Speciale geconfigureerde cassette

Plaats reactie
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Gezien ik lui van aard ben op de ST2 en deze voldoende koppel bezit gebruik ik alleen tandkrans 11 maar op 11 aan de buitenzijde loopt de ketting zeer schuin en hierdoor veel spanning veroorzaakt=slijtage, weet ook dat schakellui rijden=slijtage Ik wil de cassette configureren door de 11 krans recht tegenover m'n 53 (neen, geen 52) tandwiel te plaatsen zodat de ketting "perfect" recht loopt (tandwiel 11 dient aangepast vanwege geen doorlopende spiebanen) aan de kant van de motor plaats ik de nodige grotere tandwielen , aan de andere zijde waar de reguliere tandwielen ontbreken zijn er 2 oplossingen maar als test ga ik voor het eerste: oude/nieuwe tandkransjes 13 plaatsen aantal te bekijken (krans 13 omdat deze doorlopende spiebanen hebben) en als laatste een 11 vanwege de niet doorlopende banen. Betere oplossing maar meer werk is het maken van een vulring gelijk aan de maat van de ontbrekende tandkransen. Derailleur afstellen zodat hij belet om verder te gaan dan de 11 die in het midden zit , misschien niet noodzakelijk omdat ik die hendel toch nooit aanraak.
Het is niet dat het moet maar omdat het kan.
Suggestie, bedenkingen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

[botte modus]Lui van aard, maar wel al deze onzinnige heisa verzinnen om lui te kunnen zijn.... :bc Kun je écht niet bedenken dat dit een zeer slechte manier van trappen is, je je knieën verziekt en de potentie van de fiets biet gebruikt?. [/botte modus]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Daniel75, idd niet best voor je knieen, is echter geen antwoord op zijn vraag.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 02 feb 2020, 09:16 [botte modus]Lui van aard, maar wel al deze onzinnige heisa verzinnen om lui te kunnen zijn.... :bc Kun je écht niet bedenken dat dit een zeer slechte manier van trappen is, je je knieën verziekt en de potentie van de fiets biet gebruikt?. [/botte modus]
Niet best, ik zou er geen antwoord op weten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik dacht wel eens te hebben gelezen dat iemand hier meerdere 11T's (ik dacht twee stuks) heeft gemonteerd op zijn cassette, omdat hij die 11T veel gebruikt en het een tijdje langer zou duren voor hij een nieuwe 11T moest laten plaatsen. Ik denk vervolgens: als je er twee achter elkaar kunt monteren, dan moet dat ook met veel meer (8 stuks) lukken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tomasj dacht hier aan een cassette met twee kransjes 12, maar ik weet niet of hij dat ook in praktijk bracht ?

@ TS : heb je eigenlijk al eens op die 11 gereden zonder ondersteuning ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Gisteren de fiets nog eens uit elkaar gehaald...was meer dan nodig!! Cassette en ketting vervangen . De oude cassette (nog origineel ) en 10600 km. gelopen met 2kettingen . De slijtage zat vooral op de 13 en de 15 deze waren bijna naalden. Nu de sunrace geplaatst.....al even gereden zonder bat. om de schakeling te controleren ,alles loopt prima. Ben aan het nadenken om de oude cassette terug te gebruiken en een nieuwe krans 15 te bestellen (12 en 13 heb ik liggen ). Nu rijd ik meestal op stand 2 (op 3 staat de sensor op een 70%)als ik dan zie dat ik eigenlijk nood heb aan een 11_12_13_14_15_17_19_21_23_25 ,toch even overwegen om een 10 speed wegcassette te monteren type 105 .
Het enige wat ik daar zal moeten aanpassen zal de reikwijdte van het versnellingsapp. zijn .(10 ipv. 11). De spacer afstanden zijn identiek en alles past op de originele body.Alle aanhaalmomenten ook even nagelopen en dat was ook meer dan nodig. Hopelijk terug op weg voor een volgende 10000 km . :cool2:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ik heb geen antwoord op de vragen over een gemengde cassette, maar ik rij sinds een jaar met een 11 speed Ultegra R8000 cassette die is uitgedraaid om op de ATB naaf te passen. Deze zijn kant en klaar online te koop. Dan heb je voor Nederland een veel betere vertanding: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28t. Ik schakel veel meer, en trek veel soepeler op. Ook met tegenwind zoals gister en vandaag veel fijner fietsen. Misschien rij je altijd zwaar omdat je standaard bij de ATB vertanding per twee tanden omhoog gaat.
Plaats reactie