Ongevraagd remmen, ondersteuning gaat op en neer, boost zonder trappen.

Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Sinds de herstelling één fietstocht gereden, eerder kort. Hoewel niet zo erg als voorheen, toch begon de ondersteuning op een bepaald moment toch weer heel even te twijfelen. Het voelt dan aan alsof de fiets remt.
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hoi,
Al een tijdje problemen met de ondersteuning die soms uitvalt. (Zie andere rubriek). Intussen werden zijn er al behoorlijk wat tussenkomsten door de FM geweest met ook het vervangen van onderdelen (Omni, kabel, ..) en een firmware update.
Meer en meer merk ik dat het uitvallen van de ondersteuning (aanvankelijk dacht ik dat ie remde, maar dat is niet zo) opduikt als ik een tijdje boven de 45 km/u fiets. Zoals tijdens men rit van gisteren, wind in de rug, een tijdje 47 km/u gereden, en plots twijfelt de ondersteuning (dan maar een beetje, dan niets, dan weer normaal, ...).
Aan/uit gezet, maar dat hielp niet. Het loskoppelen van de batterij loste het probleem op.
Nu moet ik er wel bij vermelden dan ik meer dan 100 kg weeg wat me doet vermoeden dat ik de ST3 wel zwaar op de proef stel.
Iemand enig idee of gelijkaardige ervaringen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij zit je dan gewoon tegen je begrenzer aan te trappen. De maximum toegestane snelheid op een SP is immers 45km/u. De snelheid op de display heeft wel een afwijking naar boven. Op een ST3 rij je max zo rond de 47,7km/u op de display. Daarboven zakt de ondersteuning wat in (begrenzer), pikt-ie weer op, totdat jij weer tegen de max zit etc.

Je zou dus verwachten dat je Stromer dit gedrag niet al bij 45km/u op de display vertoont, maar rond de 47km/u. Heb je al geprobeerd of kalibreren van je trapsensor helpt?

Een lichaamsgewicht van 100kg moet een Stromer gewoon kunnen hebben. Je mag 'm in totaal (dus incl. bagage) tot 150kg belasten.

[Topics samengevoegd. We waren immers al in dit topic bezig.]
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

De ondersteuning begint doorgaans te twijfelen als ik terug onder de 45 km/u zit. Ik merk gewoon dat het probleem zich voordoet als ik de stromer een tijdje zwaar belast heb met snelheden rond en boven de 45 km/u.
Kalibreren doe ik regelmatig, maar dat helpt niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als de belasting te zwaar is, dan raakt de motor en/of de accu oververhit en krijg je een waarschuwing. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de ondersteuning preventief wordt teruggeschroefd als je je Stromer eens flink op zijn donder hebt gegeven. Je zou aan je dealer kunnen vragen of Stromers dit tegenwoordig doen zonder waarschuwing op je display (maar ik denk serieus van niet).

Aandraaimoment achterwiel staat keurig op 25Nm?

Na dat zware belasten heb je niet toevallig geremd, en dat de ondersteuning daarna onregelmatig wordt? Dan zou het nog de remsensor kunnen zijn.

Als dat het allemaal niet is, dan wordt het er eentje voor de dealer. Want het gedrag van de motor dat je omschrijft hoort niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MaikyMaik
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2020, 19:29
Locatie: OUD-Turnhout
Merk SP: ST3
Km-stand: 6563

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ST3.
Voorlopig krijg ik het opgelost door de batterij uit mijn fiets te halen en daarna terug te plaatsen. Het komt ook vaker voor als ik de fiets gedurende een lange tijd niet uit gezet heb, daarom zet ik hem tegenwoordig elke dag uit tijdens het opladen. Kan natuurlijk ook eerder toeval zijn .
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Ik heb ook hetzelfde voor.
(Weeg ook 100kg, maar denk dat dat er los van staat).

Ook meestal nadat ik geremd heb dat hij dan precies erna beetje flipt.
Uit en weer aanzetten helpt dan.

Maar zou dus de remsensor kunnen zijn?
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

Blue schreef: 30 jun 2020, 08:19 Ik heb ook hetzelfde voor.
(Weeg ook 100kg, maar denk dat dat er los van staat).

Ook meestal nadat ik geremd heb dat hij dan precies erna beetje flipt.
Uit en weer aanzetten helpt dan.

Maar zou dus de remsensor kunnen zijn?
zit ook al hele tijd met dit euvel geplaagd. Ook ik was van mening dat dit scooteren en dan weer afremmen begon na te hebben geremd. Dus heb in een hele tijd zo weinig mogelijk geremd door veel uit te bollen en dan zelfs zo veel mogelijk enkel de voorrem te gebruiken. En.... de fiets had het dan veel minder. Om mijn theorie te bevestigen heb ik de laatste week terug veel gaan remmen. Ook terug gewoon met achterrem om dat probleem van ondersteuning die wegvalt of de fiets die begint te scooteren uit te lokken. Maar.... het komt niet terug, in tegendeel. De laatste tijd rijdt hij fantastisch. Dus nu weet ik het weer niet meer
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Laatste maand idem .... fouten op de controller .... batteij eruit 10' wachten. Soms geraak ik in het servicemenu. Waarden staan niet ok 115 - 455 -455. Terug kalibreren. Volgende rit hetzelfde. FM nog bezig met zijn verhuis ...
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
ocra

Ik heb tijd lang op mijn ST1x gehad dat in combinatie remmen en kracht op pedaal (als je bij verkeerslicht staat bijvoorbeeld) de calibratie in de war was en dat ik hem eigenlijk niet meer goed kreeg op dat moment vaak dag later. Nooit kunnen vinden waar het aan lag maar heb nu al maanden niet gehad.
Plaats reactie