Stromer ST1 of toch maar de ST3

snipko
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2019, 13:23

Ik ben van plan een stromer aan te schaffen via het fietsleaseplan op het werk. De afstand is 35km enkel.
Ik twijfel echter tussen de ST1, of toch iets meer per maand aflossen voor de ST3?
Ik vraag me af of het dit prijsverschil wel waard is. Voel je nog een groot verschil tussen de nieuwe ST1 en de ST3?

Graag jullie deskundige meningen :bf:
Laatst gewijzigd door snipko op 05 nov 2019, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Alleen jij kan bepalen of het het prijsverschil waard is.
In principe is de 3 aan bijna alle kanten een upgrade van de 1.
Ga ze vooral beide uitgebreid testen en maak je keuze. En voor het prijsverschil: begin al even bij de accu en check wat een St1 gaat kosten met de standaard 814 van de St3 erin. Dan ligt het al een stuk dichterbij en die 814 vindt ik persoonlijk wel een must voor 35 km.

Succes met de keuze.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Met de 814 Wh moet het lukken, maar ik zou voor de 983 Wh gaan. Vergeet niet dat je waarschijnlijk moet laden op het werk. Daarnaast zul je nog een helm, tassen, een slot, wellicht spatbordverlengers en kleren nodig hebben.

Voor de rest: Wiebe spreekt wijze woorden. Zowel met de ST1 als de ST3 kun je de 35 km overbruggen.
Een betrouwbare FM die je ook echt mobiliteit levert, is belangrijker.
Witte ST3 van maart 2019
John1982
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2019, 20:24

Ik heb een dikke maand geleden net dezelfde vraag gesteld,
Bij voorkeur graag nog een laatste st1x gehad, maar dat was geen optie meer. Dus de ST1 getest (de eerte km's op de splinter nieuwe fiets gezet), ook de st3 getest. Ik vond er toch wel een verschil in. De ondersteuning redelijk wat beter, de versnellingen iets beter,... En idd, als je de batterijen gelijk vergelijkt is het prijsverschil al wat minder (alhoewel mijn verstand er nog altijd niet bij kan waarom een fiets 7000+ eur kost, zal ontwerpkosten e.d. zijn zeker).
Enfin, uiteidelijk een ST3 (983wh) gekocht en nog geen seconde spijt van. Ik denk dat ik eerder spijt ging hebben van een fiets die 5500 kostte, en dan jaren denken dat het voor mij "net niet" was dan nu...
35km enkele rit is toch ook al iets. Als je dat opbrengt verdien je goed materiaal te hebben (vertel ik mezelf :d3: )


Succes in je beslissing
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

snipko schreef: 04 nov 2019, 16:00 Voel je nog een groot verschil tussen de nieuwe ST1 en de ST3?
Ja.

De ST3 ondersteunt beter, de afmontage van de ST3 is beter (dat voel je vooral in het schakelgedrag maar ook in de remmerij) en de bikes hebben een totaal verschillend frame, waardoor je er heel anders op zit. Je zult allebei moeten testen om de verschillen te ervaren en te bepalen wat voor jou het prettigst rijdt.

"Onder de motorkap" (elektronica) is de ST1 trouwens bijna gelijk aan de ST3, dus daarin is geen kwaliteitsverschil.

Persoonlijk vind ik dat de ST3 het prijsverschil waard is. Maar het blijft een hoop geld en de prijs/kwaliteitverhouding van de ST1 is echt prima.

Helpt wel dat ik een voorkeur heb voor een sportievere zit, en een sportiever uiterlijk van de bike, dus ook het design van de ST3 spreekt mij meer aan, maar dat hoeft voor jou niet te gelden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ter info: Ik heb nu een paar weken een ST1 met 983Wh accu. Ik vond (en vind) 5000 euro al belachelijk veel geld voor een fiets, laat staan 7000+ dus de ST3 heb ik niet serieus overwogen (en ook niet getest om mezelf niet in de verleiding te brengen).

Zonder korting zal een ST1 met accu upgrade (die kost 1100 euro) zo rond de 5390 euro zijn, maar dan ben je er helaas nog niet want je moet nog andere dingen aanschaffen. Wel zul je waarschijnlijk ook weer wat korting kunnen krijgen. Om je een beter inzicht te geven in wat de werkelijke kosten zijn, voor €5500 heb ik het volgende gekregen:
- ST1, rood met 983Wh accu
- Abus pedelec helm met vizier
- Abus slot plus 130 cm ketting
- 1 zwarte Ortlieb roller tas
- Gratis eerste servicebeurt
- Kosten van het op kenteken zetten
- 1500 km gebruik gemaakt van een leenfiets terwijl ik op de fiets wachtte (dit was voor mij eigenlijk het belangrijkste anders kon ik niet handig op mijn werk komen)

De verzekering heb ik apart afgesloten (iets meer dan 200 euro per jaar, maar dat kan in België goedkoper geloof ik).

De getallen voor de ST3 heb ik dus niet maar misschien dat een ander forumlid die voor je heeft.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

De St1 is een goede fiets. Ondersteuning van de 3 zal wel beter zijn maar wat is je dat waard. Voor mij was de afweging uiteraard de prijs (zie zoran), de kleur (geel valt lekker op) en "goed is goed". Ja ik rij geen 45 bij tegenwind. Wel 42. Wanneer ik moet red ik die 45 wel ( als ik mee wil rijden met het verkeer). Ach, ik hoorde laatst bij de fm iemand mompelen dat hij een fiets wou en geen electrische brommer. Nou, dat is de ST1 voor mij. (ik val nu lekker af😁 )
Tja, het is al vaker gezegd, uitproberen.

Zuc6 met je afweging
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Rene
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mei 2017, 06:45
Locatie: Vlaams Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Ik heb recent de ST1 getest, samen met een ST2 en een ST1x.
De ST1 vind ik echt een goede fiets, behalve dat ik het gevoel kreeg dat het kader te kort was?
Maar je voelt wel dat de ST1 de meest recente van de 3 is.
Wel een verschil is dat het anti-diefstal niet beschikbaar is op de ST1 ☹️
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rene schreef: 05 nov 2019, 07:46 De ST1 vind ik echt een goede fiets, behalve dat ik het gevoel kreeg dat het kader te kort was?
Het frame van de ST1 geeft een wat rechtere zit en het valt ook nog vrij klein. Ik pas met mijn 1,64m prima op een L en dat is toch een beetje raar. Je kunt wel aardig wat tweaken met een langere stuurpen en een ander stuur, dat zijn allemaal officiële Stromer opties bij de ST1, dus het hoeft geen probleem te zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromeur schreef: 05 nov 2019, 09:44
Rene schreef: 05 nov 2019, 07:46 De ST1 vind ik echt een goede fiets, behalve dat ik het gevoel kreeg dat het kader te kort was?
Het frame van de ST1 geeft een wat rechtere zit en het valt ook nog vrij klein. Ik pas met mijn 1,64m prima op een L en dat is toch een beetje raar. Je kunt wel aardig wat tweaken met een langere stuurpen en een ander stuur, dat zijn allemaal officiële Stromer opties bij de ST1, dus het hoeft geen probleem te zijn.
Maar een M zou toch wel meer jouw maat moeten zijn lijkt me? Ik ben 1.77m en ik heb op zowel de M als de L een stukje proef gereden. De M kon voor mij nog net, maar zag er wat ielig uit, de L past prima (die heb ik dus ook gekocht). Ik stapte laatst weer op mijn gewone fiets KOGA F3 (framemaat 54 denk ik, uit mijn hoofd) en die was toch wel echt een heel stuk kleiner dan de L van de ST1 en daar heb ik ook duizenden kilometers op gefietst. Dus zo klein valt het ook weer niet uit; ik denk dat het tot 1.85m of zo prima te doen moet zijn op een L (natuurlijk ook afhankelijk van romp-been-armlengte verhoudingen).
Stromer ST1 2019, rood
Plaats reactie