Het grote ongevallen topic
-
- Runner-up
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 aug 2017, 14:29
- Locatie: sint-job-in-'t-goor
Ook gisteren mijn eerste ongeval.
Ik stond stil om voorrang van rechts te verlenen. De automobilist had mij echter niet zien staan, nam bocht te kort en reed recht op de fiets. Gelukkig had ik het wat zien aankomen zodat ik geen eigen schade heb. Van de Stromer zelf is op eerste zicht alleen het voorwiel volledig kapot. Verzekering zal alles wel oplossen neem ik aan.
Zaterdag binnen doen voor controle en bestek en dan kan ik hopelijk snel weer met de fiets op pad.
Ik stond stil om voorrang van rechts te verlenen. De automobilist had mij echter niet zien staan, nam bocht te kort en reed recht op de fiets. Gelukkig had ik het wat zien aankomen zodat ik geen eigen schade heb. Van de Stromer zelf is op eerste zicht alleen het voorwiel volledig kapot. Verzekering zal alles wel oplossen neem ik aan.
Zaterdag binnen doen voor controle en bestek en dan kan ik hopelijk snel weer met de fiets op pad.
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Winterbanden maken net als bij de auto een ongelofelijk verschil. Ik ben al twee keer uitgegeleden met continental winters en na nog geen halve meter voelde ik de grip terugkeren en kon ik de fiets recht houden. Zonder de winterbanden lag ik er die twee keer zeker.
De kostprijs ervan is een fractie van de schade die je aan je fiets kan oplopen, en verder slijten je zomerbanden niet, dus eigenlijk kost het je zelfs niets...
ST3 black 983wh
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
In de aanname dat de winterbanden even langzaam slijten als de zomerbanden (volgens mij niet waar) en dat je zelf de bandenwissel doet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
suzuki1200 schreef: ↑14 feb 2020, 08:48 Ik stond stil om voorrang van rechts te verlenen. De automobilist had mij echter niet zien staan, nam bocht te kort en reed recht op de fiets.
Wat een blinde vink zeg. Gelukkig heb je zelf niks, da's het belangrijkste. En hopelijk is je fiets snel weer in orde!
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Vandaag na bijna 4500 km Stromeren mijn eerste bijna schuiver, ondanks dat het geen echt ongeval is, plaats ik het toch maar hier als waarschuwing. Ik moest een haakse bocht rechtsaf en normaal gesproken rem ik dan af tot 25 km/u of zo en waaier ik de bocht breed uit, nu remde ik ook af, maar zag ik dat er een auto aan kwam. Ondanks dat de auto nog wel vrij ver weg was, sneed ik de bocht (onbewust?) toch scherper aan dan gepland om goed rechts uit te komen. Dat moet je niet doen met een te hoge snelheid in een bocht waar nog wat natte modder ligt. Gelukkig kon ik mijn voet snel aan de grond zetten en de fiets rechthouden en gelijk doorfietsen. Goed voor de adrenaline zullen we maar zeggen en een waarschuwing dat je toch echt voorzichtig moet zijn in de bochten, zeker op de zomerbanden (die me als ik gewoon normaal rijd overigens nooit in de steek laten).
Stromer ST1 2019, rood
Heb mijn Stromer nu paar weken, 2 maart ben ik er met 30 km/h afgevallen. Oorzaak waarschijnlijk rem terugwin systeem op 80%. Oa crack krom, deze komt tegen het frame aan, en slag in voorwiel.
Heb verder geluk dat frame niet is beschadigd, dat Komt omdat ik zelf over het natte wegdek schoof.
Ik rijd met Schwalbe big Ben, 2 bar bandenspanning, en rijd niet onder de 5 graden.
Iemand nog tips?
Mvg Dré
Heb verder geluk dat frame niet is beschadigd, dat Komt omdat ik zelf over het natte wegdek schoof.
Ik rijd met Schwalbe big Ben, 2 bar bandenspanning, en rijd niet onder de 5 graden.
Iemand nog tips?
Mvg Dré
ST2 s 983Wh. Rijen - Slot Loevestein 37 km enkel
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb me in mijn eerste paar dagen SP ook eens op nat wegdek laten verrassen door de motorrem. Ik heb die daarna meteen minimaal laten zetten (kan bij mijn fiets niet zelf) omdat dat in de praktijk maar zeer weinig oplevert. Toen mijn banden versleten waren ben ik op zoek gegaan naar exemplaren met meer grip.
Hier op het forum zijn genoeg tips te vinden over banden die wel grip hebben op nat...
Hier op het forum zijn genoeg tips te vinden over banden die wel grip hebben op nat...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eens met FreddyH: recup uitzetten, op een droog en leeg stuk weg oefenen met je remmen zodat je hier meer gevoel bij krijgt (ook bij gebruik voor- en achterrem), rustiger rijden bij nattigheid, zeker in de bochten, en evt. andere banden monteren (hoewel het voorjaar voor de deur staat, dus het weer wordt beter).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Banden zijn het essentiële onderdeel om uitglijden te vermijden. Dus bekijk eens de topics voor winterbanden (zeker voor volgend jaar). Mijn winter contis hebben me al één keer van een val gered, dus ze hebben hun geld al terugverdiend...
Wat betreft je frame. Hoe weet je dit? Je kan dit niet altijd met het blote oog zien. Ik zou toch laten controleren door mijn FM om je frame niet scheefgetrokken is (los van zichtbare beschadigingen). Want als je aan 30km.u viel is dat een enorme schok door die zware fiets... Glijden over het wegdek helpt natuurlijk wel om die schok te beperken.
ST3 black 983wh