Accu en buitentemperatuur

Plaats reactie
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Beste,

Ik werk in ploegen, en nu de koudere dagen en nachten er stilletjes aankomen, vroeg ik me af wat de invloed van de temperatuur op de accu is.

Momenteel laat ik de accu in de fiets zitten. Maar vanaf welke temperatuur zouden jullie de accu uit de fiets nemen en op kamertemperatuur bewaren?
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ena1968 schreef: 12 sep 2019, 11:48 Ik werk in ploegen, en nu de koudere dagen en nachten er stilletjes aankomen, vroeg ik me af wat de invloed van de temperatuur op de accu is.

Momenteel laat ik de accu in de fiets zitten. Maar vanaf welke temperatuur zouden jullie de accu uit de fiets nemen en op kamertemperatuur bewaren?
Als de accu koud wordt dan kan deze zijn energie niet zo goed kwijt, hetgeen zich uit in minder vermogen (ondersteuning) en een kleinere actieradius. De meesten merken dit bij temperaturen rond 5-7 graden Celsius en kouder, maar het gaat vanaf zo'n 15 graden al geleidelijk naar beneden.

Als het 's nachts richting vriespunt gaat (vanaf een paar graden boven nul) bewaar ik de accu 's nachts binnen bij kamer temperatuur, anders laat ik hem gewoon in de fiets zitten. Op mijn werk neem ik hem alleen mee naar binnen als de temperatuur bij vertrek onder de paar graden boven nul blijft. Ik heb afgelopen winter met temperaturen t/m -8 graden Celsius gefietst en dat ging op deze manier gewoon prima.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

:ay Top. Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De optimale opslagtemperatuur voor je accu is 20 graden. Stromer raadt bij koud weer aan om de accu binnen te bewaren en pas in de Stromer te plaatsen als je gaat rijden. Dan heb je de optimale actieradius voor die omstandigheden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 sep 2019, 13:08 De optimale opslagtemperatuur voor je accu is 20 graden.
Mwah. Mijn associatie met "opslag" is: wegleggen om hem een paar weken tot maanden niet te gebruiken. Dan is de ideale opslagtemperatuur veel lager dan dat. Beter is rond het vriespunt opslaan (en voor gebruik weer op kamertemperatuur laten komen).

Waar het advies van Stromer vandaan komt is "bewaren zodat je hem gelijk weer kunt gaan gebruiken". Daarvoor is het advies goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tja, de handleiding van Stromer is duidelijk. Bij koude: accu binnen bewaren en op kamertemp in de bike stoppen als je gaat rijden. Als iemand iets anders wil doen dan wat in de handleiding staat, mij best :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Flitser01
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2018, 23:36
Locatie: Zandhoven
Merk SP: Stromer St2
Km-stand: 4500

Ik heb een batterij jas voor de koudere om er mee naar het werk te rijden
Nicost3
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2019, 13:20

Wat is een batterij jas? Hetzelfde als de batterij tas?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een tas is een tas en een jas is een cover. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie