Zo wat van alles ..... om gek van te worden.

Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Zoals vele fietsliefhebbers is deze C-tijd voor mij en men gezin een uitgelezen moment om de tijd op een gezonde manier te doden. Zo ook vandaag trokken we er met de fietskar (aan de E-bike van men echtgenote) met twee kids op uit.
Helaas deden er zich ook vandaag weer een aantal problemen voor (in diverse rubrieken in dit forum gemeld) die me bij de vraag brengt of ze met elkaar te maken hebben, of het gevolg zijn van één oorzaak. Ik geef ze nog even mee:

1. De afgelopen weken verliep de ondersteuning enkele dagen normaal. Maar de meeste dagen haperde de ondersteuning niet alleen, het leek soms wel of ik aan het fietsen ben met een lichte rem op. Met andere woorden, voluit trappen in ondersteuning 3, en bijna niet vooruitgaan omdat het lijkt of dat er geremd wordt. Dit doet zich voor, soms na het remmen, maar even goed tijdens een constante snelheid. Plots lijkt het alsof er geremd wordt. Als ik thuis vertrek is er niets aan de hand, maar plots ergen onderweg begint het probleem zich voor te doen. Het blijft dan ook aanwezig tot ik thuis kom, en de batterij uitneem om ze binnen op kamertemperatuur op te laden. Totaal geen idee wat dit probleem triggert. 
Dit probleem doet zich voor sinds dat de FM een nieuwe motor had gemonteerd naar aanleiding van een gebroken achteras. 
Het zijn bovendien identiek dezelfde problemen die ik ondervond met men eerste ST3 (die dankzij men FM door Stromer werd omgeruild) en vraag me daarom af of de gemonteerde motor niet van dezelfde probleemreeks zou kunnen zijn.
2. Tijdens de rit vandaag merkte ik zoals de afgelopen weken dat het OMNI scherm enkele seconden uitviel. Slechts één keer gemerkt vandaag, maar je kan dan ook maar heel sporadisch naar het OMNI scherm kijken tijdens het rijden.
3. Tijdens het fietsen voelde ik regelmatig een knik bij elke draaibeweging tijdens het trappen. Met ook telkens een tikkend geluid. Slijtage aan de cassette en ketting kunnen niet de oorzaak zijn omdat ik nog maar net nieuwe tandwielen en ketting liet aanbrengen bij men FM.
4. Na 33 km stond men batterijcapaciteit nog op 92% (foto). Thuisgekomen op 41 km stond ie nog steeds op 92% batterijcapaciteit (foto).

En tot overmaat van ramp is men FM (waar ik overigens zeer tevreden van ben) volledig dicht naar aanleiding van de lockdown. Zucht ..... diepe zucht .....
Bijlagen
6B2DB26E-C589-4715-9AA4-AB7A9C35F8DF.jpeg
6B2DB26E-C589-4715-9AA4-AB7A9C35F8DF.jpeg (27.34 KiB) 4278 keer bekeken
E4EE6B6B-3A4C-47BA-891C-ACBA3516EC4D.jpeg
E4EE6B6B-3A4C-47BA-891C-ACBA3516EC4D.jpeg (28.86 KiB) 4278 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hage op 26 mar 2020, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Haperende ondersteuning wordt in de regel niet veroorzaakt door de motor, maar door de TMM-sensor. Wat dit probleem betreft zou ik zeggen: trapsensor kalibreren en controleren of de achterwiel-as met het juiste moment is aangedraaid. (Accu opladen heeft hier niks mee te maken. Accu uitnemen en terugplaatsen - wat je bij de accu uit te Stromer laden natuurlijk ook doet - is een soort "reset" en helpt daarom waarschijnlijk.)

Onjuiste weergave van de resterende accu-capaciteit en uitvallen van het OMNI scherm: geen idee. Misschien dat de controller niet lekker werkt. Het is in elk geval niet goed en dit moet door een specialist worden nagekeken.

Dus je FM is helemaal dicht? Ook geen ondersteuning per telefoon of e-mail? Ik denk namelijk dat je Stromer moet worden uitgelezen, en juist dat kan prima op afstand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Dankjewel voor het advies, Stromeur.
Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik telkens de kuren met de ondersteuning beginnen, ik regelmatig kalibreer in de (ijdele) hoop dat het misschien toch iets oplost. Tevergeefs echter.
Wat het achterwiel/de achteras betreft. Ik ben enkele dagen na het wisselen van motor met deze problemen naar de FM gegaan. Hij heeft dan (en da’s ongeveer twee weken geleden) de achteras/wiel nog eens zorgvuldig op 25 Nm aangezet ervan uitgaande dat de problemen opgelost zouden zijn. Maar dat was net voor de lock down.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan wordt dit er echt eentje voor je dealer. Doen ze niks meer aan service? Ook niet per telefoon of e-mail?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

Ik heb ook het probleem gehad van heel onregelmatige ondersteuning. Ook heel dikwijls gekalibreerd, maar hielp niet echt. Dan via de app de trapsensor is veranderd. Toen was het een paar ritten goed. Maar nadien werd het erger en erger. Opt laatste kon ik nog maar ongeveer 35km/h rijden met hard trappen. Bij effe heel hard trappen ging hij dan weer iets harder. Naar mijn FM geweest, hij heeft de sensor gedemonteerd en volledig proper gemaakt. Sindsdien rijd hij terug perfect.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dan dat het demonteren en weer opnieuw vastzetten het probleem opgelost heeft, schoonmaken heeft volgens de fabrikant geen invloed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

FreddyH schreef: 27 mar 2020, 09:34 Ik denk dan dat het demonteren en weer opnieuw vastzetten het probleem opgelost heeft, schoonmaken heeft volgens de fabrikant geen invloed.
Dat word inderdaad gezegd. Maar was toch degelijk het schoon maken. Er werden blijkbaar heel veel sensors vervangen terwijl dit niet nodig was
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je hebt eerst alleen de sensor losgehaald en daarna weer vast gezet en dat loste het probleem niet op?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

FreddyH schreef: 27 mar 2020, 12:57 Je hebt eerst alleen de sensor losgehaald en daarna weer vast gezet en dat loste het probleem niet op?
de fietsenmaker heeft het gedaan. Tijd erna was de beschermtape wat losgekomen. Toen was de ondersteuning weer beetje onregelmatig. Wel niet zo fel. Toen heb ik de tape eraf gedaan, sensor proper geblazen met compressor en opnieuw tape geplakt. Was terug in orde en erna geen problemen meer gehad.
Volgens mijn FM deed het probleem zich elke keer voor als de tape gelost was waardoor de sensor vuil was
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Interessant. De praktijk is dan anders dan wat de fabrikant zelf over zijn sensor aangeeft... Zou ik aan ze terugkoppelen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie