Extra risico op ST2 door lengte 2.02 meter

Plaats reactie
Harm
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:14

Goedendag, ik rijd sinds een half jaar een ST2 met veel plezier. Omdat ik echter 2.02 m lang ben met een BBL van 99 cm, heb ik mijn zadelpen incl. vering op standje 19 staan. Oftewel mijn hele bovenlichaam torent boven de fiets uit.

Dit heeft meerdere nadelen vermoed ik:
1) Verhoogde weerstand waardoor ik met moeite 40 km haal op de 983 wh accu. Ik moet de winter nog eens zien......Hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen verminderen (de weerstand).
2) Verhoogd zwaartepunt waardoor ik een maand geleden bij nat wegdek op 1 rit 2 maal onderuit ging (netjes aan beide kanten geschaafd)....intussen heb ik de banden gewisseld en ben ik iets voorzichtiger gaan rijden, maar helemaal prettig dit niet. Zijn er andere lange mannen op dit forum die dit herkennen en goede tips hebben?
groet
harm
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Precies de reden dat ik geen Stromer heb, maar daar heb jij niks aan. Die max 40 herken ik niet, met een ST2 haal ik typisch gemakkelijk 45 km/h (maar ik ben dan ook maar 1.98m lang).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Herkenbaarderig, ook de max 40 met volle bak ondersteuning want dat gaat over kilometers Freddy en niet over km/h.
Ik mis die 2 cm van jou, maar mijn zadelpen staat ook behoorlijk maximaal. Instabiliteit heb ik geen last van, ik denk dat je hier aan moet wennen en dat je met de huidige natuurkundewetten gewoonweg niet met maximale snelheid door de bocht kan ;). Indien je de originele BigBens eronder hebt zitten kan je wellicht beter overstappen naar de Continental winterband of de Schwalbe Marathon GT 365. Beide houden zich stukken beter op nat wegdek.
En de grootste framesize is idd wat klein voor de lange lijzen hier, het is helaas niet anders. Zwitsers worden blijkbaar niet in XXL uitvoering gemaakt.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Ik slaag er toch in om zelfs nu met het vriesweer zo'n 45km uit uit mijn 983Wh accu te halen (deze zomer was het 55km) ondanks mijn lengte van 2m04.
Dit is wel op een ST3, maar ik meende dat de ST2 juist zuiniger was?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, volgens mij is de ST2 wat zuiniger.

Maar de actieradius wordt natuurlijk niet alleen bepaald door de luchtweerstand veroorzaakt door de lengte van de berijder: ondersteuningsinstellingen, gewicht berijder + bagage, bandendruk, kwaliteit wegdek, windsterkte en -richting, stijgen/dalen etc. spelen ook een rol.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

De vermeldde afstanden bij mij zijn de minimum die ik haal in stand 3 met sensor op 100% en zo'n 10kg bagage.
Dit over verschillende trajecten met wisselende kwaliteit van wegdek en, t.o.v. NL dan toch, redelijk wat hoogtemeters . Enkel op dagen met uitzonderlijke windsnelheden lukt dit niet.
Ik ben wel aan de lichtere kant voor mijn lengte, mogelijk speelt dat wel in mijn voordeel.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Even een vraag/opmerking over die actieradius, de tijd dat jouw Stromer een bepaald vermogen kan leveren verschilt toch niet tussen lange en korte personen. Bij een nominaal vermogen van 500 Watt, zou je mogen verwachten dat je met een 983 Wh accu net geen 2 uur kunt rijden. Goed dan zijn er misschien wat efficientieverliezen, je accu heeft misschien niet meer de volledige capaciteit en af en toe rij je misschien op een vermogen dat hoger is dan het nominaalvermogen. Stel dat dit dan uitkomt op een gemiddeld geleverde power door de accu van 600 Watt (lijkt me al aan de hoge kant). Daar zou je dan nog altijd 1.5 uur mee moeten kunnen rijden (uitgaande van een accu die 900Wh over heeft). In 1.5 uur rijd je afhankelijk van de snelheid zo tussen de 50 en 60 kilometer. Het enige verschil tussen lange en korte mensen is dan of je (met hetzelfde totaal vermogen geleverd door Stromer + berijder) in die 1.5 uur, 50 kilometer aflegt (bv gem. 33.3 km/u voor een lange slungel door hogere luchtweerstand) of 60 kilometer (gem. 40 km/u).

Kortom, de enige manier om de actieradius echt serieus op te rekken is volgens mij door het gemiddeld geleverde vermogen te verlagen. In stand 3 met volle koppelsensor gaat dat je niet lukken want dan levert je motor volgens mij bijna constant die 500 Watt vermogen (afgaande op de indicator van mijn OMNI). Dus moet je dan naar stand 2 als je meer actieradius wil, wat voor lange mensen extra vervelend is want ze hebben al zoveel luchtweerstand.

Klopt dit, of kan een Stromer wel degelijk gedurende lange tijd ver boven die 500 Watt leveren (en als dat zo is, wat wordt er dan bedoeld met nominaal vermogen)?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet niet wat Stromers doen. Maar mijn fiets heeft een 500W motor en had origineel een 735Wh accu. Het is me meermaals gelukt om die accu binnen 1 uur leeg te rijden... (windkracht 5 tegen en vol doorstampen)

Daarnaast hebben de huidige Stromers ook een wat hogere vermogensafgifte dan de modellen voor 2018, hetgeen zich ook laat zien in het verbruik.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik kan niet meespreken over de st2.
Maar ik heb een ST3 xl en ben 1m97.
Ik heb de urban comfort stuurpen. Ik haal gemakkelijk 56km met 1 accu. Ondersteuning op 3 koppel op 75.
Ik denk dus dat je batterij al wat van zn vermogen is verloren. Logisch wel dat wij meer wind vangen en dus meer verbruiken.
Bandenspanning verhogen helpt wel maar gezien je al uitgegleden bent zou ik dat niet aanraden.
Ik heb continental winter en super tevreden over grip. Vandaag over rijmplekken geremd om te testen. Slipte niet weg. Dus dat helpt alvast met je baanvastheid. Accu wordt moeilijker.
26 inch wielen zijn ook veel wendbaarder maar daardoor ook makkelijker over hun limieten te krijgen dus voorzichtigheid is aangewezen. Met de st3 kan ik gewoonweg niet als een gek slalommen of last minute kort sturen, daar is die fiets veel te lomp en onwendbaar voor, maar hierdoor rijd ik er ook anders mee...
ST3 black 983wh
Plaats reactie