Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Lomito

Stromeur schreef: 06 nov 2017, 19:29 Heb je gezien welke banden ze standaard bij deze bike leveren?

De door velen (m.i. onterecht) zo verfoeide Schwalbe Big Bens.
- banden Schwalbe Super Moto X27 5x2.4" zonder reflectiestrip
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit ging even over die Trefecta URB Speed Pedelec. Daar zitten standaard de Big Bens op, optioneel zijn er andere banden mogelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

De winkel waar ik mijn Stromer kocht is sinds een aantal weken ook KLEVER verdeler, Hij is overtuigd dat dit concurrentie zal zijn voor Stromer, vooral als deze leverbaar zal zijn met sterkere batterij. Ik heb er nog geen enkele op de weg gezien.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Dreiky schreef: 06 nov 2017, 21:59 De winkel waar ik mijn Stromer kocht is sinds een aantal weken ook KLEVER verdeler, Hij is overtuigd dat dit concurrentie zal zijn voor Stromer, vooral als deze leverbaar zal zijn met sterkere batterij. Ik heb er nog geen enkele op de weg gezien.
De Klever X is verkrijgbaar in vier verschillende types, namelijk de Klever X Commuter(25km/u), de X Raw(25km/u), de X Limited(25km/u) en de X Speed(45km/u). Deze X-serie is nog maar pas gelanceerd (Maart 2017) , om dan nog de weg naar de verschillende dealers te vinden. Dus er zijn er inderdaad nog maar weinig van in omloop.

Vanaf 2018 wordt de X-lijn uitgebreid met de X Power, X Comfort en X Speed Limited, in totaal 6 modellen http://www.klever-mobility.com/klever-e-bikes/x-range/

Hij is al eens vergeleken met o.a. de ST1 Platinum die 82% kreeg, de ST2s die 73% kreeg (omwille van de prijs) terwijl de Klever X-speed een 89% kreeg
http://elektrischefietstest.nl/fietsen/stromer-st1/
http://elektrischefietstest.nl/fietsen/stromer-st2-s/
http://elektrischefietstest.nl/fietsen/klever-x-speed/


Dit is natuurlijk ook maar de mening van een aantal mensen, dus misschien niet echt objectief te noemen.

De Klever X is ook reeds (net zoals Stromer eerder)
Genomineerd E-bike vh Jaar 2017 (X Commuter); iF design award 2017 (X Raw); REDDOT design award 2017 (X Raw); ExtraEnergy Lifestyle award 2017 (X Speed)

Ze zijn dus beiden al in de prijzen gevallen
De St2s als "bestes Business Pedelec“
De Klever Speed X als "bestes Lifestyle Pedelec“
http://www.e-bikeinfo.de/e-bike-test-un ... award-2017
Bijlagen
tabelKleverX.pdf
(338.64 KiB) 170 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 07 nov 2017, 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Lomito

Dreiky schreef: 06 nov 2017, 21:59 De winkel waar ik mijn Stromer kocht is sinds een aantal weken ook KLEVER verdeler, Hij is overtuigd dat dit concurrentie zal zijn voor Stromer, vooral als deze leverbaar zal zijn met sterkere batterij. Ik heb er nog geen enkele op de weg gezien.
Jouw dealer heeft gelijk, de Klever X Speed met accu-upgrade is een regelrechte concurrent voor zowel de ST1x als de ST2 vanwege de sterkere motor en de geveerde voorvork.

ST1x met 814 Wh kost in 2018 € 5.650, doe daar een geveerde voorvork bij (700) en je zit op € 6.350. Heb je een 500 Watt 35 Nm motor.
ST2 met 814 Wh kost in 2018 € 6.500, met geveerde voorvork € 7.200. Heb je een 500 Watt 40 Nm motor.
Klever X Speed met 850 Wh kost in 2018 € 5.200 inclusief geveerde voorvork. Heb je een 600 Wat 41 Nm motor.

Eerder heb ik al eens geschreven dat het verschil tussen de Cyro 35 Nm van de ST1x en de Syno 40 Nm van de ST2(s) een serieus verschil maakt qua fietsbeleving, met die 35 Nm haal je de 45 km/uur nauwelijks en is het flink harken terwijl met de 40 Nm die snelheid vrij gemakkelijk te halen en vol te houden is. Mijn korte kennismaking vandaag met de X Speed heeft mij een fiets laten voelen die als een ST2 rijdt... dat is best een ontdekking!
Laatst gewijzigd door Lomito op 07 nov 2017, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het probleem met dit soort specs is dat fabrikanten nogal eens de neiging hebben om de cijfers wat op te leuken. Het verschil tussen de twee motoren van één fabrikant (CYRO/SYNO) is voelbaar, want dat moet wel. De fabrikant moet immers aan ons duidelijk maken dat het verschil in prijs ergens vandaan komt. Zet Lomito met zijn ST2 S op een ST1 X en hij snapt direct waarom-ie daar bijna het dubbele voor heeft betaald. En zo moet het, het zou heel erg pijnlijk zijn als dat niet zijn ervaring was geweest.

De specificaties van ene andere fabrikant kun je eigenlijk nooit één op één langs de specs van een andere leggen. Meten = weten. En bij gebrek aan meten: proefrijden, en dan nog kunnen allerlei omstandigheden de uitkomst beïnvloeden. Ik ben desalniettemin ontzettend benieuwd naar de duurtest waarin de ST1 X en de X Speed worden vergeleken. (Zeer funny ook dat in allebei de namen een "X" zit.) Lomito is een zeer ervaren ST2 S rijder, die ook de ST1 X heeft mogen proeven, en hij lijkt me ook niet het type dat op een roze wolk fietst die de uitkomst beïnvloedt, tenzij het een ritje vanaf de Hemel is.

Ik ben verder erg benieuwd wat Stromer met de aansturing van de motor gaat doen als blijkt dat concurrenten dichterbij komen, aangezien wij met z'n allen het vermoeden hebben dat deze softwarematig nog wel wat meer kan. (Wat we ook terugzien bij de Stromer ST5.) Mogelijk beperkt Stromer de motor ook t.b.v. de actieradius. Ik ben benieuwd wanneer er een grotere accu komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

En daarom ook een test met de ST1x als direct vergelijkingsmateriaal, samen oprijden en kijken wie de accu als eerste leeg rijdt. Met name het stroomverbruik van de X Speed kan nog een leuke verrassing worden, ik ga uit van een 15 Wh/km op basis van de 600Watt/41Nm motor en het 14,8 Wh/km verbruik van mijn 500 Watt/40Nm Es. Maar dat kan dus veel hoger of mogelijk zelfs lager uitpakken... spannend!!!
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Stromeur schreef: 07 nov 2017, 00:05 Ik ben verder erg benieuwd wat Stromer met de aansturing van de motor gaat doen als blijkt dat concurrenten dichterbij komen, aangezien wij met z'n allen het vermoeden hebben dat deze softwarematig nog wel wat meer kan. (Wat we ook terugzien bij de Stromer ST5.) Mogelijk beperkt Stromer de motor ook t.b.v. de actieradius. Ik ben benieuwd wanneer er een grotere accu komt.
"Competition is not only the basis of protection to the consumer, but is the incentive to progress."
Herbert_Hoover.jpg
Herbert_Hoover.jpg (4.31 KiB) 12993 keer bekeken
Herbert Hoover
Amerikaans 31ste president 1874-1964


"Concurrentie is niet alleen de basis van de bescherming van de consument, maar is de prikkel om vooruitgang te boeken."
Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 07 nov 2017, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 07 nov 2017, 00:16 En daarom ook een test met de ST1x als direct vergelijkingsmateriaal, samen oprijden en kijken wie de accu als eerste leeg rijdt.
Ik zou in dit verhaal wel het gewicht van de berijder meenemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ziggymiep schreef: 07 nov 2017, 00:16 "Concurrentie is niet alleen de basis van de bescherming van de consument, maar is de prikkel om vooruitgang te boeken."
Dat is ook mijn gedachte, een gezonde concurrentie prikkelt de marktpartijen om net even beter te presteren dan de ander. Stromer zal aan de bak moeten om de positie als marktleider te behouden. Klever kan met de X Speed een echte aanval doen op de alleenheerschappij van Stromer.
Naast de voordelen voor ons als consument (betere producten voor lagere prijs) is het ook geweldig om die strijd te volgen. En met zo'n vergelijkingstest een steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van de speed pedelec.
Plaats reactie