Nieuwe ST1x, ontevreden over accu/verbruik

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Malvern schreef: 03 apr 2020, 11:37 hanks voor de input; maar wat ik niet zo goed snap is dat het dus nodig is om de fabrieksinstellingen aan te passen om aan de fabrieksopgave actieradius te komen. Ik heb heel de rit in stand 2 gefietst in normale omstandigheden, dus dan valt het me tegen als ik niet eens de ondergrens van de opgegeven actieradius haal (50-150km voor de 814 accu).
Hier ben ik het helemaal met je eens. Wij kunnen alles zeggen over je gewicht, de wind, optrekken etc. Maar stromer hield hier ook rekening mee, vandaar dat die opgegeven radius zo ver uit elkaar ligt (de marge is dubbel zo groot als het minimum aantal kilometers bijgod!!). Het klopt in elk geval dat je bij een nieuwe batterij altijd de ondergrens moet kunnen behalen ook al zet je de boel op 3 en sensor op maximaal (wat jij zelfs niet eens gedaan hebt. Ik rijd enkel in noodgeval in 2 omdat dat in mijn ogen echt niet prettig rijdt en niet goed vooruit geraakt, maar als ik in 2 rijd dan is mijn verbruik echt drastisch lager, dus dan moet je veel verder komen dan die 50km).

Anders ga je naar je FM en laat je de accu uitlezen (dit kan je niet meer zelf via je omni).

Ik moet wel zeggen (stromeur zei het al) dat ik ook het gevoel had dat mijn accu de eerste ritten sneller leeg was (totaal niet zo extreem als bij jou) maar ik zou hem toch eerst een 5 tal laadcyclussen laten doorgaan voor je ermee naar de FM gaat.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Malvern schreef: 03 apr 2020, 11:37
FreddyH schreef: 02 apr 2020, 14:48 Jouw elektrische aandrijfsysteem heeft een bepaald rendement (bij hoge snelheden zo rond de 85%, bij lagere snelheden fors minder). Het is dus nogal afhankelijk of je vóór of na dat verlies meet.
Is het rendement bij lagere snelheden minder? Waarom wordt het rendement van de accu beinvloed door de snelheid?
Dat is niet zo, vandaar dat ik dat niet schreef.
Ik vroeg me af welk getal op de OMNI getoond wordt...

Wat belangrijk is: hoeveel km kan jij nu met ongunstige omstandigheden halen met jouw batterij. Hoeveel Wh/km dat is of wat de OMNI daarbij aangeeft is niet zo relevant. Tenzij jij onverklaarbaar minder ver komt dan anderen, maar dat lijkt me tot nu toe niet van toepassing.

Dat je de minimale range niet haalt? Goh. Die minimale range komt uit een Excel sheet, met als input weinig realistische omstandigheden. Dat is bij auto's ook zo: informatie waar je precies niks aan hebt. Je kunt namelijk helemaal niet spreken van een minimale range, dat is namelijk extreem afhankelijk van windrichting, temperatuur, hoe rechtop je zit, hoe zwaar je bent, welke banden je hebt en wat voor druk daarin zit, hoe vaak je op jouw route moet stoppen, hoe strak of los je kleding zit, ...
Als de omstandigheden echt serieus tegenzitten dan haal je op jouw fiets maar 30-35 km of zo... De vraag is: onder welke extreme situaties fiets jij nog en hoe ver kom jij dan. Op basis van dat getal kan je gaan uitrekenen of je jouw gewenste afstand nog met dezelfde ondersteuning haalt als je accu minder wordt. Maar als je 40 km enkele reis hebt dan vind ik persoonlijk de 814 Wh accu geen verstandige keuze.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 03 apr 2020, 14:03 Het klopt in elk geval dat je bij een nieuwe batterij altijd de ondergrens moet kunnen behalen ook al zet je de boel op 3 en sensor op maximaal
Natuurlijk niet! Die ondergrens is bedacht in een bepaald scenario. Bijvoorbeeld: iemand van 60kg, 1,7m lang, op een klein frame, geen tassen, met windneutraal weer, 20 graden Celsius, ...

Als jij onder andere omstandigheden fietst haal je andere resultaten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Goh, 15w per km lijkt me normaal. Dus met een rekensommetje, 40km x 15 = 600W. Veel reserve met de 800W accu heb je dus niet op stand 3.
Als je dan weet je de accu het langst zal meegaan bij gebruik tussen 20 en 80%, ... wind en koude een flinke invloed hebben.. plus de sleet.
Is ook de reden dat ik met 60km/dag (heen + terug)bijlaad op het werk, en probeer op 80% lading te stoppen, en ook de upgrade naar de grootste accu genomen heb.
peeters
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
Locatie: Wechelderzande
Merk SP: stromer st5 le
Km-stand: 6600

Waarom geen fiets met blauwe batterij gekocht .Als het nu al niet lukt dan gaat dat binnenkort nog slechter gaan .Bij mij ging dat de eerste 9 maanden goed 75 km rijden en thuis komen en nog 15 km op de omni .Nu na 1.5 jaar kom ik op het werk en heb ik nog 12 km over dus mijn fiets verbruikt veel meer zeker met tegenwind kou weer .Batterij laten testen en die was inorde.
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik verwacht dat het binnenkort juist veel beter zal gaan omdat:
- de buitentemperatuur omhoog gaat,
- de harde wind weer een zeldzaamheid gaat zijn (herfst- en winterstorm gaan we niet meer zoveel meemaken),
- je spieren door het warmere weer eerder opgewarmd zullen zijn,
- je zomerbanden beter zullen rollen dan je winterbanden,
- je wellicht met strakkere kleding op de Stromer zal zitten,
- je Stromer minder gewicht te versjouwen heeft.

Ik verwacht dat bij het dalen van de temperatuur onder de 5 graden Celcius en de toenemende harde wind, de uitdaging zal gaan toenemen. Laten we zeggen dus ongeveer vanaf eind november 2020.

Wil je die uitdaging voor zijn, misschien dan toch een inruil van de accu overwegen: van 814 Wh naar 983 Wh.
Witte ST3 van maart 2019
peeters
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
Locatie: Wechelderzande
Merk SP: stromer st5 le
Km-stand: 6600

of hij rijd enkel in de zomer :bj
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
peeters
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
Locatie: Wechelderzande
Merk SP: stromer st5 le
Km-stand: 6600

Ik hoop dat mijn verbruik gaat zakken gisteren zag ik dat een rembloktje tegen mijn schijf kwam remklauw bijgeregelt .
Bijlagen
20200404_145656.jpg
20200404_145656.jpg (1.88 MiB) 2833 keer bekeken
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Had ik ook last van.
Periodiek je Stromer wat aandacht geven, kan geen kwaad.
Het zijn vaak klusjes van 1 - 10 minuutjes werk.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik ken geen enkele fiets die meer aandacht vraagt dan een Stromer.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie