De kou lijkt mijn accu nu al vast te hebben in een verstikkende houdgreep. De situatie lijkt met de dalende temperaturen er niet beter op te worden. Ik krijg het gevoel alsof mijn actieradius zo langzamerhand in een vrije val terecht lijkt te zijn gekomen. Tenminste, zo ervaar ik de situatie waar ik nu mee geconfronteerd word.
Daar waar ik in de zomer op één volle 983 Wh accu nog wel eens afstanden van zo'n 90 km kon afleggen, daar lijk ik nu blij te moeten zijn met actieradius van zo'n 60 km. En dat terwijl de echte winterse kou moet nog komen. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Zal ik toch maar de accu opladen in de warme woonkamer? Zal ik toch maar een accuhoes gaan inzetten om de accu onderweg warm te houden? Zal ik toch maar de acculader meenemen naar het werk om ook de retourrit te kunnen maken? Zal ik dan toch maar mijn snelheid iets laten zakken? Of zal ik toch maar de Stromer via het tunen van de verschillende parameters meer in de "spaarstand" zetten? Heb ik nu al last van accustress?
Is mijn actieradius nu al in een vrije val terecht gekomen?
- TheWhiteRider
- Pro
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
- Locatie: Limburg, BE
Met welke settings haalde je in de zomer 90 km en nu nog 60?
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Bike naam "Whitey"
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Vertrek je nu met een "koude" accu? Dus vanuit een schuur ofzo? Dan zou ik beginnen met de accu binnen leggen waar het warm is en pas in de Stromer plaatsen op het moment dat je gaat rijden.
Verder zou ik een accu cover kopen voor om je frame.
Verder zou ik een accu cover kopen voor om je frame.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Juvazee
- Runner-up
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mei 2019, 20:19
- Locatie: Zetten
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 7000
Ik ervaar hetzelfde. Ik fiets in stand 3. Sinds vorige week geeft hij amper 47km aan als bereik. Dat was altijd 57km. Vandaag was hij leeg na 38km hoewel ik nog steeds ondersteuning had gaf de OMNI al een tijdje 0km aan.. Ruim een week geleden had ik nog 12km over na 42km fietsen. Zo veel kouder is nou ook weer niet.
Wat moet het dan als het echt koud wordt.
Wat moet het dan als het echt koud wordt.
ST3 2019, Deep Black, Sport L, BQ983, Kinect, Cratoni Vigor, reisafstand 32km v.v.
Gewoon tering naar de nering zetten. Ondersteuning in stand 3 aanpassen naar 50% en gemiddeld 3-5 km/h trager rijden. Of eerste x km in standje 2 rijden en nadien overstappen naar stand 3.
Ik heb vandaag probleemloos 54 km afgelegd aan 37.3 km/h gemiddeld GPS (39km/h Omni) en met 15% resterende accu thuisgekomen. Ik weet dat ik maar 10% accu capaciteit mag verbruiken per 6 km, en daar pas ik mijn snelheid aan aan
Ik heb vandaag probleemloos 54 km afgelegd aan 37.3 km/h gemiddeld GPS (39km/h Omni) en met 15% resterende accu thuisgekomen. Ik weet dat ik maar 10% accu capaciteit mag verbruiken per 6 km, en daar pas ik mijn snelheid aan aan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Rijdt je al eens je batterij volledig leeg?
Als nieuwe stromer gebruiker (2 weken)heb ik nu een 4tal laadbeurten achter de rug en 2 laadbeurten pas gedaan bij 2% restcapaciteit om batterij te conditioneren. Bij mijn vrouw haar ebike met bosch systeem heb ik na 3t jaar de raad gekregen van de batterij eenmalig volledig leeg te rijden en onmiddelijk op te laden. Kan misschien helpen. Temperatuur verschil van de laatste week vindt ik niet echt fenomenaal.
Als nieuwe stromer gebruiker (2 weken)heb ik nu een 4tal laadbeurten achter de rug en 2 laadbeurten pas gedaan bij 2% restcapaciteit om batterij te conditioneren. Bij mijn vrouw haar ebike met bosch systeem heb ik na 3t jaar de raad gekregen van de batterij eenmalig volledig leeg te rijden en onmiddelijk op te laden. Kan misschien helpen. Temperatuur verschil van de laatste week vindt ik niet echt fenomenaal.
Peter Stx1 22" 21/09/2019 983 wh charcoal-2018 Abus 2.0 Yellow Kinekt zadel abus ringslot met ketting . WW 20km enkel Lanaken-Genk 3/4 jaagpad.
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Ha Henry, bijzonder!
Ik rijd in dezelfde weersomstandigheden als jij en ervaar nog geen "temperatuurs-dip". Als het een stukje kouder wordt gaat mijn actieradius echt naar beneden maar nu nog niet. Wind en regen zijn nu de grote beinvloedende factoren.
Ik las bij het bandentopic dat jij je winter-Conti's op 2.8 bar zet en mogelijk zelfs nog lager. Zou ik zeker niet doen. De Conti-website geeft voor deze band een 45-65 psi indicatie (=3.1 - 4.5 bar) wat nog eens op de band zelf staat (max 4.5 bar).
Je rijdt dus nu op heel zacht opgepompte banden waarbij je band-loopvlak veel te groot wordt. En daarmee ook wrijving/rolweerstand. Zou zo maar eens actieradius kunnen schelen.
Daarnaast levert een te zachte band dweilerig stuurgrdrag op; maar da's hier niet het probleem.
Zelf rijd ik op 3.5 bar; dus binnen de Conti-indicatie. Maar da's mijn (comfort-)keuze. Met mijn 90 kg levert dat een prima band op die niet dramatisch inlevert op actieradius.
Ben heel benieuwd of effe oppompen zo maar eens een paar kilometer extra oplevert. Je hebt toch niet nog andere zaken aan je Stromer gewijzigd de afgelopen periode ?
Stromer ze
Reinout
Ik rijd in dezelfde weersomstandigheden als jij en ervaar nog geen "temperatuurs-dip". Als het een stukje kouder wordt gaat mijn actieradius echt naar beneden maar nu nog niet. Wind en regen zijn nu de grote beinvloedende factoren.
Ik las bij het bandentopic dat jij je winter-Conti's op 2.8 bar zet en mogelijk zelfs nog lager. Zou ik zeker niet doen. De Conti-website geeft voor deze band een 45-65 psi indicatie (=3.1 - 4.5 bar) wat nog eens op de band zelf staat (max 4.5 bar).
Je rijdt dus nu op heel zacht opgepompte banden waarbij je band-loopvlak veel te groot wordt. En daarmee ook wrijving/rolweerstand. Zou zo maar eens actieradius kunnen schelen.
Daarnaast levert een te zachte band dweilerig stuurgrdrag op; maar da's hier niet het probleem.
Zelf rijd ik op 3.5 bar; dus binnen de Conti-indicatie. Maar da's mijn (comfort-)keuze. Met mijn 90 kg levert dat een prima band op die niet dramatisch inlevert op actieradius.
Ben heel benieuwd of effe oppompen zo maar eens een paar kilometer extra oplevert. Je hebt toch niet nog andere zaken aan je Stromer gewijzigd de afgelopen periode ?
Stromer ze
Reinout
@Stromeur: Ik laad nu nog op in de garage.
@Juvazee: Ik ben blij dat ik de enige niet ben die dit overkomt. Ik bedacht me dat koude spieren die meer tijd nodig hebben om warm te worden (om vervolgens de benodigde eigen energie te leveren) kan ook een oorzaak zijn van het hogere verbruik.
@Tomasj: Eens. Ik heb voor mezelf al geruime tijd geleden de conclusie getrokken dat het rijden van 45 km/uur niet een doel op zich moet zijn. Genieten staat met stip bovenaan.
@PeterG: Ja, ik heb mijn accu wel eens tot een paar procentjes na leeg gereden.
@Reinout-ST3: Ik zal mijn banden wat harder oppompen, naar 3,5 bar (ik weeg ook 90 kg) . Ik verwacht dat dit zeker zal schelen. Het maximum van 3 bar dacht ik te hebben onthouden toen ik bij Lamkram was en hij zijn Conti's ging plaatsen.
@Juvazee: Ik ben blij dat ik de enige niet ben die dit overkomt. Ik bedacht me dat koude spieren die meer tijd nodig hebben om warm te worden (om vervolgens de benodigde eigen energie te leveren) kan ook een oorzaak zijn van het hogere verbruik.
@Tomasj: Eens. Ik heb voor mezelf al geruime tijd geleden de conclusie getrokken dat het rijden van 45 km/uur niet een doel op zich moet zijn. Genieten staat met stip bovenaan.
@PeterG: Ja, ik heb mijn accu wel eens tot een paar procentjes na leeg gereden.
@Reinout-ST3: Ik zal mijn banden wat harder oppompen, naar 3,5 bar (ik weeg ook 90 kg) . Ik verwacht dat dit zeker zal schelen. Het maximum van 3 bar dacht ik te hebben onthouden toen ik bij Lamkram was en hij zijn Conti's ging plaatsen.
Witte ST3 van maart 2019