Eens. Daarom ben ik ook zo blij met de zithouding op de X-Speed PINION
Maar dat je op de originele Stromer/Klever sturen niet de hierboven vermelde inkort-markeringen ziet heeft juridische, garantie- en verzekeringstechnische redenen die grotendeels niet gelden wanneer je een stuk stuur van een simpele MTB afzaagt.
Ongoing review: de Klever X SPEED PINION
- JanR
- Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Je hebt natuurlijk een punt.
Garantie: overleg met de FM wat voor wijzigen je wilt doorvoeren. Als de FM ermee akkoord gaat zal het met de garantie ook wel goed komen.
Typegoedkeuring: die krijgt de fiets maar 1 keer in zijn leven.
De verzekering: 2 cm stuurbuis zal het verschil niet maken.
En juridisch: geen idee.
Is er uberhaubt een lijst van onderdelen die men niet mag wijzigen? Die zou ik graag willen zien.
En wat als een onderdeel niet meer leverbaar is: een nieuwe typekeuring nodig?
Garantie: overleg met de FM wat voor wijzigen je wilt doorvoeren. Als de FM ermee akkoord gaat zal het met de garantie ook wel goed komen.
Typegoedkeuring: die krijgt de fiets maar 1 keer in zijn leven.
De verzekering: 2 cm stuurbuis zal het verschil niet maken.
En juridisch: geen idee.
Is er uberhaubt een lijst van onderdelen die men niet mag wijzigen? Die zou ik graag willen zien.
En wat als een onderdeel niet meer leverbaar is: een nieuwe typekeuring nodig?
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee, de EU typegoedkeuring blijft intact wanneer je door de dealer een officiële optie van de fabrikant laat monteren, zoals één van de drie sturen die Stromer bij de ST1 en de ST3 aanbiedt. Die sturen zijn gehomolegeerd, net als b.v. de Kinekt Seatpost op een Stromer ST1, ST3 of ST5.
Jawel.
Als jij een ongeval krijgt waarbij je een ander verwondt, liefst een voor de wet zwakke verkeersdeelnemer, dan kan de VOA een kijkje komen nemen en je SP in beslag nemen voor onderzoek. Dat hebben we hier al eerder gezien. Wanneer dan een illegale modificatie aan het stuur aan het licht komt (want dat is het), dan kunnen daar problemen van komen. In het ergste geval betaalt jouw WA-verzekering niet uit en ga jij failliet aan de letselschade-claim van het slachtoffer. (Dat hebben we hier gelukkig nog nooit aan de hand gehad, maar juridisch is dit mogelijk.)
Kleine kans dát het gebeurt. Enorme schade voor alle betrokken partijen áls het gebeurt.
Sommige consumenten steigeren van één afgebroken voorvork op een ST1 LE en zetten daar direct een letselschadeadvocaat op, maar opperen met hetzelfde gemak om eigenhandig/illegaal een stuur af te zagen.
Dat is meten met twee maten, terwijl de maat juridisch in beide situaties exact hetzelfde is: EU typegoedkeuring.
Zie boven.
Een speed pedelec is geen fiets. In NL bijvoorbeeld is een SP juridisch een brommer. Daar gelden strengere regels voor (ook op EU niveau) dan voor fietsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- JanR
- Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Grappig dat vroeger een bromfiets geen brommer was. Zündapp moest trappers op de Nederlandse versie monteren omdat het een fiets met hulpmotor betrof. Dat men de wetten en regels van de huidige brommer gemakshalve op een speed-pedelec toegepast is een beetje vreemd: je kan er toch echt op fietsen .
Maar we geraken steeds verder of topic ......
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is in die zin on topic, dat Klever op de X-Speed PINION een stuur heeft gekozen dat qua breedte prima past bij de toepassing van een SP: rijden op de weg.
Bij Stromer zul je, als de huidige stuur-opties te breed zijn (en voor mij zijn ze dat), iets illegaals moeten uithalen om hetzelfde te bereiken.
Klever - Stromer: 1 - 0, qua stuur
Eindstand op alle fronten wordt later bekend gemaakt.
Bij Stromer zul je, als de huidige stuur-opties te breed zijn (en voor mij zijn ze dat), iets illegaals moeten uithalen om hetzelfde te bereiken.
Klever - Stromer: 1 - 0, qua stuur
Eindstand op alle fronten wordt later bekend gemaakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
De spanning wordt opgebouwd Ik ben wel benieuwd
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Supergaaf! Ik heb deze variant (geen idee of er maar één van is of niet) ook voorbij zien komen op foto's van Eurobike, ik meen in 2019.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ongeacht die eindstand van de merkenstrijd; ik vind de Klever X-Speed PINION serieus een daverend succes. Ik stap er met veel plezier op, en ik ben er inmiddels ook al (een beetje té) gewend aan aan het raken dat-ie hier staat
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023