Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Tomasj: Bram Roose maakt een berekening waarbij hij de fiets volledig gratis wil rijden zonder zijn auto weg te doen. De besparing die Bram Roose berekent, beperkt hij alleen tot de diesel en dat is inderdaad niet juist. Naast diesel zul je ook besparen op al je andere variabele kosten: onderhoudskosten, wellicht een goedkopere verzekering, misschien ook wel een paar boetes (snelheid, rood licht) en misschien ook wel een autoschade. Om het rekenmodel niet te moeilijk te maken zou je de afschrijving als een vast gegeven kunnen zien, dus onafhankelijk van de kilometerstand. Mijn ervaring is daarnaast dat als je niet alleen woont en de auto werkeloos voor het huis staat, deze dankbaar door andere familieleden gebruikt zal gaan worden. Ritjes die zij waarschijnlijk nu lopend, met de fiets of het OV afleggen. Om dit te voorkomen kun je natuurlijk de autosleutels elke dag meenemen...

Wat wel geldt is dat een fiets-onkostenvergoeding veel dichter bij de werkelijke fietskosten zal liggen dan een auto-onkostenvergoeding bij de werkelijke autokosten.
Laatst gewijzigd door Henry op 10 nov 2019, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Om dit te voorkomen kun je natuurlijk de autosleutels elke dag meenemen...

En een bijkomende fietstas aanschaffen voor de sleutels..... Wég voordeel 😎
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 10 nov 2019, 19:43 De manier waarop je alternatief 3 uitwerkt houdt geen steek. Voor de Stromer ga je zelf de handschoenen en onderhemdjes afschrijven, voor de wagen alleen diesel in rekening brengen. Slijt die wagen dan niet op je ww-verkeer, en zijn dat dan onderhoudsvrije km? Een wagen kost een veelvoud van de brandstofprijs per km (heb ik me laten vertellen)
En dan hebben we het nog niet over de afschrijving van je auto...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 10 nov 2019, 21:16Mijn ervaring is daarnaast dat als je niet alleen woont en de auto werkeloos voor het huis staat, deze dankbaar door andere familieleden gebruikt zal gaan worden.
Neen hoor, mijn auto staat werkeloos naast het huis.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

Hangt ervan af hoe je telt en vergelijkt.

ik heb mijn stromer privé aangekocht. Elke keer ik deze gebruik om naar het werk te gaan roest mijn firmawagen wat meer voor de voordeur.
het goedkoopst is dus dat ik geen stromer had gekocht en elke dag gratis met de firmawagen naar het werk ga.

Daarentegen krijg ik wel een fietsvergoeding als ik de stromer gebruik. Maar zelfs met de vergoeding kan dit niet op
tegen de gratis wagen.
Ik zal nooit uit de kosten komen of dit zal heeeel lang duren.

De verleiding om de wagen te nemen is dan groot. Vooral bij wat slechter weer.

Het fietsen geeft me wel meer voldoening. En sporten is gezond.
Ik doe het vooral voor de beweging en de gezondheid.

groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Marky schreef: 11 nov 2019, 00:22 De verleiding om de wagen te nemen is dan groot. Vooral bij wat slechter weer.
Ach, een auto is voor watjes. Zeker bij slecht weer. Alleen bij gevaarlijk weer stap ik in de auto (ijzel, rukwinden > 60 km/h, gevaar voor onweer).
Ik krijg, zoals hierboven al gezegd, ook geen km-vergoeding. En mijn collega's wonen zo goed als allemaal 20-30 km dichter bij 't werk en gaan wel met de auto. Dat het watjes zijn, ik zeg het U.

En ik heb ook geen files richting 't werk.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tony Mb schreef: 10 nov 2019, 15:33 Waarom moet een Stromer gratis zijn...
Als je gratis wil moet je benenwagen nemen
Een stromer moet helemaal niet gratis zijn, ik vroeg me af of een stromer gratis is (het was een beschrijvende en geen evaluerende vraag.

Tomasj schreef: 10 nov 2019, 19:43
De manier waarop je alternatief 3 uitwerkt houdt geen steek. Voor de Stromer ga je zelf de handschoenen en onderhemdjes afschrijven, voor de wagen alleen diesel in rekening brengen. Slijt die wagen dan niet op je ww-verkeer, en zijn dat dan onderhoudsvrije km? Een wagen kost een veelvoud van de brandstofprijs per km (heb ik me laten vertellen)
Ik denk dat het wel steek houdt, want ik geef aan dat dit is in de veronderstelling dat je zoals mij je auto niet kan weg doen (om welke reden dan ook). Maar het klopt inderdaad dat ik slijtage van de auto op ww niet in rekening gebracht heb en had moeten doen. Alle vaste kosten mag ik niet inbrengen want deze doe ik nu ook terwijl ik een stromer en auto staan heb... Dus onderhoud komt op een 400 euro elke 15k km dus komt op 1600 euro in het 15 cent verhaal en 1200 euro in het 23 cent verhaal. Dat is inderdaad niet min, en komt op - 9k km voor dat je hem terug hebt in het 0,15 cent verhaal en 5k km in het 0,23 cent verhaal. Wat het verhaal al een stuk realistischer maakt met 45k km en ongeveer 38k km...
Daniel1975 schreef: 10 nov 2019, 13:41 Mijn Stromer is een bodemloze put: ik laat mijn 100% kostenloze leaseauto er voor staan, krijg geen km vergoeding en moest er een extra tas en een helm voor kopen.
Financieel dus een ramp.
En toch voel ik mij schathemeltjerijk als ik lekker op de fiets naar werk kan rond zonsopkomst zonder files.
Tomasj schreef: 10 nov 2019, 19:43
Ook hier staat een 100% kostenloze leasewagen bij mij thuis. En ik krijg geen fietsvergoeding. En ook ik ben de koning te rijk.
Helemaal akkoord, en petje af voor zij die stromeren zonder dat ze een vergoeding krijgen, of demotiverender nog, een gratis firmawagen. Maar over de andere voordelen zijn we het allemaal eens, en ik merk dat mensen dit niet zo in rekening brengen en daar niet echt door te motiveren zijn. Dus vroeg ik me gewoon af of de grootste gemene deler van de motivatoren: 'gratisheid' bereikbaar is...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eerlijk gezegd, de fietsvergoeding mogen ze van mij gewoon afschaffen en het geld gebruiken voor meer en betere fietspaden. Het houdt toch geen steek, dat de overheid bij wijze van spreke bibbergeld geeft aan mensen om toch maar de fiets te nemen, ook al zijn de fietspaden niet zo geweldig. In de landen met het hoogste % fietsverkeer is er een constante : er zijn goede fietspaden, en geen fietssubsidie. Geef iedereen correcte en veilige fietspaden, en mensen nemen de fiets wel.
Zoals het vorige week in de Standaard stond beschreven: België is het gulst met subsidies voor fietsers, het gulst qua fiscale voordelen voor leasewagens en staat ook aan de top qua subsidies aan openbaar vervoer. Subsidies dienen om één vervoersmodus te bevoordelen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 11 nov 2019, 09:28 Zoals het vorige week in de Standaard stond beschreven: België is het gulst met subsidies voor fietsers, het gulst qua fiscale voordelen voor leasewagens en staat ook aan de top qua subsidies aan openbaar vervoer. Subsidies dienen om één vervoersmodus te bevoordelen.
Dat is inderdaad een absurde situatie. Zoals we er wel een pak meer hebben in België. Het is off topic maar de combinatie is wel mogelijk en wenselijk: subsidieer fietsen en OV en investeer in fietspaden en OV ten koste van de enorme subsidiëring van de (salaris)auto's zelf, ze mogen zelfs evenveel geld blijven steken in het onderhoud van de wegen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Misschien is het wel aardig om te melden dat zowel Lamkram als ik schriftelijke meldingen hebben aangemaakt bij de verschillende gemeenten waar onze woon-werkroute doorheen loopt. Op “onze” route kan nog wel wat worden verbeterd in de (zoals dat in NL heet) openbare ruimte. Denk hierbij aan verlichting, handhaving op snelheid en naleving verkeersregels door automobilisten. Vooralsnog lijken de gemeenten onze meldingen serieus op te gaan pakken.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie