Gezellig op de rijbaan...

Lomito

Nog een dikke week en dan zijn alle speed pedelecs, als het goed is, voorzien van een geel kenteken en moeten wij allemaal volgens de wet op de rijbaan rijden als er in de bebouwde kom geen brom/fietspad is.

Ik heb afgelopen weken best veel speed pedelecs met een geel kenteken gezien maar nog steeds heb ik geen enkele snelle fietser op de rijbaan gezien, en vroeg mij af of er überhaupt wel snelle fietsers zijn die zich aan de nieuwe regels houden of van plan zijn zich daar vanaf volgende week zaterdag aan te houden.

Rijden jullie al op de rijbaan, en hoe bevalt dat?
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Als terrorist zijnde merk ik dat iedereen om de een of andere reden gillend wegrent als ik me op de rijbaan begeef, dus tot dusver vrij rustig. 8-)
Laatst gewijzigd door NickV op 23 jun 2017, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin

Als ik in bezit zou zijn van een speed pedelec ga ik nooit of te nimmer op de rijbaan fietsen, wet of geen wet. Ik zou met gepaste snelheid gebruik blijven maken van het fietspad, dus in de stad defensief rijden en goed anticiperen op het overige fietsverkeer.
Ga je als een gek over het fietspad knallen en haal je met groot snelheidsverschil ander fietsers in, trek je vanzelf de aandacht van de Politie en kun je dus staande worden gehouden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helemaal eens met Martin, zo doe ik het ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

NickV schreef: 23 jun 2017, 11:13 Als terrorist zijnde merk ik dat iedereen om de een of andere reden gillend wegrent als ik me op de rijbaan begeef, dus tot dusver vrij rustig. 8-)
Maar dan heb je het over voetgangers, die lopen/rennen meestal niet op de rijbaan... Ik bedoel de interactie met gemotoriseerd verkeer... :roll: Zit je dwars he, mijn opmerking over je facedinges. :P
Stromeur schreef: 23 jun 2017, 12:32Helemaal eens met Martin, zo doe ik het ook.
Lijkt mij ook de beste keuze of eigenlijk de minst slechte.
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Ik probeer dagelijks een stukje meer weg te pakken. Vandaag Johan de Wittlaan, IJssellaan en Velperweg gereden in Arnhem. In de ochtend en middag geen centje pijn.

En je vestigt meteen betere doorkomsttijden 😊
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Lomito

vincentbosse schreef: 23 jun 2017, 22:12 Ik probeer dagelijks een stukje meer weg te pakken. Vandaag Johan de Wittlaan, IJssellaan en Velperweg gereden in Arnhem. In de ochtend en middag geen centje pijn.

En je vestigt meteen betere doorkomsttijden 😊
Wauw... :shock: dat zijn stroomwegen door Arnhem, voor mij een maatje te groot:

https://www.google.nl/maps/@51.987244,5 ... 312!8i6656
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hallo allemaal,

als het even kan blijf ik mooi op het fietspad.
Ik rijd al bijna 2 maanden met een geel kenteken (gelijk gedaan bij aanschaf nieuwe St1x) maar rijden op de rijbaan is uitermate slecht bevallen:
- bussen (!) die je proberen op te duwen omdat ze hun volgende halte moeten halen ?
- vrachtwagens die vinden dat je te langzaam gaat en de hele tijd op de claxon hangen;
- aannemersbusjes die je gewoon opzij drukken (echt ; ik werd het fietspad opgeduwd en mag dankbaar zijn dat er een vloeiende overgang was tussen rijbaan en fietspad);
Feitelijk had ik het minst last van gewone personenauto's alhoewel er daar natuurlijk verhoudingsgewijs het meest van zijn.

Aangezien ik heel vroeg vertrek maak ik op dat moment optimaal gebruik van de rijbaan; dat rijd gewoon een stuk comfortabeler dan het fietspad met haar inherente obstakels (zoals boomwortels, gaten en minder reactietijd naar uitrijdend verkeer). De terugweg duurt dus altijd een stuk langer doordat ik heel braaf (en incorrect ?) op het fietspad moet blijven. Ik ben trouwens eens met Martin: ga je als een dolle vaart maken op het fietspad trek je gewoon de aandacht.

Heel benieuwd naar het formele omklapmoment 1 juli; ik zie nog best veel behoorlijk rappe E-Bikes met een blauw plaatje (Riese en Muller als voorbeeld).

Veel fietsgenot toegewenst,
Reinout
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Reinout-St1x schreef: 24 jun 2017, 13:48 Heel benieuwd naar het formele omklapmoment 1 juli; ik zie nog best veel behoorlijk rappe E-Bikes met een blauw plaatje (Riese en Muller als voorbeeld).
Of zonder überhaupt een kenteken....
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Lomito

Eigenlijk zouden we volgende week zaterdag (1 juli) een demonstratie moeten houden om aandacht te vragen voor de onredelijke wetgeving voor de speed pedelec. Bijvoorbeeld massaal over een 50 km/uur weg gaan rijden met 30 km/uur...
Plaats reactie