Advies: "helmplicht kinderen en E-bikers"

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens! (En niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen, zéker ook de ouderen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ingewikkeld!!

Aan de ene kant denk ik zeker dat het slim is. Want het kan zeker enorm leed voorkomen.

Aan de andere kant....wanneer kom je op het punt dat je doorslaat met het nemen van veiligheidsmaatregelen?
De straat oversteken bij een zebrapad heeft ook een bepaald risico in zich. En het wandelen over een pad met niet helemaal gelijkliggende klinkers ook. Moeten we dan als voetganger op termijn ook een helm op?

Nou snap ik ook wel dat dit een nogal krankzinnige vergelijking is. Maar ik vind dat het afwegen van kans maal effect (=risico)wel in alle redelijkheid moet worden gedaan.
Dát er een kans of een effect is, betekent niet direct dat je maatregelen móet nemen. Een beperkt risico kan best acceptabel zijn. Maar voordat je dat weet moet je dat zorgvuldig en betrouwbaar analyseren. En daar schort het blijkbaar nog aan als ik het artikel lees.

En waarom kinderen wel, maar bejaarden niet,
En wat doen we met snorfietsers? En e-steps, segways, etc?
Alles met een hulpmotortje een helmplicht geven? Ongeacht de snelheid? Goed plan! Gelijk overal een kenteken op met een verzekering. En stuur ze ook allemaal maar naar de rijbaan. Inclusief elektrische fietsen. Dan maak je de fietspaden weer veilig voor kinderen zonder helm :ck:
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 30 jun 2020, 15:00 Maar ik vind dat het afwegen van kans maal effect (=risico)wel in alle redelijkheid moet worden gedaan.
Dat is dus ook gedaan:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Helmplicht voor e-bikers vermindert niet alleen een tiental verkeersdoden per jaar maar ook een paar duizend gevallen van niet aangeboren hersenletsel.
Daarnaast stijgt het aantal eenzijdige ongevallen van ouderen met E-bikes en daarmee ernstige verwondingen bij deze groep, de laatste jaren sterk.
Willen we onze ouderen vitaal en gezond houden, dan kan helmplicht hier een belangrijke rol vervullen.
Overigens rijden er steeds meer ouderen op fietsen vrijwillig met helmen rond.

Helmplicht is een eenvoudige, goedkope en handhaafbare maatregel waarmee snel miljoenen euro's aan zorgkosten en verminderde kwaliteit van leven worden bespaard.

Ik ben voor.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Stromeur schreef: 30 jun 2020, 15:21
Dat is dus ook gedaan:
Dat vraag ik me af, want ze willen een helmplicht voor kinderen tot 12 jaar, maar iets verderop blijkt de groep 10 tot 14 jaar de meest kwetsbare groep te zijn.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

Verplicht stellen is 1, handhaven is 2. In tegenstelling tot Stromend ben ik er nog niet van overtuigd dat dit makkelijk zal zijn (als ik zie hoe veel fietsers ik nog met smartphone in de hand zie fietsen, dan denk ik dat het met de helm hetzelfde zal gaan).
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

Overigens ben ik niet tegen het idee van helm dragen door kinderen en e-bikers, maar dan op een wat meer "vrijwillige" basis. Kijk naar wielrenners, de meesten rijden met helm terwijl dit niet verplicht is.
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Stromend schreef: 30 jun 2020, 15:55 Daarnaast stijgt het aantal eenzijdige ongevallen van ouderen met E-bikes en daarmee ernstige verwondingen bij deze groep, de laatste jaren sterk.

en

Helmplicht is een eenvoudige, goedkope en handhaafbare maatregel waarmee snel miljoenen euro's aan zorgkosten en verminderde kwaliteit van leven worden bespaard.
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de enorme toename van e-bikes?
Er worden steeds minder gewone fietsen verkocht.
Dus is het hierdoor geen verschuiving van gewone fietsers naar e-bikes?
(zonder dat de e-bike aantoonbaar de boosdoener is)

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En wordt er juist door de e-bikes ook niet meer gefiets? (i.pv. niets doen of met de auto gaan)

Ben benieuwd als je de aantal ongevallen tegen de gereden aantal kilometers uit zet, of je dan wel een stijging ziet.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Nog een onjuistheid in het artikel:

Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is.

Volgens mij kan een helm geen ongeluk voorkomen, alleen het letsel beperken.

Overigens ben ik bijvoorbeeld op de MTB echt heel erg overtuigd van het nut.
Maar voor gewoon recreatief gebruik op een (e)bike tot ca. 25km/u niet echt.
Plaats reactie