb je zelf een beeld gevormd van deze marketingkreet en is er geen vaste definitie van.
Het zou net zo goed kunnen betekenen dat het top of the bill is, maar ook dat het pure bagger is. It is all in the eye of the beholder.....
Denk dat dit geen argument is voor je zaak
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 248
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Ik denk dat Stromer, en met de policy die ze voeren met het vervangen van onderdelen (en daarop opnieuw twee jaar garantie geven) niet veel te verwijten valt. Dat het soms lang kan duren is zo, maar als je in de tussentijd een leen-fiets mee krijgt, gaat dat niet ten koste van je mobiliteit. Mocht je geen leen-fiets krijgen, dan ligt dat meer aan de dealer dan Stromer.

Maar je eerste aanspreekpunt in deze is zoals Stromeur al zegt je dealer:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten

verder eens met LNY, wat is Zwitserse Kwaliteit voor jou?
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

TomSP schreef: 02 jul 2020, 15:33 Ik denk dat Stromer, en met de policy die ze voeren met het vervangen van onderdelen (en daarop opnieuw twee jaar garantie geven) niet veel te verwijten valt.
Eigenlijk zeg je dat een fabrikant bagger mag leveren, zolang de garantievoorwaarden. Maar ruimhartig genoeg zijn. Daar ben ik het dus absoluut mee oneens.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 248
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Polling schreef: 02 jul 2020, 15:54 Eigenlijk zeg je dat een fabrikant bagger mag leveren, zolang de garantievoorwaarden. Maar ruimhartig genoeg zijn. Daar ben ik het dus absoluut mee oneens.
nee, ik zeg "Ik denk dat Stromer, en met de policy die ze voeren met het vervangen van onderdelen (en daarop opnieuw twee jaar garantie geven) niet veel te verwijten valt.".
Wat jij daarin leest is aan jou :lol:
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

Ik denk dat dit een topic wordt waar ik met een hapje en een drankje toe ga zitten kijken :d3: :bp:
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oké, gaan we:

Ik snap dat frustratie, teleurstelling en andere emoties oplopen wanneer je 6k aan een Speed Pedelec uitgeeft, 'm benoemt tot je nummer 1 vervoermiddel en vervolgens word geconfronteerd met meerdere problemen. Zelf ben ik vrij pragmatisch in die dingen: worden issues snel en zonder al teveel overlast opgelost, dan overleef ik het wel. Maar niet iedereen zit zo in elkaar en dat hoeft ook niet.

De één steigert al als een lekke band niet gisteren wordt hersteld, bij een ander duurt het wat langer maar raakt de emmer uiteindelijk ook vol: Stromer wisselt onderdelen totdat je een ons weegt. Leuk, die ruimhartige garantieregeling, maar als de problemen daarmee niet uit de wereld worden geholpen, wat heb je er dan aan? Niks. Je hebt een kat in de zak gekocht en je wil genoegdoening. Wij pakken de popcorn erbij, want we lezen dit niet voor het eerst.

Maar als je genoegdoening wil afdwingen via de rechter, dan zul je om te beginnen moeten formuleren wat je wil bereiken. Aankoopbedrag retour terwijl je je Stromer al drie jaar in gebruik hebt? Compleet nieuwe Stromer als compensatie voor alle overlast? Nooit geen Stromer niet meer? Schikking in den minne? Groepsaanklacht organiseren en met gebundelde krachten Stromer een poepie laten ruiken? Stromer dwingen om de term "Zwitsers" uit hun marketingstrategie te halen omdat dit misleidend is? Alles? ...wat?

Verder moeten, voordat je aan de gang naar de rechter begint, de juiste stappen in de juiste volgorde zijn genomen. Je klopt aan bij het eerste loketje alvorens je e.e.a. hogerop escaleert. Eerst de dealer, dan de fabrikant. Eerst iedereen de kans geven om problemen op te lossen, dan schriftelijk in gebreke stellen, dan een aangetekende reminder er overheen, daarna juridische stappen etc. etc. Sla je stappen over, dan is je zaak niet ontvankelijk en dat is terecht.

Als je een zaak wil starten moet je pragmatisch zijn, niet emotioneel. Je bouwt dossier op en je legt al je eisen en verwachtingen langs de wet en de grenzen van redelijkheid en billijkheid. Er komt echt wel wat meer bij kijken dan even wapperen met de term "ondeugdelijk product". Een consument heeft rechten, maar de dealer en fabrikant ook. Zo simpel ligt het. (Feitelijk is online rondvragen of er anderen zijn met problemen één van de minst belangrijke bouwstenen van een zaak, al kan het wel (een beetje) helpen. Maar als je een zaak wil opstarten over je eigen Stromer, dan telt alleen wat er aan de hand is met die specifieke Stromer, de rest is niet relevant. Bovendien is het antwoord op de vraag van de OP eenvoudig met de zoekmachine van het forum te vinden: ja.)

Als de overlast van de defecten minimaal was, dan heeft de OP geen zaak. Ik snap heel goed dat-ie niet blij meer is met zijn Stromer, maar de juristen van Stromer maken gehakt van dit dossier voordat wij onze popcorn soldaat hebben gemaakt. En in dat geval heb ik maar één advies: laat dit laatste issue door de dealer verhelpen, zet daarna je Stromer op MP, koop zelf een andere SP (of niet) en laat dit onverkwikkelijke gedoe achter je.

Maar: als de Stromer van de OP meer bij de dealer heeft gestaan dan dat hij gebruikt kon worden, als het vervangen van diverse onderdelen samenhangt met hetzelfde defect dat de dealer niet opgelost krijgt, als de negatieve impact op de mobiliteit van de OP aantoonbaar groot is, als het hele traject van ingebrekestelling etc. al achter de rug is maar niet heeft geleid tot een acceptabele oplossing én de OP heeft een reëel eisenpakket, dan wordt dit een zeer interessant verhaal (anders niet).

En vandaar mijn vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Ik vind dat hier nogal makkelijk wordt gereageerd op het feit dat veel Stromers uit 2017 van het model STX1 problemen hebben.

Vergelijk het eens met de jurisprudentie ten aanzien van auto's. Gaat daarbij een motor, de wielophanging, de computer en het volledige dashboard kapot binnen twee weken dan wijst een rechter de vordering ook na de periode van twee jaar garantie toe. Wat daarbij o.a. speelt is dat je een auto hebt gekocht maar die voldoet niet om als auto te worden gebruikt. Dat is bij een Stromer niet anders. Menig occasion dealer is na een jaar of vier of zes al gestruikeld bij verkoop van een niet goed functionerende auto doordat je ervan kunt verwachten dat deze moet kunnen worden gebruikt en niet dat je aan de kant van de weg staat. Zelfs indien je als verkoper bedingt dat er geen sprake is van garantie, of "mee zoals gezien",

Met een Stromer is dat niet anders, zeker indien er sprake is van een bij nieuwe waar onderdelen van zijn vervangen. Van een fiets met een adviesverkoopprijs van 5.400,- euro kun je verwachten dat deze na twee en half jaar nog gewoon functioneert, uiteraard los van normale slijtage.

opmerkingen:

- "Als elk defect werd opgelost zonder dat de Stromer daarbij zeer lang heeft stil gestaan of er werd b.v. een leen-Stromer beschikbaar gesteld"

antwoord: Duurde van weken tot maanden. Een "redelijke termijn is er zeker gegeven. Dit heeft trouwens te maken met de sterk vertraagde levering van materiaal. (sommige onderdelen moesten opnieuw in Taiwan worden gemaakt) indien onderdelen opnieuw moeten worden gemaakt is er dus niet sprake van een voorraad dan ben je als leverancier per definitie al te laat. Dat er zelfs mensen zijn die drie maal een nieuw achterwiel hebben gekregen zegt genoeg. Een leen Stromer heb ik nooit meegekregen, al heeft de fabrikant daar niets mee te maken.

- "Daarnaast zal een zaak eerst tegen de dealer moeten worden aangespannen."

De dealer is inderdaad de verkoper van de fiets. ik heb mij weleens laten vertellen dat de dealer de onderdelen in verband met garantie van Stromer krijgt maar die er zelf in moet zetten. met andere woorden, de tijd die hij moet besteden aan de fiets gedurende de garantie gaat als het ware van de marge af. Ook de dealer is feitelijk de klos bij een ondeugdelijk product. Met de kennis van nu had er een product recall moeten plaatsvinden.

Dat er kopers zijn die zelfs van dit model drie maal een nieuw achterwiel hebben gekregen, nu daar de motor in zit heb je het over de "basis" van de fiets zegt dit eigenlijk genoeg.

Met de wijze waarop na alle ellende na verloop (en met wetenschap dat dit een model met mankementen betreft) van de garantietermijn wordt gezegd dat "zoek het maar uit", ben ik het absoluut oneens, zeker voor een prestigieus merk als Stromer. Ik zou het nog kunnen begrijpen indien het een onderdeel betreft dat aan slijtage onderhevig is, maar dat kun je van een Omni Display niet zeggen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er wordt helemaal nergens makkelijk over gedaan.

Als je nou meteen had vermeld dat je doel is om de OMNI display buiten de garantieperiode onder garantie te laten vervangen op basis van de te verwachten economische levensduur van het product (de juridische term voor de zaak die je zelf wil gaan voeren). Of is ook dat niet je doel? Ik kan er nog steeds geen wijs uit, want je reageert wel maar antwoordt niet.

Overigens krijgt de dealer een vergoeding van Stromer voor herstelwerkzaamheden onder garantie. Die vergoeding is niet 100% kostendekkend, maar e.e.a. gaat dus niet volledig van zijn marge af zoals jij stelt. Bij een rechtzaak is het handig om feiten en aannames te onderscheiden, en die laatste erbuiten te houden.

Anyway. Mijn tarief overschrijdt in dit topic inmiddels de prijs van een nieuwe OMNI display. Ik wens je heel veel succes. Ik hoop oprecht dat je bereikt wat je wil. Hou ons op de hoogte.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Waar het mij om gaat is dat bekend is dat gebruikers van de Stromer STX1 uit deze periode veel problemen hebben ondervonden, een fiets - model met veel kinderziektes en vervanging van onderdelen. kijk maar op het forum. Twee en een half jaar iedere keer weer afwachten "wat is er nu weer" en dan na het einde van de garantieperiode - en even over het hoofd zien hoe lang het niet mogelijk was om te fietsen -, zoek het maar uit. Ik kan het wel laten repareren, (700,- euro), maar wat volgt.

"Overigens krijgt de dealer een vergoeding van Stromer voor herstelwerkzaamheden onder garantie. Die vergoeding is niet 100% kostendekkend, maar e.e.a. gaat dus niet volledig van zijn marge af zoals jij stelt. Bij een rechtszaak is het handig om feiten en aannames te onderscheiden, en die laatste erbuiten te houden."

Voor mij is dat irrelevant en maakt geen onderdeel van een procedure, maar de fietsenmaker gaf dit aan. Gelukkig dat ze richting de fietsenmaker er zo mee omgaan.
ocra

Bij mij leek afgelopen jaar ook display te begeven op mysterieuze wijze doet hij het weer. Toendertijd ook contact gehad met rechtsbijstandsverzekering mede omdat de fietsenmaker niet bij de geschillen commissie is aangesloten. Ik had hier al stevige discussie met mijn fietsenmaker over gehad. De grote vraag hier was wat is het redelijke termijn van deze omni? Ik heb geprobeerd referentie materiaal te zoeken en ook direct contact gehad met Stromer. Stromer houdt hun mond dicht en doen helemaal niets aan verwachting management wat dat betreft ook niet bij de verkoop. Alhoewel de consument vrij sterk staat ben ik erg benieuwd hoe je dit gaat aanpakken, ik acht de kans niet heel groot op succes.

En dan nog even het voorbeeld van de auto, doordefecten wat genoemd word verliest de auto zijn functie namelijk voortbewegen binnen de wettelijke kaders. Zonder dashboard is dat niet het geval. Is dit ook van toepassing bij bijzondere geval wat speed pedelec heet? Ik zie graag jurisprudentie hiervan :).
Plaats reactie