Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

mrstrom

Denk dat bij een prijs van 8k dat wel meespeelt hoor.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mrstrom schreef: 15 mei 2020, 13:08 Denk dat bij een prijs van 8k dat wel meespeelt hoor.
Denk het niet hoor. Ik ga akkoord met Jeroen.
Als deze Klever super bedrijfszeker zou blijken te zijn, even goed en krachtig ondersteunt als de ST3, issuevrij blijkt en met die riem ook quasi onderhoudsvrij, (en in grote frammaat voor mij specifiek) dan ben ik er zeker van een meerderheid van de huidige stromerrijders (inclusief mezelf) een Klever als volgende aankoop doet.

Veel meer dan met de auto wil je niet langs de kans van de weg staan met pech in de koude/regen/wind. Veel minder dan de auto kan het je wat schelen hoe je woon werk fiets er uit ziet. Mooi meegenomen als hij er zoals een stromer uitziet, pech als dat niet zo is.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Persoonlijk zou ik geen 7k uitgeven aan een bike die ik lelijk vind. Maar ik ga ook geen 7k uitgeven aan een bike die ik prachtig vind, maar die niet naar behoren functioneert.

Waar iedereen op de schaal van functie en vorm zit, is persoonlijk. Al denk ik wel dat de grote meerderheid veel meer richting functie zal gaan, zolang een bike maar geen gedrocht is. En dat is deze Klever zeker niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik vind vorm wel belangrijk, maar aan een vervoermiddel voor woon-werk verkeer stel ik toch functie boven vorm. Al die technische hoogstandjes hoeven van mij eerlijk gezegd helemaal niet. Ik vind het veel belangrijker dat de SP het doet, het goed doet, het altijd doet en het liefst per keer heel lang blijft doen. Omdat ik vanaf mijn 16de jaar een enthousiast fietser ben, vind ik het niet erg om het onderhoud zelf te doen. Dat is voor mij een belangrijk onderdeel van het fietsplezier. Daarom ben ik allergisch voor piep- of kraakgeluiden.
Een Stromer vind ik mooi, maar een Klever ziet er helemaal niet zo slecht uit.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eerste indruk, deel 3

Vanavond heb ik een eerste ritje van 20km gedaan met mijn test-Klever X Speed Pinion. Wát een leuke bike is dit zeg!

Het ritje was Harlingen - Franeker (windkracht 4 in de rug) en weer terug naar Harlingen met windkracht 4 tegen. Dit is een deel van mijn vroegere ww-rit naar Leeuwarden en het is vooral rechtuit blazen in open veld. Er is geen enkele beschutting van bomen, bebouwing of wat dan ook. Aan de Friese noordwestkust ben je er altijd vrij snel achter wat een SP kan :)

Klever X Xpeed Pinion.jpg
Klever X Xpeed Pinion.jpg (5.15 MiB) 7211 keer bekeken
Klever X Xpeed Pinion2.jpg
Klever X Xpeed Pinion2.jpg (5.81 MiB) 7211 keer bekeken

De Klever X Speed heeft drie ondersteuningsstanden, waarbij je de kracht van de ondersteuning per stand in vijf stappen kunt bepalen. Dat is dan ook meteen de enige instelmogelijkheid, maar ik kan er wel wat mee. Ik heb alles voor nu volle bak gezet, omdat ik graag wil weten wat het uiterste is dat deze SP kan leveren.

Klever X Xpeed Pinion display.jpg
Klever X Xpeed Pinion display.jpg (3.57 MiB) 7211 keer bekeken

PS: Nog even over de display. Het is een keurig ding, en ik ben verwend met mijn OMNI C kleurendisplay, touch screen, verzonken in het frame, bladiebla. Maar dit knoppenbakje is me wat te jaren '90. (En ja, dat heb ik in 2017 ook over de grijs/zwart display van Stromer gezegd - Stenen Tijdperk noemde ik dat - maar die hebben de display sindsdien goed verbeterd.)

Is dit nou zo'n typische design-showstopper? Ben je mal, tuurlijk niet. Maar Klever leest mee, en lieve mensen van Klever: ik wil geen Pong spelen op een SP van 7k.

Die display zit trouwens ook in de weg als je je bike op z'n kop in de berm wil zetten om je band te plakken.

Klever X Xpeed Pinion display2.jpg
Klever X Xpeed Pinion display2.jpg (3.2 MiB) 7211 keer bekeken

Ondersteuning:

De eerste 10km met windkracht 4 in de rug: noem die Stromer-glimlach ook maar een Klever-grijns. Met twee vingers in de neus reed ik 49km/u op de teller. Er zal wel sprake zijn van de gebruikelijke afwijking naar boven (ik zal volgende keer een GPS mee laten lopen), maar sowieso: hard zat, makkelijk zat en het rijdt gewoon superlekker

De tweede 10km terug was dus met windkracht 4 tegen. Heel gebruikelijk hier en dan merk je goed dat de snelheid terugzakt. Afhankelijk van de gekozen versnelling (opschakelen zorgt voor meer ondersteuning, dat kennen we wel van SP's) en de hoeveelheid inspanning die ik wilde leveren liep dat van 37km/u (lekker peddelen), via 40km/u (gewoon doortrappen) naar 45km/u (stampen).

Resumé: in topsnelheid doet de Klever niet onder voor de huidige Stromers. De X Speed Pinion gaat echt moeiteloos naar 49km/u. Zodra de omstandigheden wat minder worden (wind, helling), zakt de snelheid aardig wat terug. In dat laatste opzicht legt de X Speed het af tegen de ST3/ST5 en ook tegen mijn ST2 S. Ik vind 'm wel krachtiger dan de nieuwe Stromer ST1. Trouwens: zodra je de beschutting van bebouwd gebied weer inrijdt: hoepla! De ondersteuning gaat weer als een malle.

De X Speed Pinion is trouwens voorzien van een Turbo-knop (vooraan de display, met het bliksemschichtje). Die moet je een extra steuntje geven bij b.v een helling. Uiteraard heb ik de Turbo geprobeerd toen ik al volle bak reed: niks te merken. Maar dat is ook niet raar. Het ging met 49km/u al hard zat. Met wind tegen terug ook gebruikt: ik merkte wel iets maar was niet mega onder de indruk. Het effect is vergelijkbaar met de Sport stand op de ST5: je voelt het wel, maar je raakt er niet ondersteboven van. De turbo knop zit voor mij trouwens niet goed bereikbaar; ik heb kleine handen en je moet de knop best stevig ingedrukt houden tijdens het rijden. Dus echt bruikbaar vind ik deze turbo feature niet.

Diezelfde knop kun je trouwens ook gebruiken als loop-hulp (4km/u) en om autonoom mee te rijden en dat is natuurlijk wel erg handig.

Klever X Xpeed Pinion turbo.jpg
Klever X Xpeed Pinion turbo.jpg (6.39 MiB) 7211 keer bekeken

Wegligging:

De wegligging van de X SPEED PINION is vergelijkbaar met de huidige Stromer vloot. Logisch; allemaal 27,5" wielen, allemaal motor achteraan en allemaal het gewicht van de accu onder je. Ook de X SPEED ligt als een huis op de weg.

Eerste indruk van de Schwalbe Super Moto-X: ja hoor, prima! Maargoed het was dan ook een zonnige, droge avond en ik heb vooral rechtuit gereden.

Ervaringen met bochtenwerk, regen e.d. volgt.


Verder:

De spiegel werd onder het stuur en naar buiten gericht geleverd. Dat is drie keer niks, mijn arm zit er pal voor. Ik zou 'm naar boven het stuur verplaatsen, of onderaan het stuur naar binnen gekeerd. Is vast zo opgelost.

Toeter: doet wat-ie moet doen. Alleen de bedieningsknop van de toeter onderaan de display is - net als de turbo knop - geen succes als je kleine handen hebt (zie de foto hierboven). Ik kan er, in tegenstelling tot de high beam knop die aan de remgreep is gemonteerd, niet in één keer bij. Dat vind ik super-irritant en in noodsituaties heb ik er niks aan, want dan wil ik mijn beide handen stevig om het stuur houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En dan nu, eindelijk, de aandrijving: een Pinion C1.12 gearbox met Gates riem.

Ik vind het geweldig, echt waar. De riem voelt aan als een topmerk fietsketting die nét goed op zijn net zo nieuwe cassette is ingereden en zijn eerste reinigings- en invetbehandeling heeft gehad. Maar dan nóg lekkerder :ba

20200515_181443[1].jpg
20200515_181443[1].jpg (9.88 MiB) 7173 keer bekeken

Deze Pinion is een 12-bak en schakelen doe je via een gripshifter (vergeten om een foto van te maken). Ik heb een beach cruiser met naafversnelling en gripshifter, dus dat ken ik wel. Deze draait wel wat zwaarder, dat is even wennen.

Voor wie geen flauw idee heeft wat al die poeha over een Pinion is: hieronder een kort filmpje over de werking. De bak in het filmpje zit op de Klever dus bij de trap-as:


VIMEO_ADMIN



Het schakelen met deze Pinion bak gaat supersoepel, nog lekkerder dan ik had verwacht.

In de Pinion zit een sectie met drie tandwielen, die elk vier schakelstappen voor hun rekening nemen. Als je schakelt tussen die vier stappen hoor en voel je nauwelijks iets. Schakel je op of neer richting het volgende tandwiel, dan geeft dit een licht kloinkje (eerder een gevoel dan een geluid trouwens), maar nog steeds minder dan de kloink-drivetrain op de nieuwe ST1 bijvoorbeeld, dus feitelijk mag het geen naam hebben.

Schakelen gaat spot-on en snel. Het Di2-systeem i.c.m. traditionele derailleur op mijn ST2 S is sneller, maar de Pinion doet in schakelsnelheid zeker niet onder voor een standaard a-merk derailleur met traditionele shifters. En je schakelt natuurlijk altijd raak. Naast geen onderhoud aan je ketting en cassette om de 500 a 1000km heb je ook niks geen gedoe meer met het afstellen van je derrie.

20200515_181412[1].jpg
20200515_181412[1].jpg (7.26 MiB) 7173 keer bekeken
20200515_181152[1].jpg
20200515_181152[1].jpg (7.7 MiB) 7173 keer bekeken

Dat we allemaal een onderhoudsarme riem willen, dat staat denk ik wel vast. Maar wat wel een interessant punt is, en dat is echt iets wat je zelf heel goed moet testen om te bepalen of zo'n dure Pinion iets voor jou is, dat zijn natuurlijk de intervallen. 12 versnellingen is genoeg voor een SP, maar het bereik is breed. Dat maakt de stappen in de voor ons bruikbare versnellingen groter dan in een cassette die we naar eigen wens kunnen aanpassen.

20200515_181516[1].jpg
20200515_181516[1].jpg (8.6 MiB) 7173 keer bekeken
20200513_201544.jpg
20200513_201544.jpg (4.22 MiB) 7173 keer bekeken

Ik zat vandaag met 46 a 49km/u het lekkerst in de 10, prima cadans. Dus de 11 en 12 had ik nog over, die heb ik nauwelijks gebruikt. Daaronder pakte ik vooral de 7, 8 en 9 bij tempowisselingen. Ik heb meer kilometers nodig om te kunnen bepalen of ik het zo goed vind, maar ik denk het wel.


Ik denk echter ook dat mensen met serieuze ervaring op de racefiets, en voor wie een juiste cadans essentieel is, zelf grondig moeten testen of de intervallen klein genoeg zijn in het bereik waarin ze fietsen. Mensen uit deze wereld, die draaien hun hand toch al niet om voor een beetje onderhoud en afstelwerk aan hun drive-train en daar krijg je voor terug dat je je kransjes zelf kunt kiezen.

Maar mensen die recht uit de auto of het OV op deze Klever X Speed Pinion stappen en die de SP gevoelsmatig beschouwen als vervanger voor de auto in plaats van een fiets, die gaan gegarandeerd om voor dit systeem. Dat is wat mij betreft nu al een no brainer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

mrstrom schreef: 15 mei 2020, 13:08 Denk dat bij een prijs van 8k dat wel meespeelt hoor.
Bij mij niet.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Uitgebreide review, dank!
Ik hoop dat Ze ooit ook de Pinon 18 gaan leveren. Ik heb op de Bulls de cassette laten vervangen naar een 11-12-13-14-15-16 enz. Dat vind ik herlijk. Precies mijn eigen cadans kiezen. Ik vind op mijn andere fiets (zonder motor) zelfs de stapjes van de Rohloff (14 versnellingen) af en toe al te groot...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Door schade en schande en vooral veel schade (oftewel storingen de afgelopen 2 jaar) :bh: Ben ik er inmiddels wel achter dat functie en betrouwbaarheid voor mij persoonlijk het belangrijkste zijn. Hoe de fiets er dan uitziet kan me eigenlijk weinig schelen, heb al te vaak met een sp langs de weg gestaan die het niet deed.
Valt me gelukkig mee de 1e indruk van de pinion icm de gates riem.....thanks voor de review hierover Stromeur.
Toch maar eens proberen om ook een proefrit te versieren als deze geleverd gaan worden.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Gaaf zo’n Pinion met Carbon Drive. Die grotere stappen spreken mij wel aan. Ik rijd prima met de standaard cassette op de ST3

Kan je zelf elke 10000 km de olie verversen en wat kost dat?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie