Strömer st1 of st3

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Gikke schreef: 21 dec 2019, 21:43 Geen goede keuze?
Dat was een typo, heb het even aangepast :mrgreen: :bj :bu:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Het zal inderdaad winter zijn, had er ook al aan zitten denken.
St1 2020 dark grey
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

2 januari gaat men verzekeringsagent naar de DIV, 3 januari heb ik men plaatje.
Iemand tips voor ontvetter en wax om de ketting te onderhouden?
Kijk er best wel naar uit, want buiten het feit dat de fiets moet dienen voor ww verkeer is het natuurlijk ook wel best leuk zo'n bike!
St1 2020 dark grey
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gikke schreef: 23 dec 2019, 20:49 Iemand tips voor ontvetter en wax om de ketting te onderhouden?
- viewtopic.php?f=8&t=174

- viewtopic.php?f=15&t=3279

Prachtig toch, zo'n zoekfunctie ! ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gikke
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:59

Sorry, had het mss moeten opzoeken, ook nog niet zo vertrouwd met forums en toestanden. Bedankt allesinds!
St1 2020 dark grey
HarmHartman
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2019, 15:19

Als je zo intensief wil gaan fietsen op een speed pedelec kun je beter geen stromer nemen, vanwege de hoge kosten aan onderhoud. Ik had na 15k km versleten ketting (en dus ook tandwielen), speling in de krukas voor en teruglopende accu vanwege het hoge aantal cycli opladen. Met andere woorden meer dan 1500 euro aan herstelwerkzaamheden. Een speed pedelec met een riem ipv ketting is minder onderhoudsgevoelig.
Ook heb ik het gevoel dat de Stromer teveel een MTB met electrische ondersteuning is, ipv een als speed pedelec ontwikkelde fiets. Waarom moet je al die externe versnellingen hebben (die onderhoudsgevoelig zijn), en wordt er niet beter nagedacht om op andere manieren versnelling te generen. Electrische auto's hebben ook geen versnellingsbak, maar die lossen het electronisch op.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En welke SP heb je nu gekocht?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

HarmHartman schreef: 03 jan 2020, 14:35 Als je zo intensief wil gaan fietsen op een speed pedelec kun je beter geen stromer nemen, vanwege de hoge kosten aan onderhoud. Ik had na 15k km versleten ketting (en dus ook tandwielen), speling in de krukas voor en teruglopende accu vanwege het hoge aantal cycli opladen. Met andere woorden meer dan 1500 euro aan herstelwerkzaamheden.
Ketting en tandwielen is normaal, maar kan je voor ongeveer 120 Euro laten vervangen. Speling in de krukas is niet normaal, hoezo was dat geen garantie? Je accu vervangen na 15k km kan als je een kleine accu hebt, maar dat is niet specifiek aan Stromer. Dat heb je met een willekeurige SP met kleine accu...
HarmHartman schreef: 03 jan 2020, 14:35 Electrische auto's hebben ook geen versnellingsbak, maar die lossen het electronisch op.
Maar die hebben dan ook geen hybride aandrijving. Die versnellingen zitten er niet voor de motor, die zitten er om jou meer keuze in trapfrequentie te geven. Over de keuze van cassette kun je discussiëren, maar besef wel dat we hier in een vlakke omgeving een andere situatie hebben dan in Zwitserland. Een andere cassette plaatsen (of bij bestellen regelen) stelt niet veel voor. En je hebt daarbij veel meer keuze dan bij een riem + naaf.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Na 15k een nieuwe ketting. Goed gedaan! De meesten hier wisselen bij minder kilometers hun aandrijflijn.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

HarmHartman schreef: 03 jan 2020, 14:35 Als je zo intensief wil gaan fietsen op een speed pedelec kun je beter geen stromer nemen, vanwege de hoge kosten aan onderhoud. Ik had na 15k km versleten ketting (en dus ook tandwielen), speling in de krukas voor en teruglopende accu vanwege het hoge aantal cycli opladen. Met andere woorden meer dan 1500 euro aan herstelwerkzaamheden.
Krukas? Ik vermoed dat je trapas aangeeft? Want een Stromer heeft geen nokken en dus ook geen krukas volgens mij.
15000km voor ketting en cassette is een erg mooi resultaat. Die vervanging mag normaliter 150-200 EUR kosten. Dat zijn dan de enige kosten die je hebt voor 15000 km (samen met een set banden).
Trapas is niet normaal.
Ik heb nu zelf drie nieuwe cassettes en een tiental kettingen gebruikt voor 27000 km. Verder ook nog drie sets nieuwe banden. Verder geen kosten gehad, ik vind dat dik in orde.
En teruglopende accu, indien dat binnen de garantieperiode is kan je garantie claimen. Probleem bij alle elektrische fietsen is dat er niet de plaats is om aan temperatuursbeheer te doen in de Li-ion cellen (in tegenstelling tot de meeste auto's).

Een speed pedelec met een riem ipv ketting is minder onderhoudsgevoelig.
Het risico is dat alles wat ingewikkelder is, en dan ook duurder in onderhoud. En ik moet nog een systeem zien dat een aangename trapfrequentie en kleine wijzigingen in overbrengingsverhouding toe laten bij het schakelen.
Ook heb ik het gevoel dat de Stromer teveel een MTB met electrische ondersteuning is, ipv een als speed pedelec ontwikkelde fiets. Waarom moet je al die externe versnellingen hebben (die onderhoudsgevoelig zijn), en wordt er niet beter nagedacht om op andere manieren versnelling te generen. Electrische auto's hebben ook geen versnellingsbak, maar die lossen het electronisch op.
Die lossen het op door gewoon één verhouding te gebruiken, vanwege het immens koppel en vermogen is dat geen probleem. Voor jouw knieën wel, want te lage cadans = slecht voor de knieën.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie