Beterschap Emile.
Als je FM je Stromer niet wil ophalen en jij het niet kunt dan kan je dat vervoer ook laten regelen door je eigen verzekering. Dat staat in je polis
Vork van Stromer ST1 LE afgebroken
- JanR
- Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Beterschap Emile.Taxi driver schreef: ↑23 mei 2020, 15:58 Bijgaand een foto van de breuk. Ik begreep dat het zwarte gedeelte er op duidt dat dit een oude breuk is?
Er zijn veel luchtinsluitsels zichtbaar op de foto. Vaak wordt dit veroorzaakt door vervuiling in het materiaal. Elke holte is een verzwakking in het materiaal. Dit veroorzaakt haarscheurtjes met een vermoeiingsbreuk tot gevolg.
Laatst gewijzigd door JanR op 23 mei 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Hi all en Emile,
Allereerst beterschap en succes met de claim en reparatie of omruil voor een nieuwe Stromer.
Bij dit soort voorbeelden wordt ik heel nieuwsgierig, vooral omdat ik ook net 2 weken een ST1 heb. Op onderzoek uit dus. Ik heb het verdachte punt op mijn bike opgezocht. Valt mij op dat het tapered deel van de stuurbuis niet is gegoten of gevormd, maar is opgelast. Als ik de foto’s goed interpreteer is jouw stuurbuis precies boven het laswerk gebroken.
Hier een foto van ‘mijn’ stuurbuis juist boven de kroon.
Na de foto alle plekjes die je op foto ziet en de verkleuring boven het laswerk wat grondiger bekeken. Geen scheurtjes, maar dat zegt maar beperkt wat. De warmte-invloeden tijdens het lassen en de consequenties daarvan zijn met het blote oog niet vast te stellen.
Ik zal dit zelf een paar weekjes blijven volgen.
Over 2 weken de eerste beurt. Ook de FM dan maar even een oordeel laten geven.
Allereerst beterschap en succes met de claim en reparatie of omruil voor een nieuwe Stromer.
Bij dit soort voorbeelden wordt ik heel nieuwsgierig, vooral omdat ik ook net 2 weken een ST1 heb. Op onderzoek uit dus. Ik heb het verdachte punt op mijn bike opgezocht. Valt mij op dat het tapered deel van de stuurbuis niet is gegoten of gevormd, maar is opgelast. Als ik de foto’s goed interpreteer is jouw stuurbuis precies boven het laswerk gebroken.
Hier een foto van ‘mijn’ stuurbuis juist boven de kroon.
Na de foto alle plekjes die je op foto ziet en de verkleuring boven het laswerk wat grondiger bekeken. Geen scheurtjes, maar dat zegt maar beperkt wat. De warmte-invloeden tijdens het lassen en de consequenties daarvan zijn met het blote oog niet vast te stellen.
Ik zal dit zelf een paar weekjes blijven volgen.
Over 2 weken de eerste beurt. Ook de FM dan maar even een oordeel laten geven.
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Hier wordt ik wel een beetje droevig van, waarom niet gewoon een echte tappered stuurbuis maken.
Nu ik de foto van de breuk beter bekijk zie ik ook dat deze niet mooi rond is en dus ook wel eens opgelast kan zijn.
Dit kan ook wel eens hele ongewenste spanningen in het materiaal geven.
Nu ik de foto van de breuk beter bekijk zie ik ook dat deze niet mooi rond is en dus ook wel eens opgelast kan zijn.
Dit kan ook wel eens hele ongewenste spanningen in het materiaal geven.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 23 mei 2020, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Ik heb hier trouwens 2x een een st1x vork staan niet getapperd, maar daar is de kroon 1,5" en daar zit dan een 1 1/8 buis in geperst.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Oh? Nee dat is niet hoe de mijne was. Die was echt tapered uit één stuk. Mijn ST1 X is inmiddels verkocht, dus ik kan er geen foto meer van trekken. Ik had wel één van de allereerste modellen, uitgeleverd in april 2017.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
In ieder geval lijkt het meer bedoeld dan het aangelaste.
- JanR
- Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Dan zal de mijne ook een geperste buis hebben. Mijn St1x is model 2019.Edgecrusher schreef: ↑23 mei 2020, 22:58
Ik heb hier trouwens 2x een een st1x vork staan niet getapperd, maar daar is de kroon 1,5" en daar zit dan een 1 1/8 buis in geperst.
Goed geperst is beter dan een slecht gelast.
Een las van de buitenkant beoordelen is lastig. Hiervoor zijn te veel factoren van invloed op het lasresultaat. Algemeen kan gesteld worden dat aluminium na het lassen minder sterk is rondom de lasverbinding. Daarom worden er dikke lasrupsen en grotere wanddiktes gebruikt. Vergelijk: staal is naadloos te (laser)lassen met een uitstekende eindsterkte zelfs zonder materaal (lasdraad) toe te voegen.
Laatst gewijzigd door JanR op 23 mei 2020, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het lijkt er op basis van de eerste foto's op dat de stuurbuis van deze ST1 LE precies boven die las is afgebroken.
Kan die ST1 LE voorvork eigenlijk geperst zijn - zoals deze - met de lassen als "extra" of is zoiets ongebruikelijk?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Mee eens. Het ziet er niet uit. Dat je de tandjes van buis ziet betekent dat daar niet is gelast. De rest van de las krijgt dan meer krachten te verwerken.Supertjeduc schreef: ↑23 mei 2020, 23:25 Las al een jaar of 40 , zie aan de linker kant een gaatje , aan de rechter kant zie je de tandjes van de buis
Las is een beetje toonbaar gemaakt met een flex , je ziet alle maal bobbels aan de boven kant van de las
Ik snap niet welke ingenieur een las heeft bedacht op een plaats in een constructie waar de krachten, momenten en schokken van de vork het grootst zijn. Zulke zwaarbelaste onderdelen hoor je uit 1 stuk te maken.
Terug naar de foto en eigenaar van de vork: je bent dapper dat je daarmee verder durft te rijden. Zeker contact opnemen met je FM dat je het niet vertrouwt. Het voorbeeld van de gele ST1 zegt genoeg.
Ik ben geen lasser maar wel werktuigbouwer en ervaringsdeskundige met van alles bouwen, ook op op 2 wielen. Ervaring genoeg om te weten dat een slechte las en slechte voorbewerking Vroeg of laat leidt tot een ongeval.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv