Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oooh daar zit ik al sinds dag één. Ik heb er alleen nooit belang bij gehad om actief deel te nemen. Het Stromer Forum is breder georiënteerd en de community is actiever.

Voor deze beta-test was het verzoek van Klever om op het Klever forum de eerste indruk, tussen-evaluatie en eind-evaluatie van de X-Speed PINION te plaatsen. Dat snap ik heel goed vanuit Klever, dus dat doe ik ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Vielleicht kannst du ja günstig ein Testrad von Klever kaufen. Der Trend geht ja zum Zweitrad. :cool2:



Misschien kun je voor een goede prijs een Klever testfiets kopen. De trend is richting de tweede fiets. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bp:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tussentijdse wetenswaardigheden, deel 2

Naar aanleiding van dit topic heb nog enkele vragen aan Klever voorgelegd:

Komt de X-Speed ook in maat XL?
Re Klever: voor de X-serie staat geen XL op de planning. Wel hebben we een extra lange zadelpen in het assortiment en is er diversiteit in sturen. Mensen met een lengte van 200cm passen, met deze toevoegingen, prima op een X-Speed Large. Ook horen we af en toe dat nog iets langere mensen met een X-Speed rijden. Uiteraard is het passen op een fiets afhankelijk van lichaamsverhouding en persoonlijke smaak.

Welke lagers zitten er in de X-Speed, b.v. in het balhoofd?
Re Klever: wij gebruiken lagers van VP, ook voor het balhoofd.

De remmen van de X-Speed PINION piepen niet (tenminste niet bij droog weer). Welke rempads zijn er gemonteerd"?
Re Klever: voor de Magura MT5e en achter de MT4e gebruiken we resp. de originele Magura 9.C en 7.C brake pads.

Is jullie motor een gerebrande Neodrives, die ook de combi achterwielmotor + PINION C1.12 aanbiedt?
Re Klever: onze motor is in eigen beheer ontwikkeld en wordt door Kymco geproduceerd.


Verder nog dit:

Nu ik de X-Speed PINION wat langer gebruik merk ik wel dat ik 'm aan de zware kant vind. In maat M incl. 850Wh accu weegt-ie 32,2kg. Mijn Stromer ST2 S weegt incl. 984Wh accu 28,2kg (ook op mijn weegschaal gewogen). We zeggen over beide merken vaak "rond de 30 kilo", maar die vier kilo verschil voel ik wel: aan de wegligging (prima), maar ook als ik de bike aan de bagagedrager optil om hem mijn huis in te manoeuvreren. Daarbij moet ik over een 25cm hoog granieten opstapje en in dezelfde handeling een krappe haakse bocht door. Ik woon wel in een piepklein jaren '10 huisje. Als je een vette oprit voor Den Deur hebt en je Klever zo de garaaage in rolt, dan heb je dit gedoe natuurlijk niet.

Maar ook inclusief oprit vind ik het gewicht van de X-Speed PINION tegen de grens van het hanteerbare. Ik hang 'm niet 1-2-3 in mijn Parktool onderhoudsstatief en achterin de auto leggen (wat ik met mijn ST2 S weleens doe) zou me m'n rug kosten. En als je het gewicht van de PINION vergelijkt met de Trek Allant+ 9.9S, die dankzij het carbon frame incl. accu rond de 22kg aftikt: dat is dik 10 kilo verschil!

Met de verwachte 800W motor en 1,2kWh accu (waarvan ik nog moet zien of je die wel makkelijk uit het frame geschoven krijgt) en sowieso al in maat L, wordt de X-Speed PINION er niet lichter op. Natuurlijk kijken we bij een SP niet op een kilootje of wat, de motor doet zijn werk toch wel. Ik dacht eerder b.v. ook niet dat ik een carbon frame relevant zou vinden voor een SP, maar daar kom ik op terug. Ik zou het prettig vinden als Klever ervoor waakt niet over een totaalgewicht van 35kg heen te gaan. Dit omwille van de hanteerbaarheid en de druk op de - nu toch al krappe - actieradius.

Hieronder een foto van die 1,2kWh accu, in een Klever X-Speed PINION. Deze foto werd al medio vorig jaar gepubliceerd. Ik vind het wel ontzettend gaaf dat één van de allereerste exemplaren van de PINION (het model me toen nauwelijks op, ik was me vooral aan het vergapen aan die enórme accu) bijna een jaar later hier te logeren is :)

Klever 1.200Wh accu.jpg
Klever 1.200Wh accu.jpg (53.32 KiB) 3401 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 30 jun 2020, 20:01
Edgecrusher schreef: 30 jun 2020, 13:30 Stuur gewoon links en rechts inkorten Met een pijpensnijder tot de gewenste maat? Fysisch is het stuur dan zelfs steviger. Bij veel sturen staan er zelfs afkortstreepjes op gedrukt.
Dag garantie, dag typegoedkeuring.
Vraag ik mij af. Garantie op de achterwiellagers kan onmogelijk vervallen als je je stuur 2x2cm inkort zou je denken....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tuurlijk niet, geen dealer die het zo hard gaat spelen wat de garantie betreft.

Laat ik het zo formuleren: sowieso dag garantie op je stuur, mogelijk dag garantie op de onderdelen die een relatie hebben met het gewijzigde stuur (stuurpen? vork?). En dag typegoedkeuring op de complete SP, met alle juridische en verzekeringstechnische risico's van dien.

Ik benadruk dit, omdat consumenten graag hameren op hun rechten, maar vaak vergeten dat ze ook plichten hebben.

Bovendien beschikt lang niet iedereen over voldoende talent en kennis van wet- en regelgeving (of het vermogen om dit bij zichzelf in het schatten) om te weten waar hij mee bezig is als-ie aan het met modificeren gaat. Ook daar hebben we hier op het forum genoeg voorbeelden van voorbij zien komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 02 jul 2020, 10:02 Garantie op de achterwiellagers
Goeie dat je hierover begint, die was ik bijna vergeten.

Omdat we bij Stromer geconfronteerd worden met achterwiellagers die niet los vervangen kunnen worden, met als gevolg dat de complete motor vervangen moet worden als het achterwiellager op is (dit kan gebeuren rond de 25 a 30k km), heb ik deze vraag ook aan Klever gesteld.

Ook bij Klever kan het achterwiellager niet los vervangen worden. Verder liet de technische afdeling van Klever het volgende weten:

"Wij geven 2 jaar garantie op de mechanische onderdelen van de fiets en 3 jaar garantie op de elektronische parts. De motor valt onder de elektronische onderdelen en heeft dus 3 jaar garantie op juist functioneren. Lagers hebben dus 3 jaar garantie.

Helaas zijn de lagers niet te vervangen zonder de motor uit elkaar te halen. Dit moet machinaal gebeuren. Tot nu toe hebben we in al die jaren nog geen defecte lagers gezien. We gebruiken ook een hoogwaardig lager voor zware belastingen. Echter zijn de belastingen op onze fiets/motor voor de lagerfabrikant zijn maatstaven laag, ze zijn dus overgewaardeerd. Onze verwachting is dat de lagers een motor-leven lang mee kunnen."

M.a.w.: Klever beschouwt het achterwiellager plus motor als één geheel, Klever geeft drie jaar garantie op de motor en daarmee dus ook drie jaar op het achterwiel-lager. Dat is alvast een jaar meer dan Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat de lagers niet kunnen vervangen worden zonder de motor te openen is wat anders dan niet kunnen vervangen. Klever hanteert dus dezelfde "logica" als Stromer als de lagers op zijn = motor vervangen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 02 jul 2020, 11:28 Dat de lagers niet kunnen vervangen worden zonder de motor te openen is wat anders dan niet kunnen vervangen.
Lees: het is uitvoeringstechnisch en financieel niet haalbaar/rendabel voor de dealer en fabrikant.

Als een consument daar zelf wel speciaal de juiste materialen en gereedschappen voor in huis wil halen en er een weekend aan wil hobbyen, dan wordt het misschien een ander verhaal. (Maar ik moet de eerste succesvolle achterwiellagervervanging door een eindgebruiker bij een Stromer nog langs zien komen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 jul 2020, 10:20 M.a.w.: Klever beschouwt het achterwiellager plus motor als één geheel, Klever geeft drie jaar garantie op de motor en daarmee dus ook drie jaar op het achterwiel-lager. Dat is alvast een jaar meer dan Stromer.
Daarentegen krijg je bij Stromer dan weer 2 jaar nieuwe garantie op het vervangen onderdeel, dat heb ik bij Klever nog niet gezien.

En aangezien je bij Stromer toch elke 18 maanden een nieuw achterwiel krijgt omdat de lak weer eens loslaat ga je die lagers echt niet verslijten :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie