Ik denk dat de prijs niet zal dalen als je ziet hoeveel ST5’s verkocht worden terwijl er goedkopere modellen zijn. Bij de gewone elektrische fietsen is er een veel grotere boom id verkoop en daar zijn de prijzen alleen maar gestegen. Wanneer ik mensen tgn elkaar bezig hoor is de prijs in vele gevallen iets om mee uit te pakken. Sommige modellen worden gewoon een soort status symbool.RikC schreef: ↑19 dec 2019, 15:09Ik verwacht dat SP's op termijn inderdaad goedkoper gaan worden. Dat kan op twee manieren;Stromeur schreef: ↑19 dec 2019, 11:47 Kortweg denk ik dat de relatief hoge prijs van (bepaalde/de meeste) speed pedelecs wordt bepaald door een combinatie van drie factoren: innovatie, schaal en trend.
Innovatie kost (met name in de opstartperiode) bakken geld. Stromer zit pas sinds vorig jaar - 9 jaar na de oprichting van het bedrijf- voor het eerst in de zwarte cijfers. Bestaande fietsenmerken die de SP erbij doen ontwikkelen niks zelf en kiezen voor een kant & klaar pakket van b.v. Bosch. Dit is goedkoper (schaal) dan eigen ontwikkelde producten (motor, accu, interface, circuit). Maar deze laatste bikes zijn minder populair dan de merken die zich in de Speed Pedelec hebben gespecialiseerd. Mijn idee daarover: die bekende fietsmerken met middenmotor zijn niks meer dan een reguliere (e-)bike met motor en accu. Ik vind ze niet fijn rijden, ik vind ze niet snel genoeg rijden en ik vind ze niet ver genoeg rijden. Voor mij reden om te kiezen voor een gespecialiseerd SP-merk met een hogere prijs.
Schaal: is hierboven al aan bod gekomen. Speed Pedelecs zijn relatief nieuw. Hoe kleiner de schaal, des te hoger de productiekosten. Stromer verkocht in 2018 ongeveer 10.000 bikes wereldwijd. Dat is helemaal NIKS in vergelijking tot de grote fietsenjongens, zoals Accell Group met een omzet 1.094,3 miljoen in 2018.
- Reguliere fietsenbouwers krijgen op termijn het concept wel goed onder de knie
- De specialisten krijgen voldoende volume
Waarbij e.e.a. elkaar niet uitsluit uiteraard.
Prijs kwaliteit Speed Pedelecs
2018-2022 ST3 ( Deep Black, Sport L, BQ814,⛑ Giro Bexley, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
2022-... ELLIO ( Yankee Blue, Sport, 1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
2022-... ELLIO ( Yankee Blue, Sport, 1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle)
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Ach, voor de prijs van 1 St1X heb ik inmiddels 3 controllers, 3 laders, 3 voorwiellagers, 2 achterwielen en 2 accu's gehad......
Als ze alles op orde hebben dan kan de prijs wel wat zakken denk ik. Garantieregeling is een flinke kostenpost bij Stromer volgens mij.
Als ze alles op orde hebben dan kan de prijs wel wat zakken denk ik. Garantieregeling is een flinke kostenpost bij Stromer volgens mij.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Wat nog niet genoemd is in de discussie “duurder dan de som der componenten” is dat het proces om typegoedkeuring te krijgen een duur proces is. Bij zowel auto’s als bromfietsen kunnen die kosten gedeeld worden door enorme verkoop aantallen, bij een SP zijn het hier wederom de kleine aantallen die roet in het eten gooien.
Gewone fietsen en e-bikes hebben die verplichte type goedkeuring niet.
Gewone fietsen en e-bikes hebben die verplichte type goedkeuring niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
- Locatie: Lier
- Merk SP: Geen :(
- Km-stand: 800
Hahaha zo had ik nog niet naar een Stromer gekeken.
Maar zo zijn ze wel flink waar voor hun geld
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Ex-Stromer ST3
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die accu zal wel op basis van garantie i.v.m. restcapaciteit zijn geweest. Wiebe tikt nogal wat kilometers weg.
En Wiebe heeft een ST1 X 2017, dat is geen gelukkige editie geweest. Mijn ST1 X 2017: 2 x controller vervangen, 1 x voorwiel vervangen (maandagochtend-lager en dealer had ze niet op voorraad, dus ik kreeg een nieuw wiel), 1 x nieuw afdekplaatje trap-as, 3 x ontbrekend boutje in accu-vak en extra busje om achterwiel-as. Die laatste ontbrak nog aan Wiebes lijstje, zal hij ook weg gehad hebben.
Nu een ST2 S 2017: nul onderdelen vervangen.
En Wiebe heeft een ST1 X 2017, dat is geen gelukkige editie geweest. Mijn ST1 X 2017: 2 x controller vervangen, 1 x voorwiel vervangen (maandagochtend-lager en dealer had ze niet op voorraad, dus ik kreeg een nieuw wiel), 1 x nieuw afdekplaatje trap-as, 3 x ontbrekend boutje in accu-vak en extra busje om achterwiel-as. Die laatste ontbrak nog aan Wiebes lijstje, zal hij ook weg gehad hebben.
Nu een ST2 S 2017: nul onderdelen vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Ik heb ook de indruk dat de nieuwe ST1 weinig problemen kent. Het topic over ervaringen met ST1 staat in ieder geval niet bol van gemelde incidenten. Je hoort bij de overige stromer modellen nog wel eens wat geluiden over vochtproblemen. Bij de ST1 zie ik ze(gelukkig) nog niet. ( denk bijvoorbeeld aan de recente vochtproblemen bij de ST3 en 5 bij de dagverlichting).
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In vergelijking tot 2017 is zijn de vochtproblemen nu gelukkig tot een minimum beperkt. 2,5 jaar geleden regende het storingsmeldingen als het regende. Dat maken we nu niet meer mee.
Mijn indruk is dat structurele problemen nu vooral de TMM-sensor betreffen. Die is erg gevoelig voor o.a. het aandraaimoment van het achterwiel-as (en sowieso erg gevoelig), verder zijn er teveel meldingen over scooteren en lijkt de TMM-sensor de waarden niet goed vast te houden. Daar lazen we tot een jaar of wat geleden dan weer helemaal nooit wat over, dit gaat echt over de nieuwste sensor.
Door de beugel genomen is mijn indruk dat Stromer in kwaliteit en zeker ook QC (assemblage verhuisd van Taiwan naar Zwitserland) goed vooruit gaat, zowel qua storingen als het luisteren naar de wensen van de klant (comfort en personaliseren), maar ze zijn er nog niet. Ook het voorraad- en ordermanagement moet beter.
Mijn indruk is dat structurele problemen nu vooral de TMM-sensor betreffen. Die is erg gevoelig voor o.a. het aandraaimoment van het achterwiel-as (en sowieso erg gevoelig), verder zijn er teveel meldingen over scooteren en lijkt de TMM-sensor de waarden niet goed vast te houden. Daar lazen we tot een jaar of wat geleden dan weer helemaal nooit wat over, dit gaat echt over de nieuwste sensor.
Door de beugel genomen is mijn indruk dat Stromer in kwaliteit en zeker ook QC (assemblage verhuisd van Taiwan naar Zwitserland) goed vooruit gaat, zowel qua storingen als het luisteren naar de wensen van de klant (comfort en personaliseren), maar ze zijn er nog niet. Ook het voorraad- en ordermanagement moet beter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
In begin met de 3 zijn er wel de nodige problemen geweest met de contactpunten voor de accu+kabelboom en is de ontsluiting van de accudeur op zijn zachtst gezegt matig.
Buiten dat gaat het idd wel steeds beter.