Wie rijdt er met platen?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker, nouja bijna. Ik had zeil en spier verkeerd om. Excuus. Komt doordat ik in Harlingen met mijn kajak dus voorrang heb op de plezierjachtjes - wat schokkend veel pensionados helaas niet weten - en dat er binnen de stad niet gezeild wordt, dus ik heb maar 2/3 onthouden.

Zie b.v.:

https://www.motorboot.com/voorrang/
Op ruim water, zonder dat er iemand zoveel mogelijk stuurboordwal aanhoudt, gelden de voorrangsregels:

1. Schepen groter dan 20 meter (dit is bijna altijd beroepsvaart);
2. Zeilschepen kleiner dan 20 meter;
3. Spierkracht voortbewogen schepen kleiner dan 20 meter (bv. kano’s, waterfietsen);
4. Motorschepen kleiner dan 20 meter.

Kleine motorschepen moeten dus voorrang verlenen aan spierkracht aangedreven schepen en zeilschepen. Met andere woorden: zeil gaat voor spier, spier gaat voor motor.
Zoiets als de <20m regel zou ik graag doortrekken naar de <50km/u wegen. Het idee dat vooral dat relatief klein en motoraangedreven (auto's, motoren, brommers, snorfietsen e.d.) op langzame wegen de minste prio krijgt in de doorstroming spreekt me wel aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stromeur schreef: 17 apr 2020, 00:06 Ik zeg al jaren dat we hierin een voorbeeld moeten nemen aan de scheepvaart. Daar gaat spierkracht voor windkracht en windkracht voor motorkracht. Zo zou het op wegen met een max. snelheid van 50km/u en lager ook moeten zijn.
Volgens mij (en HISWA) was het zo: Kleine schepen moeten voorrang verlenen aan grote schepen, passagiersschepen, veerponten en sleepboten. Beroepsvaart gaat voor pleziervaart. Van stuurboordwal gaat voor, Zeilboten hebben voorrang daarna kano's en roeiboten.Voor motorbootvaarders: rechts gaat voor. Voor zeilers:degene met het zeil aan bakboord gaat voor.
Eigen gemaakte wedstrijdregel: wie het hardst schreeuwt en niet protesteert gaat altijd voor.......of je tegenstander moet op ramkoers liggen :aq
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik vind dit watersportforum ook wel leerzaam
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waar het me vooral om ging, is dat op het water ook de aandrijfvorm - in bepaalde situaties - van invloed is op wie er voorrang heeft, in plaats van alleen "rechts gaat voor".

Ik zou willen dat dit op de weg ook gebeurt. Nu wordt de SP beschouwd als brommer, terwijl het dat niet is. Spierkracht speelt wel een essentiële rol in de aandrijving en dat geeft nu in bepaalde situaties (er wordt >50km/u gereden, je moet "assertief" mee met het verkeer, als je moe bent ga ja trager, accu kan leeg raken, niet iedereen wil of kan 45km/u etc. etc.) problemen, omdat we niet de mogelijkheid hebben om ons ook als brommer te gedragen (gas op die lollie).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik snap ‘m wel. Ik rijd in Hoorn noord steevast op de rijbaan omdat dat zo is bedacht. Zaterdag ben ik weer eens gestopt op de rijbaan. Het ANWB koppel in hun Picantootje probeerde mij aan de kant te toeteren. Wat zal er toch aan de hand zijn denk ik dan. Ik vraag dan vriendelijk of ik ze kan helpen. Postduif 1 gebaarde wild dat ik op het fietspad moet rijden. Ik zei dat ik een speedpedelec berijd en daar niet mag rijden. Ik moet op de rijbaan anders riskeer ik een bekeuring. Postduif 2 bleef maar vragen waarom? Waarom? Ik ben er dan klaar mee en antwoord dan dat de wetgever dit zo heeft bedacht en ik mij daar aan hoor te houden. Afsluiten met “einde bericht”. En daarna stap ik weer snel op. Als je met paard en wagen dan sukkelt met 5 km/uur is er niets aan de hand, op de SP met 35 km/uur dan wel.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 22 apr 2020, 00:00 Ik snap ‘m wel. Ik rijd in Hoorn noord steevast op de rijbaan omdat dat zo is bedacht. Zaterdag ben ik weer eens gestopt op de rijbaan. Het ANWB koppel in hun Picantootje probeerde mij aan de kant te toeteren. Wat zal er toch aan de hand zijn denk ik dan. Ik vraag dan vriendelijk of ik ze kan helpen. Postduif 1 gebaarde wild dat ik op het fietspad moet rijden. Ik zei dat ik een speedpedelec berijd en daar niet mag rijden. Ik moet op de rijbaan anders riskeer ik een bekeuring. Postduif 2 bleef maar vragen waarom? Waarom? Ik ben er dan klaar mee en antwoord dan dat de wetgever dit zo heeft bedacht en ik mij daar aan hoor te houden. Afsluiten met “einde bericht”. En daarna stap ik weer snel op. Als je met paard en wagen dan sukkelt met 5 km/uur is er niets aan de hand, op de SP met 35 km/uur dan wel.
Klopt, zelfs die vette Schwanz van de blauwe brigade heeft mee een keer bij de stoomtram via de dakmegafoon een paar keer "naar het fietspad jij" toegeschreeuwd. ik was er helemaal klaar mee en ben direct even naar het bureau gereden voor een goed gesprek......werd uiteindelijk afgedaan als "er veranderd ook zo veel" Fail Noord Holland Nooit.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Het is oerstom om niet met platen te rijden. Juridisch gaat alles mis met je als je wat overkomt of je iemand aanrijdt. Wat is er moeilijk aan netjes rijden en premie betalen?
Denk nog eens goed na.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
propje
Pro
Pro
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2020, 11:31
Locatie: weet ik veel
Merk SP: ST7
Km-stand: 0

Je kan je plaat ook in je fietstas proppen.
Ja hij er echt net afgevallen. Gelukkig hoorde ik het.
Zo rijden ze hier ook motor.
Kenteken plaat bekrast van zogenaamde val en dan maar lkr rond blazen.
Tis niet altijd makkelijk je aan de wet te houden.
En als je daarvoir gestraft wordt heb je dat te slikken.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

echt....? werkelijk... waarom zou je zonder plaat gaan rijden. Plaat voor je kop ofzo... Hou je gewoon aan de regels. Als je zonder plaat of op het fietspad gaat rijden waar het niet mag ben je wat mij betreft het reclamebord dat zegt verbied de sp per direct. Hoe vaak ik niet op feestjes hoor dat die sp's zo ontzettend gevaarlijk zijn op het fietspad. Na doorvragen blijkt dan dat het inderdaad dat het gaat om een sp op een fietspad waar ze niet mogen rijden. Daarna worden alle sp's op 1 bult gegooid.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
propje
Pro
Pro
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2020, 11:31
Locatie: weet ik veel
Merk SP: ST7
Km-stand: 0

We gaan het toch niet persoonlijk maken hiero?
Plaat voor je kop. :shock:
Mag aannemen dat dit niet op mijn persoontje is bedoeld?
Ik beschrijf dit als voorbeeld dat motorrijders ook zo rijden.
Ik rij gewoon met platen op m.n motoren.
Plaats reactie