ST1X in 20" vs 22"

Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

hi Stromers

ik ben 1.85cm groot en val dus net op de grens van de 2 framematen.
Zijn er hier nog mensen die 'tussen deze 2 stoelen vallen' en wat is eventueel jullie ervaring of keuze geweest?

Mijn FM zei dat ik qua lengte de 2 aankan, en in korte test voel ik inderdaad niet erg veel verschil.
Qua lengte en benen zei hij misschien best de 20", qua bovenlichaam mogelijk de 22".

Ik kan me inbeelden dat dat werkelijk pas na langere rijtijd en ervaring duidelijker kan worden (of niet :), dus aangezien er in dit forum veel ervaringen en meningen zijn, gooi ik het graag even in de groep :)

jullie 2 cents?
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kom je inderdaad achter na wat langere ritten. Aan de ervaring van anderen heb je weinig, alleen aan tips waarop te letten.

Probeer een meerdaagse proefrit te regelen op beide maten, dan weet je waar je aan toe bent.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Ik ben 1:86.
Volgens mij FM en mijzelf XL .
Ik heb op beide maten ST3 testgereden.
MTB-en doe ook, op een Cannondale FSI, die in maat L is. Die bike heeft relatief een lange bovenbuis. Want dat is zeker ook bepalend.

Ik zou zeggen vergelijk je huidige kadermaten met de geometrie van de ST1

Lengte van de persoon zegt niet alles, binnenbeen, armlente, enz zijn bepalend. En er is ook nog, de voor jou comfortabelste zithouding.

Bij twijfel zou ik op een Stomer ST1 toch wel voor de XL gaan. Met de stem en stuur zijn er nog stel mogelijkheden die de ST1 niet misstaan.
Laatst gewijzigd door Needspeed op 10 sep 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben ook 1.85m en heb de L (20) gepast. Omdat ik die goed vond zitten, niet eens meer geprobeerd om de XL (22) te passen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De keuzes en de ervaringen van anderen gaan je niet helpen (ook niet het advies van de FM, tenzij je je laat opmeten), je zal het - zoals FreddyH dat reeds terecht aanhaalde - dan ook zelf moeten aanvoelen.

De verkoper(s) pushte(n) me richting 22", maar ik (1m86) vond zelf de 20" het beste aanvoelen ... ik heb de 20" gekocht en ben heel blij met die keuze. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Over frame maten bestaat veel zin en onzin.
Prachtig en deskundig artikel dat behulpzaam kan zijn staat op de site van SintChristophorus.nl:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
+STROMER- ST5
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

RHJ schreef: 11 sep 2019, 13:33 Prachtig en deskundig artikel dat behulpzaam kan zijn staat op de site van SintChristophorus.nl:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
wat heerlijk dat mensen zo'n artikels schrijven :) Heel inzichtelijk en behulpzaam om mijn kleine dilemma veel beter te begrijpen.
Golvas schreef: 11 sep 2019, 08:41 De keuzes en de ervaringen van anderen gaan je niet helpen (ook niet het advies van de FM, tenzij je je laat opmeten), je zal het - zoals FreddyH dat reeds terecht aanhaalde - dan ook zelf moeten aanvoelen.

De verkoper(s) pushte(n) me richting 22", maar ik (1m86) vond zelf de 20" het beste aanvoelen ... ik heb de 20" gekocht en ben heel blij met die keuze. :ay
De FM heeft me gemeten en geholpen op een goede manier afgaande op al deze feedback. En hij heeft me zeker niet gepusht, maar het overgelaten aan het gevoel. Maar ja, dat krijg je dus pas echt na langere tijd.

Dankzij jullie voel ik me helemaal comfortable om mijn keuze te maken, Thx! :ay
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
WinemakersLand
Pro
Pro
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 okt 2019, 13:54

Hier het zelfde dilemma, zojuist nog even proefgereden op beide maten. Ik ben 1.88 dus op basis van de Stromer richtlijnen, zit ik aan de max van de 20" en zou de 22" een "betere" optie zijn. Voor wat betreft mijn bovenlichaam klopt dat ook wel. Had het idee minder gedrongen op de 22" te zitten. Maar merkte wel duidelijk meer druk op de polsen.
Bovendien wordt met de 22" de keuze voor een verende zadelpen wel wat beperkter, dat wil zeggen de Thudbuster LT is dan in ieder geval geen optie. Neig dus toch het meest naar de 20".
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heeft fw.nl eigenlijk een beetje een knappe demovloot voor proefritten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Richard_1980L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 jun 2019, 19:24

Ik heb de 22 inch versie met de bodyfloat
En ik heb de zadelpen op ongeveer 6 staan. Ik ben ongeveer 2 meter
Stromer St1x 2019 Ocean blue, bodyfloat, ortlieb, Giro bexley
Plaats reactie