Je hebt 100% en 100%

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk dat de OMNI vanaf een bepaald spanningsniveau aangeeft dat de accu vol is, terwijl de accucellen nog niet helemaal vol zitten. Als de acculader zichzelf niet heeft afgeschakeld, wordt gewoon stroom bijgeladen. Je accu van de acculader afhalen als deze net de 100% op de OMNI aantikt, levert je niet een hele volle 100% geladen accu op, maar een iets legere 100% geladen accu.

Ik krijg het gevoel dat dit andersom ook het geval zal zijn. Het spanningsgebied waarin de accu (theoretisch) 100% vol is, heeft Stromer volgens mij ruim gedefinieerd. Hierdoor kan het dus gebeuren dat de accu niet wordt bijgeladen als die aan de acculader hangt, maar door het "niet-gebruik" iets aan vermogen is kwijtgeraakt. Als de accuspanning (in het ruime 100% gebied) door de ondergrens zakt, dan zal de accu aanspringen en bij gaan laden.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de OMNI of controler in de Stromer hier nog een rol in speelt of dat we het hier van het "batterij management systeem" in de acculader moeten hebben. Met andere woorden: zien we een ander gedrag als we de accu buiten de Stromer opladen? :bn:

Misschien ga ik dit eens testen. Het is immers weekend en de kans dat ik mijn Stromer op zondag ga gebruiken schat ik niet hoog in.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 30 nov 2019, 09:54 Ik denk dat de OMNI vanaf een bepaald spanningsniveau aangeeft dat de accu vol is, terwijl de accucellen nog niet helemaal vol zitten. Als de acculader zichzelf niet heeft afgeschakeld, wordt gewoon stroom bijgeladen. Je accu van de acculader afhalen als deze net de 100% op de OMNI aantikt, levert je niet een hele volle 100% geladen accu op, maar een iets legere 100% geladen accu.
"Vol: 1 cel op 4,2V" versus "vol, gebalanceerd en alle cellen op 4,2V". Dat kan best veel schelen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

....maar wat gebeurt er vervolgens?
Accu gaat zich balanceren, wordt bijgeladen, gaat balanceren, wordt bijgeladen, etc. ...totdat deze nokkievol zit.
Daarna schakelt de acculader zich af (of hij wordt door het BMS afgeschakeld).

Omdat de accu vervolgens stroom levert aan onderdelen die daar in standby mode om vragen, wordt de uitgebalanceerde 100% volle accu weer iets minder vol. De vraag is nu: wanneer schakelt de acculader weer aan?
Ik krijg sterk de indruk dat die pas bij zal schakelen als de spanning onder de 100% ondergrens komt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 30 nov 2019, 14:35 De vraag is nu: wanneer schakelt de acculader weer aan?
Ik krijg sterk de indruk dat die pas bij zal schakelen als de spanning onder de 100% ondergrens komt.
Alleen de reislader blijft de accu vol houden. Als je met de andere laders je fiets op standby laat staan bij het laden, dan zal hij eerst naar 100% laden, dan balanceren en dan afschakelen. Als je je fiets vervolgens met de lader aangekoppeld de fiets op standby laat staan dan is ongeveer 2 weken later je accu weer leeg (vanwege max ±10% afname per dag in standby).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Henry schreef: 29 nov 2019, 17:25...De oplader heb ik via een tijdschakelaar aan het lichtnet gekoppeld. Hierdoor laadt de oplader de accu in twee cycli: oplaadcyclus 1 is van 21:00 uur - 00:00 uur, oplaadcyclus 2 is van 05:00 - 06:00 uur. De reden: ik wil nog wel eens om 06:15 uur vertrekken en dat moet de accu maximaal geladen voor me klaar staan. In het weekend hangt de Stromer ook gewoon aan de oplader....
Om dit te voorkomen laad ik mijn accu dus in twee cycli op. Kennelijk ontlaadt de accu zichzelf in standby-mode van de Stromer op 1 dag niet zoveel dat hij door de ondergrens van de 100% komt.
Anders gezegd:
- Een nokkievolle accu heeft eigenlijk een capaciteit van (bijvoorbeeld) 111%.
- Als de accu na 1 dag daalt naar 103%, dan zal de OMNI weergeven dat de capaciteit nog steeds 100% is.
- De acculader (niet de reislader) zal niet aanslaan.
- Je vertrekt met een niet-nokkie-volle accu.

Ik kan me herinneren dat ik in het verleden wel eens op de zondag (om die reden) een kort rondje heb gemaakt op maximale ondersteuning en met weinig inspanning, waardoor de capaciteit gedaald was naar de 90-92%. De volgende dag was de accu weer lekker vol opgeladen.

De vraag is nu dus: vanaf welke spanning (vanaf welke restcapaciteit) gaat de CR245 de accu weer opladen? Theoretisch zou dit dus vanaf 99% moeten zijn, want anders ontvangt Stromer alleen maar klachten dat de accu niet tot 100% is opgeladen.

Ondanks dat ik nu de accu in twee cycli de accu laadt, bereik ik mijn doel niet. :aq
De ontlading is per dag minder groot dan de ruimte in het bereik wat Stromer hanteert voor een 100% volle accu.

Misschien moet ik mijn Stromer voortaan niet meer in Standby laten staan. maar gewoon helemaal uitzetten. Alleen dan verlies je immers geen lading. Een andere optie is om de reislader aan te schaffen. Ik begin maar gelijk met de Stromer helemaal uit te zetten. Ben benieuwd naar mijn ervaringen op maandag a.s.. Wordt vervolgd...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In relatie tot het voorgaande moest plotseling denken aan deze post van FreddyH. Daarin maakt FreddyH de opmerking dat tesla-rijders "door die overcapaciteit hun accu in bijna ideale situatie gebruiken".

Terug naar de accu van de Stromer, maar nu over de levensduur van de accu.
Stel je hebt na twee jaar een accucapaciteit over van 80% (en je kunt dus helaas geen aanspraak maken op een nieuwe accu), dan kun je verwachten dat twee jaar later de capaciteit van de accu ergens rond de 50% van de oorspronkelijke waarde zal zijn. Stel je kon er in nieuwstaat 65 km ver mee rijden, dan mag je verwachten dat je na vier jaar er nog maar zo'n 30 km ver mee komt en na zes jaar is de accu echt "op" (want 15 km met een speed pedelec is echt geen afstand).
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zoran schreef: 29 nov 2019, 21:06 Dat klopt zeker, ik laad de fiets altijd op als ik terug kom van werk en haal de lader uit het stopcontact wanneer ik naar bed ga. Soms is het laadproces dan nog niet helemaal voltooid en dan knippert het groene lampje van de lader nog. Zet je dan de OMNI aan dan staat er 100% in je display, maar laat je hem aan de lader liggen dan kan hij nog goed een half uurtje door laden voordat beide lampjes groen zijn (en dan is hij dus ook 100% vol volgens de OMNI).
Klopt dan is de lader aan het optoppen door temp. compensatie ivm. grotere inwendige weerstand van de batterijen an het eind van de laadcyclus.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 29 nov 2019, 17:25 De oplader heb ik via een tijdschakelaar aan het lichtnet gekoppeld. Hierdoor laadt de oplader de accu in twee cycli: oplaadcyclus 1 is van 21:00 uur - 00:00 uur, oplaadcyclus 2 is van 05:00 - 06:00 uur.
Sta je dan ook op om de SP / batterij met de lader te connecteren zodra de lader spanning heeft ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ehh... ik snap niet precies wat je bedoelt Golvas.
Zodra ik thuis ben aangekomen, koppel ik de Stromer aan de oplader.
Die oplader zal de accu niet gelijk gaan laden, want de tijdschakelaar zorgt dat de oplader pas om 21:00 verbonden is met het lichtnet. Om 00:00 schakelt de tijdschakelaar de oplader weer van het lichtnet af.
De tweede laadcyclus is dus van 05:00 uur - 06:00 uurm geinitieerd door de tijdschakelaar.
Ik kan alleen niet zien of in die tweede oplaadcyclus de accu ook echt wordt opgeladen. Als de BMS of de controler (?) denkt dat de accu al vol is, dan zal de accu dus niet worden bijgeladen in de periode 05:00 - 06:00 uur.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Moet officieel niet eerst spanning op de lader en dan pas de lader aan de accu/fiets? Ik gok dat Golvas daarop doelt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie