Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 03 jun 2020, 21:15 Ik ben geen natuurkundige, ik ben Jip en Janneke :mrgreen:
Was geen verwijt naar jou, ik neem aan dat jij het gewoon vertaald hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou nee :oops: De meneer in het filmpje heeft het over "gewicht". Ik heb het vrij vertaald naar druk, omdat dat is wat we op onze pedalen zetten. Dat deed ik t.b.v. de leesbaarheid, maar het was misschien niet de meest handige move.

Ik denk wel dat de kern van zijn boodschap overeind blijft: er is meer "dinges" (druk, kracht, gewicht, weetikniet) nodig om een riem aan de gang te krijgen en in beweging te houden dan een ketting. Alleen is dat niet echt relevant voor ons, omdat wij ondersteuning krijgen van een stevige motor. De enige relevantie zit 'm in de vraag of dit gegeven substantieel drukt op de actieradius of niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 03 jun 2020, 23:46 Nou nee :oops: De meneer in het filmpje heeft het over "gewicht". Ik heb het vrij vertaald naar druk, omdat dat is wat we op onze pedalen zetten. Dat deed ik t.b.v. de leesbaarheid, maar het was misschien niet de meest handige move.


Ok, fair enough
Stromeur schreef: 03 jun 2020, 23:46 De enige relevantie zit 'm in de vraag of dit gegeven substantieel drukt op de actieradius of niet.
Dat, maar ook wat dit betekent voor hoe fijn de fiets rijdt. Het lijkt erop dat de riem iets uitgetrokken moet worden voordat hij iets gaat doen (de kracht die je zet moet ergens heen), waar een ketting de kracht een stuk eerder op het achterwiel overbrengt.

Bij optrekken in een zware versnelling geeft dit een vertraging in het systeem en vervolgens - omdat je dan inmiddels volle kracht levert - volledige ondersteuning. Wat jij dus omschreef als "fiets die onder je vandaan lijkt te trekken".
Dit hoeft geen probleem te zijn, je kunt immers bij stilstand schakelen, maar het zal zo'n gevoel ding zijn waarbij sommigen hun schouders ophalen en anderen het compleet niks vinden... De tijd zal het leren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Het is een interessante vergelijking, maar het zeg voor een SP met achterwielmotor helemaal niets. Daar is het de motor die het wiel aandrijft en je zou er dus in principe een aandrijflijn op kunnen zetten die helemaal niet kan draaien en dan gaat ie nog, zo lang er maar iets is wat de motor prikkelt om te gaan ondersteunen. Daardoor is scooteren ook mogelijk.
De wrijving is meer bepalend voor de workout die je krijgt. Dat is dan wel in combinatie met de sensor die de vertaling van jouw geleverde kracht naar de aansturing van de motor doorgeeft. Als die vertaling voor beide systemen gelijk zou zijn dan gaat er bij de riem inderdaad iets van de door de berijder geleverde kracht verloren, maar ik verwacht dat het effect daarvan op de actieradius verwaarloosbaar zal zijn.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 04 jun 2020, 07:31 Bij optrekken in een zware versnelling geeft dit een vertraging in het systeem en vervolgens - omdat je dan inmiddels volle kracht levert - volledige ondersteuning. Wat jij dus omschreef als "fiets die onder je vandaan lijkt te trekken".
Dit hoeft geen probleem te zijn, je kunt immers bij stilstand schakelen, maar het zal zo'n gevoel ding zijn waarbij sommigen hun schouders ophalen en anderen het compleet niks vinden... De tijd zal het leren.
Klinkt aannemelijk.

Ik ben er inmiddels aan gewend, zeker omdat terugschakelen met een PINION inderdaad vanuit stilstand kan (dat is fijn, echt ik zal het missen als ik de bike weer in moet leveren). Dus ik draai 'm terug naar zijn 4, trek op en hoep-hoep-hoep ik zit weer in de juiste versnelling. Ook de ondersteuningsstand even van 3 naar 2 zetten helpt (ik heb in 3 alles op max staan, dus het is ook nogal wat als de motor zich er ineens mee gaat bemoeien).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 01 jun 2020, 11:35 "Het comfort-stuur is ook voor de X Speed Pinion beschikbaar. Deze past gewoon op dit model en staat tevens ook op de Europese typegoedkeuringslijst voor de Klever X Speed. Wanneer men wenst het comfort-stuur op zijn X Speed te hebben dan zal de dealer deze ombouw verzorgen. Het comfort-stuur heeft een adviesprijs van €34,95."
Vandaag ontving ik een rectificatie van Klever:

"Graag willen we nog even terugkomen op onze uitspraak over het Comfort stuur op de X Speed Pinion.

Het klopt dat het stuur op de typegoedkeuring lijst staat, echter is het technische team van Klever nog niet helemaal tevreden over de positionering van de Pinion shifter in combinatie met het betreffende comfort stuur.

Natuurlijk werken we aan een optie om ook op de X Speed Pinion een comfortabele houding aan te kunnen bieden, al zal dat niet met het bestaande comfort stuur zijn. Excuus voor de verwarring."



Ik vermoed dat het net niet past met de bocht van het comfort stuur. Een "normale" Ergon GA3 handgreep is ca. 13cm lang. Een Ergon GA3 greep incl. PINION gripshifter is ca. 16,7cm lang. En dan moet je ook de remhendel ernaast nog kwijt. Waarschijnlijk is er een comfort stuur met iets langere stuur-einden nodig voor de X PINION.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Netjes van ze :bf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Voorlopig op het verlanglijstje : een grotere batterij en een geschikter stuur ... er is nog werk aan de winkel.

De komende dagen gaat het wat regenen ... benieuwd naar de banden !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 04 jun 2020, 21:00 De komende dagen gaat het wat regenen ... benieuwd naar de banden !
Yep, bandentest staat in de planning. Al ga ik wel een beetje mijn gemak houden in de bochten, want ik blijf graag heel en deze bike is niet mijn eigendom ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cadans

De Klever app heeft een cadansmeter. Sowieso super, en hiermee kan ik ook onderbouwen wat ik gevoelsmatig al had geconstateerd, namelijk dat ik de PINION C1.12 gearbox zowel in stappen als bereik (van de versnellingen dus) uitstekend bruikbaar vind op een Speed Pedelec voor commuter-gebruik.

12 versnellingen is genoeg voor een Speed Pedelec, maar dit staat of valt natuurlijk wel met het aantal in de praktijk bruikbare versnellingen, en met de stappen tussen de versnellingen onderling. De meeste Stromeraars gebruiken maar een stuk of 3 van de 10 of 11 beschikbare versnellingen op hun conventionele cassette + derailleur, sommigen zelfs maar eentje (de 11). En onlangs lazen we dat de kettinglijn van de ST3 niet eens geschikt is voor de grootste tandwielen. (Ik blijf dat trouwens wel een vreemd verhaal vinden).

Dat Stromeraars weinig van de beschikbare versnellingen gebruiken en velen (te) weinig schakelen heeft te maken met a: ons vlakke landschap, b: Stromer levert een MTB-cassette op een wegfiets en c: de motor ondersteunt dermate krachtig dat cadans een ondergeschikte rol is gaan spelen. (Al denken de knieën en drivetrain van iedereen die continu op de 11 trapt daar echt anders over, maar het is nu eenmaal de praktijk.)

Hoe zit dat dan met een PINION gearbox?

Hieronder de officiële gegevens van de PINION C1.12 zoals-ie op de Klever X-Speed PINION is gemonteerd. Met dank aan één van mijn collega beta-testers, die deze info bij Klever heeft opgevraagd:


Klever X Speed Pinion - C1.12 Pinion gearbox

Setting gears: 39T front - 22T rear

V - IR - A

1 - 0,55 - 0,97
2 - 0,64 - 1,13
3 - 0,76 - 1,35
4 - 0,89 - 1,58
5 - 1,05 - 1,86
6 - 1,23 - 2,18
7 - 1,45 - 2,57
8 - 1,72 - 3,04
9 - 2,04 - 3,61
10 - 2,38 - 4,21
11 - 2,78 - 4,92
12 - 3,33 - 5,89

Verklaring kolommen:

V = Versnelling Pinion
IR = Internal Ratio C1.12
A = aantal omwentelingen Achterwiel vs 1 rotatie trapas


Hieronder enkele gegevens die ik tijdens een testrit genoteerd heb van de cadansmeter in de Klever app. Ik moet daarbij vermelden dat zowel de snelheidsmeter als de cadansmeter in de app ontzettend nerveus reageren. Niet alleen achter de komma, maar ook ervoor. De gegevens verspringen zowat elke seconde en dat gaat echt van 45,2km/u naar 46,7km/u en dan ineens weer 44,3km/u etc. (Verbeterpuntje voor Klever.) Het viel niet mee om mijn snelheid en cadans enkele seconden lang strak te houden en het kan zijn dat mijn gegevens hierdoor iets vertekend zijn t.o.v. berekeningen.

Maar een een globaal en redelijk betrouwbaar beeld van wat je wegtrapt is zeker uit mijn data op te maken, omdat ik ter compensatie gekozen heb voor extra veel meetmomenten. Aan de hand hiervan kan iedereen die weet in welke cadans hij bij voorkeur rijdt bepalen of-ie de PINION C.1.12 bruikbaar vindt. Mocht iemand meer gegevens willen (over een specifieke gear, snelheid, cadans ratio), geef het even aan in dit topic en ik test het voor je.

Ik heb deze gegevens trouwens niet na de rit teruggelezen in de app; die mogelijkheid heeft de app niet. Dus ja, ik ben onderweg meer dan 20x gestopt om e.e.a. te noteren en half Friesland denkt nu dat ik met een X-Speed rondrij die continu in storing gaat :D

Verklaring van de kolommen:

Versnelling --- Cadans --- Snelheid

1 --- 80 --- 14 km/u
3 --- 80 --- 17 km/u
4 --- 80 --- 18 km/u
5 --- 80 --- 20 km/u
6 --- 80 --- 22,5 km/u
7 --- 80 --- 27,8 km/u
8 --- 80 --- 32 km/u
9 --- 80 --- 38,5 km/u
10 --- 80 --- 45 km/u

8 --- 90 --- 35 km/u

9 --- 83 --- 39 km/u
9 --- 85 --- 40 km/u
9 --- 90 --- 45 km/u
9 --- 100 --- 46 km/u
9 --- 112 --- 49 km/u
9 --- 114 --- 50 km/u

10 --- 90 --- 46,5 km/u
10 --- 93 --- 49 km/u
10 --- 96 --- 48 km/u

11 --- 70 --- 47 km/u
11 --- 77 --- 55 km/u (kanonne, dat deed wel even pijn zeg :shock: )

12 --- 60 --- 49 km/u


Samenvattend

De 9 is mijn favoriete versnelling op de X-Speed PINION. Ik rij het liefst met een cadans tussen 95 en 110, en zoals hierboven te zien is zoef ik dan heerlijk op maximale snelheid. Als alle omstandigheden mee zitten - flink windje in de rug, wegdek als een biljartlaken, geen drukte, geen stops - dan schakel ik door naar de 10, want dan is een cadans van net boven de 90 ook lekker.

Wanneer ik recreatief rijd en snelheid/inspanning boeit me niet, want ik wil gewoon een beetje peddelen en genieten van de omgeving, dan wil ik weleens met een cadans van rond de 80 rijden. Hierboven zie je de snelheden die je dan 80 in de verschillende versnellingen rijdt. (Ook leuk voor ritjes samen met mensen die geen SP hebben en minder hard gaan.)

Wat valt verder op: aan de bovenkant van de versnellingen (persoonlijk vind ik 9 en 10 perfect voor topsnelheid) hebben we nog 2 versnellingen over. Bij een regulier derailleur is dit onmogelijk, want kleiner dan de 11 wordt het niet. De PINION gaat dus verder, maar zoals je ziet moet je wel kneiterhard rijden om nog een beetje cadans te houden in de 11e en 12e versnelling. Kort boven de 50km/u op de display trap je tegen de begrenzer aan en hoger gaat het dan niet meer. Deze twee versnellingen zijn daarmee alleen geschikt voor afdalingen, anders gaan je knieën aan gort.

En dan aan de onderkant: wanneer ik hier een hellinkje van 17% pak om de Zeedijk op te komen, dan schakel ik terug naar de 3 en tuf zonder enige inspanning met 17km/u omhoog. Wil je een hogere cadans, dan heb je daaronder nog twee versnellingen over.


Conclusie

In de praktijk gebruik ik bij optrekken de 5 of 6, voor snelheidsopbouw schakel op via 7 en 8 en op topsnelheid blijf ik in de 9. Zit alles mee, dan ga ik lekker in de 10 rijden. Daarom omheen heeft de PINON C1.12 nog twee hogere versnellingen headroom voor afdalingen (en die versnellingen zijn veel zwaarder dan de 11 op een conventionele cassette), en vier lagere voor klimwerk.

Ik vind de range van deze gearbox zeer bruikbaar voor commuters. Kom je van de racefiets, wil je je SP op je ww-rit ook gebruiken voor trainingsdoeleinden en zijn voor jou de perfecte cadans, hartslag etc. extreem belangrijk, dan ben je waarschijnlijk wel beter af met een traditioneel derailleur en wegcassette, maar ik denk dat deze groep tot de minderheid behoort onder de SP rijders. Gewoon lekker op de SP naar je werk en in het weekend trainen op de racer kan ook altijd. Of hopen dat de C1.16 nog eens op een SP wordt gezet. Dat lijkt mij ook wel wat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie