Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ai, sterkte Tijser! Winterbanden zijn inderdaad een goed idee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
suzuki1200
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2017, 14:29
Locatie: sint-job-in-'t-goor

Ook gisteren mijn eerste ongeval.

Ik stond stil om voorrang van rechts te verlenen. De automobilist had mij echter niet zien staan, nam bocht te kort en reed recht op de fiets. Gelukkig had ik het wat zien aankomen zodat ik geen eigen schade heb. Van de Stromer zelf is op eerste zicht alleen het voorwiel volledig kapot. Verzekering zal alles wel oplossen neem ik aan.

Zaterdag binnen doen voor controle en bestek en dan kan ik hopelijk snel weer met de fiets op pad.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

thijser schreef: 08 feb 2020, 11:00
Ik ga me nu toch maar een beetje verdiepen in winterbanden denk ik.
Winterbanden maken net als bij de auto een ongelofelijk verschil. Ik ben al twee keer uitgegeleden met continental winters en na nog geen halve meter voelde ik de grip terugkeren en kon ik de fiets recht houden. Zonder de winterbanden lag ik er die twee keer zeker.
De kostprijs ervan is een fractie van de schade die je aan je fiets kan oplopen, en verder slijten je zomerbanden niet, dus eigenlijk kost het je zelfs niets...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 14 feb 2020, 09:03 dus eigenlijk kost het je zelfs niets...
In de aanname dat de winterbanden even langzaam slijten als de zomerbanden (volgens mij niet waar) en dat je zelf de bandenwissel doet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

suzuki1200 schreef: 14 feb 2020, 08:48 Ik stond stil om voorrang van rechts te verlenen. De automobilist had mij echter niet zien staan, nam bocht te kort en reed recht op de fiets.
:roll:
Wat een blinde vink zeg. Gelukkig heb je zelf niks, da's het belangrijkste. En hopelijk is je fiets snel weer in orde!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Vandaag na bijna 4500 km Stromeren mijn eerste bijna schuiver, ondanks dat het geen echt ongeval is, plaats ik het toch maar hier als waarschuwing. Ik moest een haakse bocht rechtsaf en normaal gesproken rem ik dan af tot 25 km/u of zo en waaier ik de bocht breed uit, nu remde ik ook af, maar zag ik dat er een auto aan kwam. Ondanks dat de auto nog wel vrij ver weg was, sneed ik de bocht (onbewust?) toch scherper aan dan gepland om goed rechts uit te komen. Dat moet je niet doen met een te hoge snelheid in een bocht waar nog wat natte modder ligt. Gelukkig kon ik mijn voet snel aan de grond zetten en de fiets rechthouden en gelijk doorfietsen. Goed voor de adrenaline zullen we maar zeggen en een waarschuwing dat je toch echt voorzichtig moet zijn in de bochten, zeker op de zomerbanden (die me als ik gewoon normaal rijd overigens nooit in de steek laten).
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Dre
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2020, 10:11
Locatie: Rijen

Heb mijn Stromer nu paar weken, 2 maart ben ik er met 30 km/h afgevallen. Oorzaak waarschijnlijk rem terugwin systeem op 80%. Oa crack krom, deze komt tegen het frame aan, en slag in voorwiel.
Heb verder geluk dat frame niet is beschadigd, dat Komt omdat ik zelf over het natte wegdek schoof.
Ik rijd met Schwalbe big Ben, 2 bar bandenspanning, en rijd niet onder de 5 graden.

Iemand nog tips?

Mvg Dré
ST2 s 983Wh. Rijen - Slot Loevestein 37 km enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb me in mijn eerste paar dagen SP ook eens op nat wegdek laten verrassen door de motorrem. Ik heb die daarna meteen minimaal laten zetten (kan bij mijn fiets niet zelf) omdat dat in de praktijk maar zeer weinig oplevert. Toen mijn banden versleten waren ben ik op zoek gegaan naar exemplaren met meer grip.

Hier op het forum zijn genoeg tips te vinden over banden die wel grip hebben op nat...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met FreddyH: recup uitzetten, op een droog en leeg stuk weg oefenen met je remmen zodat je hier meer gevoel bij krijgt (ook bij gebruik voor- en achterrem), rustiger rijden bij nattigheid, zeker in de bochten, en evt. andere banden monteren (hoewel het voorjaar voor de deur staat, dus het weer wordt beter).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Dre schreef: 09 mar 2020, 21:03 Heb verder geluk dat frame niet is beschadigd, dat Komt omdat ik zelf over het natte wegdek schoof.

Mvg Dré
Banden zijn het essentiële onderdeel om uitglijden te vermijden. Dus bekijk eens de topics voor winterbanden (zeker voor volgend jaar). Mijn winter contis hebben me al één keer van een val gered, dus ze hebben hun geld al terugverdiend...

Wat betreft je frame. Hoe weet je dit? Je kan dit niet altijd met het blote oog zien. Ik zou toch laten controleren door mijn FM om je frame niet scheefgetrokken is (los van zichtbare beschadigingen). Want als je aan 30km.u viel is dat een enorme schok door die zware fiets... Glijden over het wegdek helpt natuurlijk wel om die schok te beperken.
ST3 black 983wh
Plaats reactie